Nedeľa, 1. august, 2021 | Meniny má BožidaraKrížovkyKrížovky

Vedci prvý raz videli kozmickú pavučinu

Teleskopy ukázali tajomné vlákna v našom kozme. Normálne ich nevidieť.

Vesmírne vlákno plynu.Vesmírne vlákno plynu. (Zdroj: Klypin,Primack/Cantalupo)

BRATISLAVA. Na prvý pohľad to pripomína obrovskú sieť. Táto pavučina vlákien sa však tiahne naprieč celým vesmírom a ukazuje, ako je v ňom rozložená hmota i ako sú kozmické štruktúry navzájom poprepájané.

Teraz astronómovia uvideli jedno z takýchto vlákien. Pomohol im v tom exotický kvazar, ktorý zvýraznil štruktúru dlhú až dva milióny svetelných rokov. A zároveň priniesol záhadu, na ktorú súčasná veda nemá dobrú odpoveď.

Kvazar zasvietil

Najrozšírenejšie vysvetlenie to opisuje zhruba nasledovne: keď sa po veľkom tresku začal ochladzovať vesmír, tmavá hmota vytvorila akési vlákna, ktoré sa naprieč kozmom poskladali do obrovskej pavučiny hmoty. Na miestach, kde sa tieto vlákna preťali a kde bola výraznejšia gravitácia, sa zhlukovala bežná, viditeľná hmota. Napokon z nej vznikli hviezdy, galaxie aj ich kopy.

„Keď sa pozrieme na nočnú oblohu, vidíme tieto galaxie,“ vysvetľuje pre New Scientist Sebastiano Cantalupo z Kalifornskej univerzity. „No väčšina vesmíru je jednoducho tmavá.“

Astronómovia takúto sieť hmoty v ďalekom vesmíre zväčša nevidia. Plyn je príliš chladný na to, aby ho zachytili naše prístroje.

Teraz im podľa štúdie v magazíne Nature pomohol drobný vesmírny trik. Žiarenie z asi desať miliárd svetelných rokov vzdialeného kvazaru - zrejme zo superhmotnej čiernej diery v strede galaxie - im takéto vlákna zvýraznilo.

Priveľa hmoty?

Objavené vlákno však postavilo odborníkov pred nový problém.

Podľa havajských ďalekohľadov sa v ňom nachádzalo prinajmenšom desaťnásobne viac hmoty, ako naznačovali predchádzajúce simulácie. Možným vysvetlením tak je aj to, že naše hypotézy o formovaní podobných vlákien sú nesprávne.

doi:10.1038/nature12898

Vladimíra Kurincová Čavojová (1978) pôsobí na Ústave experimentálnej psychológie, ktorý funguje pod Centrom spoločenských a psychologických vied Slovenskej akadémie vied (SAV). Získala ocenenie SAV za popularizáciu vedy aj za aktivitu Prečo ľudia veria nezmyslom.

Rozhovor s Vladimírou Kurincovou Čavojovou o vášňach, ktoré rozdeľujú spoločnosť.

Minister financií Igor Matovič.

Ministerstvo osemhodinový posun nevníma ako posun.

Rory Sabbatini so svojou manželkou Martinou, ktorá je aj jeho caddy.

Nemôžem tomu uveriť, je to úžasné, vravel slovenský golfista.

Pavol Spál 5 h
Taliansky šprintér Lamont Jacobs vyhral beh na 100 m na LOH Tokio 2020 / 2021.

Sledujte 9. deň olympiády minútu po minúte.