SAN FRANCISCO, BRATISLAVA. Technologické firmy ukázali správy, v ktorých informovali o počte žiadostí a dopytov na odhalenie súkromia používateľov, ktoré im doručili vládne agentúry. Umožnila im to zmena pravidiel utajovania informácií.
S prehľadom prichádza Google, Yahoo, Facebook, Apple, Microsoft a LinkedIn. Všetci však namiesto presných čísel prinášajú iba rozsahy podľa pravidiel, ktoré im umožňuje legislatíva.
Nové údaje by mali vylepšiť správy, ktoré firmy už dva roky vydávajú, aby odhalili detaily o svojom pôsobení. Tie doposiaľ vyčísľovali iba oficiálne súdne a vládne žiadosti.
Prehľady ukazujú na pozvoľný nárast počtu dopytov, ktorých krátkodobý útlm nastal v dobe, keď Snowden odhalil informácie zo zákulisia masívneho sledovania internetu.
V prvom polroku 2013 muselo odkryť najviac detailov o používateľských účtoch Yahoo, ktoré uvádza počet v rozsahu od 30- do 31-tisíc. To je dvojnásobok v porovnaní s Microsoftom, trojnásobok toho. čo priznal Google a šesťnásobne viac, ako spočítal Facebook.
Samotné čísla však nemajú výpovednú hodnotu a sú prakticky bezcenné. Nik totiž nevie povedať, aké množstvo dát si dokážu vládne agentúry zaobstarať vo vlastnej réžii bez toho, aby boli odkázané na súkromné firmy.
Vysoké čísla pri Yahoo môžu znamenať, že jeho služby sú populárne v krajinách zaujímavých pre vládne agentúry pri zaisťovaní bezpečnosti krajiny. Súčasne to však môže vypovedať o tom, že dáta z Microsoftu či Google si vedia agentúry zozbierať inou cestou.
Napísali na serveri The Verge.