Piatok, 4. december, 2020 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky

Vedci prvý raz videli kozmickú pavučinu

Teleskopy ukázali tajomné vlákna v našom kozme. Normálne ich nevidieť.

Vesmírne vlákno plynu.Vesmírne vlákno plynu. (Zdroj: Klypin,Primack/Cantalupo)

BRATISLAVA. Na prvý pohľad to pripomína obrovskú sieť. Táto pavučina vlákien sa však tiahne naprieč celým vesmírom a ukazuje, ako je v ňom rozložená hmota i ako sú kozmické štruktúry navzájom poprepájané.

Teraz astronómovia uvideli jedno z takýchto vlákien. Pomohol im v tom exotický kvazar, ktorý zvýraznil štruktúru dlhú až dva milióny svetelných rokov. A zároveň priniesol záhadu, na ktorú súčasná veda nemá dobrú odpoveď.

Kvazar zasvietil

Najrozšírenejšie vysvetlenie to opisuje zhruba nasledovne: keď sa po veľkom tresku začal ochladzovať vesmír, tmavá hmota vytvorila akési vlákna, ktoré sa naprieč kozmom poskladali do obrovskej pavučiny hmoty. Na miestach, kde sa tieto vlákna preťali a kde bola výraznejšia gravitácia, sa zhlukovala bežná, viditeľná hmota. Napokon z nej vznikli hviezdy, galaxie aj ich kopy.

„Keď sa pozrieme na nočnú oblohu, vidíme tieto galaxie,“ vysvetľuje pre New Scientist Sebastiano Cantalupo z Kalifornskej univerzity. „No väčšina vesmíru je jednoducho tmavá.“

Astronómovia takúto sieť hmoty v ďalekom vesmíre zväčša nevidia. Plyn je príliš chladný na to, aby ho zachytili naše prístroje.

Teraz im podľa štúdie v magazíne Nature pomohol drobný vesmírny trik. Žiarenie z asi desať miliárd svetelných rokov vzdialeného kvazaru - zrejme zo superhmotnej čiernej diery v strede galaxie - im takéto vlákna zvýraznilo.

Priveľa hmoty?

Objavené vlákno však postavilo odborníkov pred nový problém.

Podľa havajských ďalekohľadov sa v ňom nachádzalo prinajmenšom desaťnásobne viac hmoty, ako naznačovali predchádzajúce simulácie. Možným vysvetlením tak je aj to, že naše hypotézy o formovaní podobných vlákien sú nesprávne.

doi:10.1038/nature12898

Téma: Čierne diery

Kvazar

Minister financií Eduard Heger (OĽaNO).
Minister dopravy Andrej Doležal.

Koronavírus na Slovensku: Vláda mimoriadne rokuje o otváraní škôl, PCR testy odhalili dvetisíc nakazených (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili už viac ako 111-tisíc nakazených. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 957 obetí.

Alena Zsuzsová.

Premenlivá hnusoba

Igor Matovič tvrdí, že do roztrhania tela bojuje s hnusobou a všetko podriaďuje snahe poraziť ju.