Piatok, 27. november, 2020 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

NASA objavila tmavú hmotu v našej galaxii

Dáta z vesmírneho ďalekohľadu Fermi naznačujú, že v strede našej galaxie je množstvo tmavej hmoty.

V srdci našej galaxie môže byť tmavá hmota.V srdci našej galaxie môže byť tmavá hmota. (Zdroj: NASA Goddard; A. Mellinger, CMU; T. Linden, Univ. of Chicago)

BRATISLAVA. Postup vedcov bol relatívne jednoduchý. Najskôr zobrali dáta z kozmického gama-ďalekohľadu Fermi a postupne v údajoch zo srdca Mliečnej cesty začali odoberať známe zdroje žiarenia.

Na konci, po odstránení všetkých stôp po možných supernovách, binárnych hviezdnych systémoch, pulzaroch i interagujúcich časticiach v medzihviezdnom plyne zostal exces, ktorý nezodpovedal žiadnemu z týchto zdrojov. No žiarenie bolo konzistentné s hypotézou, že je následkom po tmavej hmote.

Tmavá hmota tvorí takmer 27 percent známeho vesmíru. Je jej päťnásobne viac než hmoty, ktorú bežne okolo seba vidíme - vrátane stolov a stoličiek, stromov, hviezd či planét. Predpokladá sa, že by ju mohli tvoriť takzvané WIMP-y, slabo interagujúcu hmotné častice a teoretici navrhujú viacero ich druhov.

Zvláštny signál

Astronómovia sa zahľadeli na gama žiarenie z centra našej galaxie. Vytvorili akúsi mapu a tá im ukázala neznámy zdroj žiarenia.

„Nové mapy nám umožnili analyzovať exces a testovať konvenčnejšie vysvetlenia, ako dosiaľ neobjavené pulzary či kolízie kozmického žiarenia v oblakoch plynu" hovorí v tlačovom vyhlásení amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) astrofyzik Dan Hooper.

„No ten signál sme nemohli vysvetliť navrhovanými alternatívami a súhlasí s predpoveďami veľmi jednoduchých modelov tmavej hmoty."

Objaviť v LHC?

Vedci podľa štúdie v odbornom magazíne Physical Review D narazili na exces s energiami medzi 1 až 3 GeV, ktorý sa vyskytoval až do vzdialenosti 5-tisíc svetelných rokov od stredu našej galaxie.

Tomu by zodpovedala anihilácia častíc tmavej hmoty s hmotnosťami medzi 31 až 40 GeV.

Ak je to pravda, potom by takéto častice mohol objaviť aj Veľký hadrónový urýchľovač neďaleko Ženevy.

arXiv:1402.6703v1

Pred Vianocami sa do škôl vráti nanajvýš zopár tisíc žiakov

Ministerstvo chystá na december len pokus, či sa školy vôbec dajú preventívne testovať.

Na snímke minister školstva, vedy, výskumu a športu Branislav Gröhling (SaS.
Okresný súd v Žiline vymeral 17-ročnej Judite za obzvlášť závažný zločin vraždy nepodmienečný trest odňatia slobody 12 rokov a štyri mesiace.

Koronavírus: PCR testy odhalili viac ako 1800 nakazených, zomrelo 22 ľudí (minúta po minúte)

Celkovo sa novým koronavírusom na Slovensku nakazilo už viac ako stotisíc ľudí. Pandémia si vyžiadala 771 životov.

Dnes píše Matúš Ritomský

Dobrovoľnosť na pandémiu nestačí

Prakticky žiadna demokratická krajina sa v boji s pandémiou nedokázala zaobísť bez vynucovania pravidiel.

Publicista Matúš Ritomský.