Piatok, 12. august, 2022 | Meniny má Darina

Z baktérií vypestovali prvý živý materiál

Upravené baktérie dokázali vytvoriť sieť zlatých nanovlákien.

Umelecké stvárnenie upravenej baktérie E.coli.Umelecké stvárnenie upravenej baktérie E.coli. (Zdroj: YAN LIANG/ Massachusetts Institute of Technology)

BRATISLAVA. Rozkývaná stolička sa cez noc sama opraví či krytina, ktorá si dokáže sama zaceliť trhliny. To je len malá časť z vecí, ktoré možno vytvoriť z takzvaných živých materiálov. Vedci z Massachusettského inštitútu technológií (MIT) oznámili, že prepojili baktérie s neživými látkami, napríklad so zlatom.

Vznikol tak živý materiál, ktorý dokáže rásť a reagovať na okolité podmienky rovnako ako živá bunka, no zároveň zvládne napríklad viesť elektrinu alebo vyžarovať svetlo.

Tím vedcov z MIT pod vedením Timothyho Lua vytvoril zatiaľ len jednoduchý vodivý materiál z baktérií E.coli a zlatých nanočastíc, ich postup však možno využiť na vypestovanie oveľa komplikovanejších látok. Svoje zistenia publikovali v časopise Nature Materials.

Základ z E.coli

„Chceme spojiť živý a neživý svet a vytvoriť materiály, ktoré obsahujú živé bunky, ale zároveň sú aj inak užitočné,“ povedal Lu v správe zverejnenej MIT.

Ako základ živého materiálu použili vedci baktérie E.coli, ktoré si okolo seba prirodzene vytvárajú biopovlak z dlhých šnúr proteínov.

Samotné vlákna sa skladajú z radu opakujúcich sa proteínov CsgA a zjednodušene pripomínajú šnúrku vychádzajúcu z baktérie, na ktorej je množstvo rovnakých proteínových korálikov. Vedci najprv upravili bunky tak, aby vlákna vyrábali len vtedy, ak sú v ich prostredí molekuly istej chemickej látky.

Následne vytvorili ďalšiu skupinu upravených baktérií E.coli, ktoré v prítomností molekúl inej látky vytvárali upravené koráliky proteínu obalené aminokyselinou, schopnou naviazať na seba z okolitého prostredia miniatúrne čiastočky zlata.

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg.

Meta predstavila chatbota BlenderBot3 verejnosti minulý týždeň.

Satelitný záber rozpadnutého ľadovca Conger Východnej Antarktíde.

Grónsko aj Antarktída sa topia.

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg.

Automat je schopný konverzovať takmer o čomkoľvek, pretože využíva umelú inteligenciu.

ČTK 12 h