Štvrtok, 11. august, 2022 | Meniny má Zuzana

NASA objavila tmavú hmotu v našej galaxii

Dáta z vesmírneho ďalekohľadu Fermi naznačujú, že v strede našej galaxie je množstvo tmavej hmoty.

V srdci našej galaxie môže byť tmavá hmota.V srdci našej galaxie môže byť tmavá hmota. (Zdroj: NASA Goddard; A. Mellinger, CMU; T. Linden, Univ. of Chicago)

BRATISLAVA. Postup vedcov bol relatívne jednoduchý. Najskôr zobrali dáta z kozmického gama-ďalekohľadu Fermi a postupne v údajoch zo srdca Mliečnej cesty začali odoberať známe zdroje žiarenia.

Na konci, po odstránení všetkých stôp po možných supernovách, binárnych hviezdnych systémoch, pulzaroch i interagujúcich časticiach v medzihviezdnom plyne zostal exces, ktorý nezodpovedal žiadnemu z týchto zdrojov. No žiarenie bolo konzistentné s hypotézou, že je následkom po tmavej hmote.

Tmavá hmota tvorí takmer 27 percent známeho vesmíru. Je jej päťnásobne viac než hmoty, ktorú bežne okolo seba vidíme - vrátane stolov a stoličiek, stromov, hviezd či planét. Predpokladá sa, že by ju mohli tvoriť takzvané WIMP-y, slabo interagujúcu hmotné častice a teoretici navrhujú viacero ich druhov.

Zvláštny signál

Astronómovia sa zahľadeli na gama žiarenie z centra našej galaxie. Vytvorili akúsi mapu a tá im ukázala neznámy zdroj žiarenia.

„Nové mapy nám umožnili analyzovať exces a testovať konvenčnejšie vysvetlenia, ako dosiaľ neobjavené pulzary či kolízie kozmického žiarenia v oblakoch plynu" hovorí v tlačovom vyhlásení amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) astrofyzik Dan Hooper.

„No ten signál sme nemohli vysvetliť navrhovanými alternatívami a súhlasí s predpoveďami veľmi jednoduchých modelov tmavej hmoty."

Objaviť v LHC?

Vedci podľa štúdie v odbornom magazíne Physical Review D narazili na exces s energiami medzi 1 až 3 GeV, ktorý sa vyskytoval až do vzdialenosti 5-tisíc svetelných rokov od stredu našej galaxie.

Tomu by zodpovedala anihilácia častíc tmavej hmoty s hmotnosťami medzi 31 až 40 GeV.

Ak je to pravda, potom by takéto častice mohol objaviť aj Veľký hadrónový urýchľovač neďaleko Ženevy.

arXiv:1402.6703v1

Riaditeľ Inštitútu finančnej politiky Juraj Valachy.

Zvýšením zamestnanosti vieme na 20 rokov zmierniť aj dosahy demografickej krízy, tvrdí Šéf IFP Juraj Valachy.

Slovan Bratislava vs. Olympiakos Pireus, online prenos z 3. kvalifikačného kola Európskej ligy dnes.

Sledujte s nami ONLINE prenos z 3. kvalifikačného kola Európskej ligy: Slovan Bratislava - Olympiakos Pireus.

Zuzana Kepplová

Sulík si vraj nemôže pomôcť.

V roku 2018 bola trendom Tide pod Challenge, pri ktorej deti jedli kapsule pracích práškov.

Pri niektorých výzvach deti zomierajú.

Satelitný záber rozpadnutého ľadovca Conger Východnej Antarktíde.

Grónsko aj Antarktída sa topia.

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg.

Automat je schopný konverzovať takmer o čomkoľvek, pretože využíva umelú inteligenciu.

ČTK 6 h

Gene a Geny sú zdravé.

Štvrtá generácia prináša stále len evolúciu, nie revolúciu.