Je to už šestnásť rokov, čo sme sa po prvýkrát zakrádali temnými chodbami a snažili sa nebadane prekĺznuť poza ospalých strážcov.
Na vtedajšiu netradičný koncept si nás okamžite získal a my sme objavovali dovtedy nevídanú kombináciu príbehu, občasných súbojov a zakrádania sa po temných chodbách tajomných domov.
Nemŕtvi komunisti
Pritom všetko mohlo skončiť úplne inak a namiesto temných chodieb stredovekých sídiel sme sa mohli premávať po krajine plnej nemŕtvych v období studenej vojny.
Pôvodný koncept hry niesol názov Better Red than Undead a s finálnou verziou hry mal spoločné hádam len súboje s mečmi. Hra prešla ešte niekoľkými výraznými zmenami, z ktorých zostali len jednoduché technologické demá.
Poslednou zastávkou predchádzajúcou prerodu na hru Thief bol koncept Dark Camelot, zasadený do obdobia kráľa Artuša. Vývojári sa ale dostali do slepej uličky, keď nedokázali vytvoriť dostatočne zábavný systém súbojov.
Radikálne rozhodnutie jedného zo zakladateľov firmy sa neskôr ukázalo ako prezieravé. Časť pôvodnej práce zostala zachovaná a časť sa upravila pre potreby odlišného herného konceptu a prostredia.
Nové herné mechanizmy
Thief: The Dark Project donútil hráčov všímať si nielen nepriateľov, ale aj samotné prostredie. Koberec už nebol len obyčajnou textúrou, ale aj vítanou pomôckou chrániacou pred odhalením.
Umelá inteligencia postáv bola na vtedajšiu dobu až otravná - strážcovia nielen videli, ale aj počuli, boli zvedaví, ale dokonca sa aj báli.
Všetky ich ľudské vlastnosti a zmysly ste mohli využiť, respektíve zneužiť. Vodným šípom sa jednoducho zhasli fakle a v prítmí ste stráž mohli vystrašiť, zabiť, prípadne len jednoducho a potichu obísť.
Priama konfrontácia bola tým posledných, čo ste chceli. Nepriatelia boli nebezpeční aj v malých počtoch a tak prezradenie sa skoro vždy končilo smrťou.
Začalo to v Looking Glass
Prvé dva diely série Thief vznikli v Looking Glass, čo nie je neznáme štúdio a pred prvým dielom série Thief už hráčov zabávali s legendárnym RPG System Shock či Ultimou Underworld.
V roku 2000 síce skončilo svoje fungovanie, no väčšina zamestnancov sa presunula do Ion Storm, kde pokračovali na vývoji tretieho dielu.
Z tých najznámejších mien stojí za spomineku najmä Warren Spector, ktorého nápady oživili viacero vynikajúcich hier. Starší hráči si určite spomenú na Deus-Ex, tí mladší aspoň na Epic Mikey.
Živá komunita
Posledný diel sa síce objavil až pred desiatimi rokmi, no séria Thief stále žije vďaka veľkej komunite. Hry si môžete stále zakúpiť, či už cez službu Steam, alebo na stránke Good old Games.
Všetko funguje aj na tých najnovších počítačoch, navyše pre Gold verziu prvého dielu fanúšikovia vytvorili HD modifikáciu, ktorá hre pridáva výrazne krajšiu a detailnejšiu grafiku.
Ak sa neviete dočkať štvrtého dielu, určite ju vyskúšajte. Máte na to čas minimálne do piatku 28 februára, kedy sa na pulty obchodov oficiálne dostane najnovšie pokračovanie.
Aj 16 rokov stará hra môže vyzerať dobre, keď sa toho chytia fanúšikovia.