Z baktérií vypestovali prvý živý materiál

Upravené baktérie dokázali vytvoriť sieť zlatých nanovlákien.

Umelecké stvárnenie upravenej baktérie E.coli.Umelecké stvárnenie upravenej baktérie E.coli. (Zdroj: YAN LIANG/ Massachusetts Institute of Technology)

BRATISLAVA. Rozkývaná stolička sa cez noc sama opraví či krytina, ktorá si dokáže sama zaceliť trhliny. To je len malá časť z vecí, ktoré možno vytvoriť z takzvaných živých materiálov. Vedci z Massachusettského inštitútu technológií (MIT) oznámili, že prepojili baktérie s neživými látkami, napríklad so zlatom.

Vznikol tak živý materiál, ktorý dokáže rásť a reagovať na okolité podmienky rovnako ako živá bunka, no zároveň zvládne napríklad viesť elektrinu alebo vyžarovať svetlo.

Tím vedcov z MIT pod vedením Timothyho Lua vytvoril zatiaľ len jednoduchý vodivý materiál z baktérií E.coli a zlatých nanočastíc, ich postup však možno využiť na vypestovanie oveľa komplikovanejších látok. Svoje zistenia publikovali v časopise Nature Materials.

Základ z E.coli

„Chceme spojiť živý a neživý svet a vytvoriť materiály, ktoré obsahujú živé bunky, ale zároveň sú aj inak užitočné,“ povedal Lu v správe zverejnenej MIT.

Ako základ živého materiálu použili vedci baktérie E.coli, ktoré si okolo seba prirodzene vytvárajú biopovlak z dlhých šnúr proteínov.

Samotné vlákna sa skladajú z radu opakujúcich sa proteínov CsgA a zjednodušene pripomínajú šnúrku vychádzajúcu z baktérie, na ktorej je množstvo rovnakých proteínových korálikov. Vedci najprv upravili bunky tak, aby vlákna vyrábali len vtedy, ak sú v ich prostredí molekuly istej chemickej látky.

Následne vytvorili ďalšiu skupinu upravených baktérií E.coli, ktoré v prítomností molekúl inej látky vytvárali upravené koráliky proteínu obalené aminokyselinou, schopnou naviazať na seba z okolitého prostredia miniatúrne čiastočky zlata.

Pošlite SMS s textom C3DF7 na číslo 8787.