Väčšina slovenských internetových obchodov vám dokáže tovar dodať v priebehu niekoľkých dní, výnimkou nie je ani doručenie hneď na druhý deň.
Môže sa stať, že tovar občas mešká. No kým počas zvyšku roka menšie meškanie prepáčime, pred Vianocami si termíny doručenia prísne strážime. Inak sa môže stať, že darček príde až po sviatkoch.
Upozorňujú vopred
„Preťažené kuriérske služby či nepriazeň počasia môžu byť dôvodom oneskorenia dodávky,” upozorňuje Jiří Čihák zo sietí predajní Electro World. „Riešením je aj osobný odber u dodávateľa, my túto možnosť ponúkame aj na Štedrý deň do tretej hodiny poobede.”
Pred kúpou si preto dobre preštudujte podmienky dodania cez blížiace sa sviatky. Solídny predajca vás už pri vstupe na stránku obchodu upozorní, dokedy treba tovar objednať, aby ste ho dostali domov včas.
„Ak chcú zákazníci svojich blízkych obdarovať nejakou novinkou na trhu, treba tento tovar zaobstarať čo najskôr, lebo sa neskôr stáva nedostatkovým,” odporúča Andrea Čižmářová, marketingová riaditeľka hej.sk.
„So zvýšeným počtom nákupov môžu mať internetoví predajcovia problémy s včasným doručením tovaru.”
Nevhodný darček?
Kupujúci má zo zákona právo na odstúpenie od kúpnej zmluvy do siedmich pracovných dní od doručenia tovaru. Tovar však nesmie byť používaný, musí mať kompletné príslušenstvo a originálne balenie.
Neskoršie vrátenie tovaru predajca nie je povinný akceptovať. Všetko závisí od konkrétneho obchodu a produktu.
Podľa Jiřího Čiháka z Electro Worldu je pri internetovom predaji zaručená sedemdňová lehota, no zároveň dodáva, že v kamennej predajni možno vymeniť nevhodný darček aj po tejto lehote. „Vo väčšine prípadov, pokiaľ je tovar nepoužitý alebo dokonca nevybalený, vychádzame zákazníkom v ústrety.”
Vrátiť nemôžete každý druh tovaru. Obchod nevezme späť napríklad tovar vyrobený na zákazku, noviny a časopisy či hudobné nosiče a počítačové hry.
Problémom bude aj tovar jednorazovej spotreby a tovar rýchlo podliehajúci skaze. Niektoré internetové obchody ponúkajú služby nad rámec zákona a napríklad hej.sk vám umožní vymeniť nevhodný darček až do 23. januára budúceho roku. Vrátený tovar nesmie byť rozbalený a zákazníci ho musia vrátiť aj s faktúrou, ktorá preukáže, že bol skutočne kúpený v ich obchode.
Opatrne s nákupom v zahraničí
Pred sviatkami sú dodacie lehoty dlhšie aj pri nákupoch v zahraničných online obchodoch.
S najväčším predstihom objednávajte veci zo zahraničia, hlavne ak si neplánujete priplatiť za expresné dodanie tovaru. Z obľúbeného čínskeho online obchodu by vám zásielka síce mala prísť do dvoch pracovných týždňov, no pred sviatkami sa dodacia lehota môže pokojne predĺžiť na dvojnásobok.
Obozretní musíte byť hlavne pri nezvyčajne výhodných ponukách. Sedemdesiat a viacpercentné zníženie ceny je podozrivé, a preto si dobre overte, či nie je pôvodná cena nadhodnotená. Na to vám dobre poslúžia rôzne slovenské, ale aj zahraničné portály na porovnávanie cien.
Dobre si overte, kto stojí za daným internetovým obchodom a či sa nebojíte problematickej reklamácie výrobkov, ktoré na Slovensku nemajú autorizovaný servis. Právo kupujúceho sa totiž vždy riadi podľa legislatívy krajiny, v ktorej ste tovar nakúpili.
Ako bezpečne nakúpiť
Kto nechce pri nakupovaní darčekov cez internet prísť o peniaze, mal by sa držať šiestich dobrých rád.
1. Dobrý predajca sa neskrýva
Dôkladne si overte predajcu. Seriózny obchodník o sebe poskytne všetky potrebné informácie vrátane telefonického a mailového kontaktu. Overte si čo najviac z nich, pomôže vám v tom obchodný a živnostenský register, či len jednoduché zavolanie na uvedené telefónne číslo.
2. Kontrola na internete
Opatrne s novovzniknutým internetovým obchodom. Ak stránka vznikla len nedávno, chýbajú na nej dôležité konktaktné údaje a prevádzkovaná je mimo územia EÚ, môže ísť o podvod. Majiteľa webových stránok zistíte jednoducho na adrese www.sk-nic.sk alebo pri zahraničných e-shopoch napríklad na www.whois.net.
3. Rozdiely pri platení
Seriózny obchodník vám tovar pošle aj na dobierku a nemá problém s bezpečným nákupom cez rozhranie vašej banky. Pozor si dajte na obchody umožňujúce len platbu zadaním čísla a bezpečnostného kódu vašej karty, prípadne vyžadujúce prevod peňazí na účet mimo EÚ ešte pred odoslaním zásielky.
4. Nízka cena nie je vždy výhrou
Podozrivo nízke ceny sú výstrahou. Zľava až 80 percent na celý sortiment neznamená výpredaj, najčastejším zámerom je tu okradnutie alebo predaj falzifikátov. Tie vám síce predajca pošle, no nakoniec aj tak skončia v colnom sklade.
5. Dobré aj zlé
Vyhľadajte si referencie od zákazníkov. Na stránke daného obchodu môžu byť len pozitívne, tie negatívne nájdete skôr na sociálnych sieťach či rôznych internetových fórach.
6. Kedy je slovenský lepší
Uprednostnite internetový obchod registrovaný na Slovensku. Ušetríte si starosti s prípadnou reklamáciou a pri väčších problémoch sa môžete obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu.