BRATISLAVA. Facebook by v nasledujúcich rokoch mohol stratiť štyroch z piatich používateľov. Tvrdí to štúdia, ktorú vypracoval tím z Princetonskej univerzity.
Skupina inžinierov analyzovala popularitu Facebooku pomocou matematického modelu, ktorý sa bežne používa na výpočet šírenia nákazlivých chorôb.
Ako nákaza
Vedci vychádzali z predpokladu, že ľudia sa na sociálnu sieť prihlasujú najmä preto, že sa na nej pohybujú ich priatelia, s ktorými sú v kontakte. Keď záujem okolia začne opadávať, stratia o sieť záujem.
„Myšlienky, rovnako ako choroby sa preukázateľne šíria od človeka k človeku a postupom času vymierajú. Epidemiologické modely tento proces vedia opísať,“ napísali vedci v štúdii.
Popularitu Facebooku merali podľa toho, ako často ľudia vyhľadávali výraz Facebook na internetovom vyhľadávači Google.
Dáta vložené do mierne upraveného matematického modelu na analýzu nákaz ukázali, že vrchol popularity má Facebook už za sebou. Medzi rokmi 2015 a 2017 by počet používateľov sociálnej siete mohol klesnúť o 80 percent.
Spoľahlivosť modelu vedci overili na prípade sociálnej siete MySpace. Medzi rokmi 2003 a 2008 bol MySpace jednou z najpopulárnejších stránok s takmer 80 miliónmi používateľov mesačne. Sieť prudko skolabovala práve v čase, keď začal rásť Facebook. Matematický model, ktorý teraz veští prudký pád aj Facebooku, by presne predpovedal pád MySpace.
Strata záujmu
„Zástancovia myšlienky stratia postupom času záujem a už ju neprejavujú, čo môžeme vnímať ako získanie imunity voči tejto myšlienke,“ vysvetľujú autori analógiu.
Štúdiu však treba vnímať s rezervou, píše pre web Vocativ Eric Markowitz. Upozorňuje, že autori sú z fakulty mechanického inžinierstva a štúdia ešte nevyšla vo vedeckom časopise.
MySpace a Facebook možno navyše len ťažko priamo porovnať. Facebook má 1,3 miliardy používateľov a vďaka mobilným telefónom sa môže ľahko šíriť aj do menej rozvinutých krajín.
Navyše, dnes už nespĺňa iba úlohu sociálnej siete, ale do určitej miery ponúka aj komunikáciu, aj čet. Niektorým používateľom slúži ako online sklad fotografií a milióny malých firiem ho využívajú namiesto domovskej stránky. Epidémia Facebooku tak môže byť o dosť odolnejšia, ako býval MySpace.