Pondelok, 23. november, 2020 | Meniny má KlementKrížovkyKrížovky

V ústach máme dobrú kvasinku, chráni nás

Druh huby chráni naše ústa pred závažnou infekciou. Mohol by pomôcť aj pri liečbe.

Liečba kvasinkou Pichia. Vľavo neliečené tkanivo myši, vpravo účinok dobrej huby.Liečba kvasinkou Pichia. Vľavo neliečené tkanivo myši, vpravo účinok dobrej huby. (Zdroj: Mahmoud Ghannoum)

WASHINGTON, BRATISLAVA. Predstaviť si to môžeme asi ako divoké miesto, kde jednotlivé drobné organizmy spolu zápasia o prežitie.

Ak všetko v našich ústach funguje správne, vytvoria rôzne druhy baktérií a mikroskopických plesní akúsi rovnováhu a nedochádza k ďalším problémom. No v prípade oslabenia našej imunity môžu nastať ťažkosti.

Vedci teraz zistili, že v boji proti podobným neželaným dôsledkom a prípadnej kandidóze, plesňovému ochoreniu slizníc, nám v našich ústach pomáha istý druh priateľskej kvasinky. Útočí a drží pod kontrolou iný, potenciálne nebezpečný druh mikrohuby.

Užitočná kvasinka

Tím Mahmouda Ghannouma chcel pôvodne odhaliť, aká mikroflóra sa ukrýva v našich ústach. Aby to vedci zistili, porovnali dve dvanásťčlenné skupiny - pacientov s HIV a zdravú kontrolnú skupinu. Chceli vedieť, ako sa mení ústna mikroflóra u zdravých jedincov a ľudí s oslabenou imunitou.

„Cieľom bolo ukázať, aké mikroorganizmy žijú v našich ústach,“ vysvetľuje Ghannoum v tlačovom vyhlásení americkej univerzity Case Western Reserve. „Narušená rovnováha medzi mikróbmi môže viesť k ochoreniu.“

Vedci predpokladali, že za prípadnými problémami budú baktérie. No na svoje prekvapenie zistili, že významnú úlohu hrá istá huba rodu Pichia. A zdraví ľudia mali v ústach podstatne viac druhov mikrohúb ako tí s imunitnými problémami.

Následne vedci podľa štúdie v PLOS Pathogens oboch konkurentov skúmali v laboratóriu a zistili, že Pichia potláčala a ničila pôvodcov kandidózy, kvasinky rodu Candida. Získali účinnú látku a tú potom otestovali na pokusných hlodavcoch: látka z užitočnej kvasinky bola pri liečbe ešte účinnejšia ako súčasné lieky.

Budúci liek?

Výskumný tím predpokladá, že objav môže viesť k novej generácii liekov na rôzne ochorenia spôsobené hubami. Ešte predtým však musia prebehnúť ďalšie testy, ktoré by vylúčili iné faktory.

„No jedného dňa by to mohlo viesť nielen k zásadnej liečbe na kandidózu, ale aj k vytvoreniu terapeutického postupu u všetkých pacientov s oslabenou imunitou a plesňovými infekciami,“ dodáva Ghannoum. „Nielen pre pacientov s HIV, ale aj pre veľmi mladých pacientov a takých, ktorí majú rakovinu či cukrovku.“

DOI: 10.1371/journal.ppat.1003996

Richard Sulík
Komentár Tomáša Prokopčáka

Jedna zlá a dve dobré správy o novej vakcíne

Očkovanie je jeden z najúžasnejších objavov ľudstva.

Tomáš Prokopčák.
Tibora Gašpara poslal súd do väzby.

Sulík zasa berie Matovičovi hračku

Premiér sa vyhráža zatváraním a otvára maturitné ročníky.

Ľadovce na Mount Evereste sa zmenšujú, v snehu našli mikroplasty

Himaláje sú z klimatického a ekologického hľadiska málo preskúmanou oblasťou.

Čakanie v rade na vrchol Mt. Everestu 22. mája tohto roku.

V Pompejach našli zachované pozostatky dvoch ľudí (fotogaléria)

Vedci sa domnievajú, že išlo o otroka a bohatšieho muža.

V Pompejách našli zachovalé pozostatky dvoch ľudí.

Klik: Nové čipy od Applu sú veľká vec