Našli nových príbuzných tyranosaura

Drobný severský lovec a kurča z pekla rozšírili zoznam príbuzných slávneho suchozmeského dravca.

Tyranosurus mal tiež príbuzných. Niektorí už pripomínali vtáky.Tyranosurus mal tiež príbuzných. Niektorí už pripomínali vtáky.(Zdroj: SITA/AP)

LONDÝN, BRATISLAVA. Tyranosaurus rex bol jedným z najväčších mäsožravých dinosaurov všetkých čias. Jeho veľkosť sa ukrýva aj v samotnom názve, ktorý získal od svojho objaviteľa – rex, čo v latinčine znamená kráľ.

Teraz paleontológovia objavili dvojicu jeho príbuzných. Ďaleko za polárnym kruhom objavili podľa prvej zo štúdií v online magazíne PLoS One fosílie blízkych príbuzných tyranosaura, ktorí však bežne žili na opačnej strane zeme. Paleontológovia toto nové zviera pomenovali Nanuqsaurus hoglundi, čo v reči Eskimákov znamená ľadový medveď.

Druhým bol menší Anzu wyliei, akýsi kríženec pštrosa a velociraptora. Vedci ho prezývajú kurča z pekla.

Na severe menší

Arktický dinosaurus sa od svojho slávneho južanského príbuzného líšil veľkosťou, ktorú paleontológovia odhadli meraním jeho lebky. Kým pôvodný tyranosaurus dosahoval od nosa po chvost viac ako dvanásť metrov, zvieratá z Aljašky merali približne polovicu.

Podľa vedcov za to mohli najmä tvrdé podmienky, v ktorých dinosaurus žil pred viac ako 70 miliónmi rokov. Arktída bola v tom čase extrémne drsné miesto s dlhými obdobiami tmy a svetla. Zvieratá tak po období relatívneho tepla a svetla prešli do obdobia tmavej zimy, keď mali dravce len obmedzené zdroje potravy.

„Bolo to niečo z prostredia, čo ovplyvnilo vývoj menšej veľkosti tela,“ povedal podľa magazínu Nature Anthony Fiorillo, paleontológ z Perotovho prírodovedeckého múzea v Dallase.

Nedostatok potravín tak podľa neho vysvetľuje veľkosť nanuqsaura, pretože obrovské zviera by nedokázalo obdobie nedostatku prežiť.

Fiorillo a jeho kolegovia objavili kusy horniny obsahujúce fosílie už v roku 2006. Postupne očistili časť lebky aj niekoľko častí čeľuste, ale neboli si istí, či našli arkticky špecifického dinosaura, alebo len severský príklad druhov známych z iných častí sveta.

„Iba posledný rok, po tom, ako vyšli nové štúdie tyranosaura, sme boli schopní pripojiť tieto fragmenty do analýz a vtedy nám zasvietila malá žiarovka nad hlavami,“ povedal spoluautor štúdie Ronald Tykoski.

Kurča z pekla

Nové nálezy pomohli určiť aj vzdialenejšieho príbuzného tyranosaurov. Výskumníci potrebovali tri rôzne fosílie na to, aby identifikovali nový druh Anzu wyliei. Žil na konci kriedy pred 66 miliónmi rokov.

Nález pochádza zo severu Spojených štátov, kde v minulosti našli pozostatky tyranosaura či triceratopsa.

Anzu bol podľa Matthewa Lamanna z Carnagieho múzea približne pol druha metra vysoký, od zobáku po koniec tenkého chvosta mohol merať raz toľko.

Svalnaté operené končatiny zakončovali pazúry a hlavu na dlhom krku zdobil kostnatý chochol. Tvar čeľuste naznačil, že dinosaurus bol všežravec a okrem rastlín sa živil malými zvieratami a vajíčkami.

Lietať síce nevedel, no tenké nohy mu umožňovali rýchly beh. A jeho prvotná prezývka „kurča z pekla“ napokon inšpirovala aj jeho oficiálne pomenovanie.

Slovo Anzu totiž označuje vtáčieho démona z akkadskej mytológie.

1. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  2. Pomôžeme aj vašim deťom pochopiť hodnotu peňazí
  3. Tatra banka otvorila pobočku budúcnosti
  4. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  5. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  6. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  9. Investment Advisory Guide for Slovakia
  10. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  1. Regionálne servisné centrum PwC