MOUNTAIN VIEW, BRATISLAVA. Predávajú kliknutia, podvádzajú rôznymi trikmi pri podsúvaní webových stránok a skrývajú prehrávané videá, aby umelo zvyšovali počet ich pozretí. Google, ktorý o probléme už dlhšiu dobu tuší, sa rozhodol skoncovať s nafukovaním sledovanosti na YouTube.
Dôvodom je dôvera inzerentov. Tí chcú istotu, že reklamu, za ktorú si vo videách zaplatili, ľudia skutočne uvidia. Na podobné podvody preto reagujú citlivo.
Google tvrdí, že pripraví mechanizmus, ktorý bude opakovane preverovať záznamy o sledovanosti videí. Aby odhalil tie, pri ktorých podvodníci využívali rôzne techniky pre skreslenie údajov.
To by mohlo zamotať rebríčky popularity a sťažiť fungovanie podvodníkom. Odborníci dosiaľ odhalili štvoricu najčastejších podvodov, pri ktorých sa opakuje podobný scenár:
- Existuje čierny trh, na ktorom si možno prezretia videí zakúpiť. Útočníci zväčša využívajú škodlivý kód a svoje botnety na to, aby vytvorili fiktívne prehrávanie.
- Podvodníci využívajú rôzne prvky na to, aby oklamali návštevníkov svojej stránky. Tí kliknú na spustenie prehrávania videa vždy, keď chcú kliknúť na niektorý z aktívnych prvkov stránky.
- Prehrávané videá ukrývajú vo vyskakovacích oknách pod oknom internetového prehliadača. Videá sa opäť spustia bez toho, aby to používateľ chcel.
- Do frekventovaných webov vkladajú presmerovania, ktoré cestou k odkazu spustia aj video, pri ktorom treba zvýšiť sledovanosť.
S týmto všetkým by mal byť koniec. Google chce opraviť chyby, ktoré doposiaľ prehliadal, pretože naň nik nevyvíjal nátlak pre nápravu. Znamená to však nielen vývoj ochranných prvkov, ale aj strojový čas, ktorý bude potrebné pre preverenie ohromného množstva dát.
YouTube mesačne obslúži viac ako 1 miliardu používateľov, ktorí si prezrú 6 miliárd hodín videoobsahu.
Napísali na serveri BBC.