MOUNTAIN VIEW, BRATISLAVA. Firma, ktorá je známa predovšetkým pre svoj internetový prehliadač Firefox, sa chystá vstúpiť na ekonomicky slabšie trhy svojim lacným smartfónom. V spolupráci s čínskym výrobcom Spreadtrum usiluje o spustenie predaja 18-eurového telefónu.
Aj keď svojim výkonom a možnosťami bude zaostávať za súčasným štandardom smartfónov s Androidom, mohol by sa stať zaujímavým pre tých, ktorí používali obyčajné mobily doplnené o zopár multimediálnych funkcií. Tie boli ešte pred časom hlavným tovarom v segmente mobilov v rozvíjajúcich sa krajinách.
Novinka vychádza z mobilného systému Firefox OS, s ktorým firma už dlhší čas experimentuje. Dokázala ním zaujať mobilných operátorov v rôznych krajinách a prenikla ním aj medzi fanúšikov technológií. Obchodný úspech a sériovú výrobu mobilov s týmto systémom však zatiaľ nedosiahla.
Novinka má byť atraktívna najmä cenou a vývojári sa domnievajú, že by mohla vyplniť na trhu medzeru. Obyčajné mobily strácajú na popularite a smartfóny sú pre vysoké požiadavky operačného systému na výkon čipov pridrahé. Práve medzi tieto dve kategórie sa chce Mozilla vtesnať.
Analytici upozorňujú, že to nemusí byť jednoduché. Bariérou je nový, neodskúšaný mobilný systém a slabý výkon čipov. To môže byť oproti najlacnejším smartfónom s Androidom nedostatkom.
Na zmeny prebiehajúce na rozvojových trhoch upozorňuje aj Nokia, ktorá dlhodobo generovala výrazný objem tržieb práve v ponuke lacných mobilov. Pre klesajúci dopyt uvádza na trh lacný smartfón s Androidom, aby sa prispôsobila meniacemu sa dopytu.
Čo však pre Nokiu znamená ohrozenie príjmov, to pre Mozillu môže znamenať prílev nových peňazí. Z nulovej pozície sa štartuje omnoho jednoduchšie.
Napísala britská BBC.