DUSSELDORF, BRATISLAVA. Vchádzate do supermarketu, siahnete po nákupnom košíku a vyberáte z vrecka svoj mobil. Ten zobrazí mapku predajne a naviguje vás od regálu k regálu, aby ste do košíka vložili tovar, ktorý vám doma chýba. Navigácia vie, čo presne potrebujete.
Taká je technologická vízia firmy Philips, ktorá svoj nový systém testuje v živej prevádzke v jednom z nemeckých supermarketov. Verí, že o novinku by mohli prejaviť záujem obchodníci i samotní spotrebitelia.
Navigačná sieť je jednoduchá. Pozostáva zo stoviek LED žiaroviek, ktoré rýchlymi pulzmi vysielajú pre človeka nepostrehnuteľné dáta. Tie však dokáže spracovať mobil, ktorý sníma intenzitu svetla. Z dát o svojej polohe a mapy zo serverov supermarketu plní to, čo sa od neho očakáva.
Nahliadne do nákupného zoznamu, aby navrhol čo najkratšiu trasu a cestu k pokladniciam. Rozoberie recepty na položky a zostaví z nich nákupný zoznam, pri ktorom ponúkne aj niekoľko alternatív. Cestou podľa pokynu obchodníkov upozorní na akciový tovar v dosahu ruky či na bonusové, cenovo zvýhodnené balenia. Technológia pôsobí sviežo a prakticky.
Aby sa však systém dostal do praxe, potrebné je, aby si ho osvojili spotrebitelia. Pozerať však na displej mobilu namiesto uličky pred sebou vyžaduje zmenu návykov.
S podobnou technológiou pracuje Apple a niekoľko ďalších firiem. Tie sa dosiaľ spoliehali na malé rádiové vysielače, ktoré dokážu komunikovať s mobilom cez Bluetooth. Philips sľubuje nízke náklady na budovanie infraštruktúry, ktorá pozostáva z energeticky nenáročných svietidiel.
Napísali v magazíne Digital Trends.