Sobota, 31. júl, 2021 | Meniny má IgnácKrížovkyKrížovky

NASA objavila tmavú hmotu v našej galaxii

Dáta z vesmírneho ďalekohľadu Fermi naznačujú, že v strede našej galaxie je množstvo tmavej hmoty.

V srdci našej galaxie môže byť tmavá hmota.V srdci našej galaxie môže byť tmavá hmota. (Zdroj: NASA Goddard; A. Mellinger, CMU; T. Linden, Univ. of Chicago)

BRATISLAVA. Postup vedcov bol relatívne jednoduchý. Najskôr zobrali dáta z kozmického gama-ďalekohľadu Fermi a postupne v údajoch zo srdca Mliečnej cesty začali odoberať známe zdroje žiarenia.

Na konci, po odstránení všetkých stôp po možných supernovách, binárnych hviezdnych systémoch, pulzaroch i interagujúcich časticiach v medzihviezdnom plyne zostal exces, ktorý nezodpovedal žiadnemu z týchto zdrojov. No žiarenie bolo konzistentné s hypotézou, že je následkom po tmavej hmote.

Tmavá hmota tvorí takmer 27 percent známeho vesmíru. Je jej päťnásobne viac než hmoty, ktorú bežne okolo seba vidíme - vrátane stolov a stoličiek, stromov, hviezd či planét. Predpokladá sa, že by ju mohli tvoriť takzvané WIMP-y, slabo interagujúcu hmotné častice a teoretici navrhujú viacero ich druhov.

Zvláštny signál

Astronómovia sa zahľadeli na gama žiarenie z centra našej galaxie. Vytvorili akúsi mapu a tá im ukázala neznámy zdroj žiarenia.

„Nové mapy nám umožnili analyzovať exces a testovať konvenčnejšie vysvetlenia, ako dosiaľ neobjavené pulzary či kolízie kozmického žiarenia v oblakoch plynu" hovorí v tlačovom vyhlásení amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) astrofyzik Dan Hooper.

„No ten signál sme nemohli vysvetliť navrhovanými alternatívami a súhlasí s predpoveďami veľmi jednoduchých modelov tmavej hmoty."

Objaviť v LHC?

Vedci podľa štúdie v odbornom magazíne Physical Review D narazili na exces s energiami medzi 1 až 3 GeV, ktorý sa vyskytoval až do vzdialenosti 5-tisíc svetelných rokov od stredu našej galaxie.

Tomu by zodpovedala anihilácia častíc tmavej hmoty s hmotnosťami medzi 31 až 40 GeV.

Ak je to pravda, potom by takéto častice mohol objaviť aj Veľký hadrónový urýchľovač neďaleko Ženevy.

arXiv:1402.6703v1

Rodiaci sa štát mal veľa verzí na mapách, táto je z roku 1919.

Na vytvorenie štátu neexistuje žiadny manuál, hovorí historik Roman Holec.

Uznesenie Ústavného súdu vyšlo v zbierke zákonov a vstúpilo tak do platnosti.

Zuzana Rehák Štefečeková a Erik Varga na OH v Tokiu 2020.

Varga nezískal medailu ani na štvrtej olympiáde.

Prevádzkovatelia zatvárajú svoje bary na Mykonose. Vláda totiž zakázala nočnú prevádzku reštaurácií a barov v niektorých najvyhľadávanejších dovolenkových destináciách.

Mykonos si užil týždeň voľnosti, môže sa to zmeniť.