Vedecký stĺpček: Prečo sme sa vybrali na internet

Komunikovať výsledky výskumov verejnosti je povinnosť nás vedcov, väčšinu peňazí totiž získavame z verejných zdrojov.

Ilustračné foto.(Zdroj: SAV)

V roku 2009 sa mi stalo niečo, čomu som spočiatku nemohol uveriť. Svetové médiá sa začali zaujímať o náš slovenský výskum. Najprv sa mi ozvala novinárka z amerického vedeckého časopisu, kde sme publikovali naše zistenia. Chcela so mnou spraviť rozhovor.

Potom v priebehu rokov sa objavili rozhovory s takými známymi médiami ako The New York Times, CNN, BBC, Science alebo New Scientist.

Možno najkurióznejšia bola požiadavka z roku 2011 o rozhovor pre japonskú televíziu, čo som vďačne presmeroval na japonských kolegov, ktorí detailne poznajú našu prácu. Svojská bola taktiež požiadavka jednej francúzskej umelkyne o umelecké stvárnenie našich experimentov pre výstavu v Londýne v roku 2011 a nezvyčajný bol tiež rozhovor pre jeden indický denník minulý rok.

Článok pokračuje pod video reklamou

Hovoriť s verejnosťou

Pre vedca je takáto situácia veľmi neštandardná. Sme zvyknutí komunikovať výsledky nášho bádania vo forme vedeckých článkov, ktoré sú produktmi našich výskumov. Nám sa však na základe našich vedeckých článkov objavil záujem širokej verejnosti. Preto sme sa minulý rok rozhodli vytvoriť projektovú internetovú stránku, kde prezentujeme výsledky výskumu v používateľsky priateľskej forme - www.chernobylproteomics.sav.sk.

Táto webstránka vizualizuje akumuláciu stoviek proteínov počas vývinu sójových a ľanových semien v rádioaktívnej černobyľskej oblasti a približuje detaily jednotlivých experimentov.

Verejné zdroje

Prečo to vôbec robíme? Pretože komunikovať výsledky výskumov verejnosti je povinnosť nás vedcov. Väčšinu peňazí totiž získavame z verejných zdrojov, ako sú grantové agentúry alebo rôzne výskumné programy. Zjednodušene povedané, daňový poplatníci sú hlavnými sponzormi našich výskumov.

Preto by nemala existovať situácia, keď vedec odmietne novinára, ktorý chce niečo napísať o jeho výskume.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Vývojár palív v F1 pre SME: Niekedy vieme viac ako technici

Benoit Poulet už začína vyvíjať benzín na budúci rok.

Investigatíva Adama Valčeka

Kočner tentokrát svoj biznis nedokonal, od Unipharmy chcel 45 miliónov

Penta odmieta, že by sa spojila s Kočnerom, aby položili Unipharmu.

KOMNENTÁR PETRA TKAČENKA

Kočnerovi sa to sype pod rukami

Unipharma je ďalší klinec do rakvy.

Neprehliadnite tiež

Zvieratá, ktoré nemávajú rakovinu. Čo im v tom pomáha?

Veľké zvieratá by mali mať viac rakoviny. Pre niektoré druhy to neplatí.

PODCAST ZOOM

Zoom: Šokovala vedcov a odhalila záhadu plastov

Sarah-Jeanne Royerová zistila, že plasty sú ešte väčší problém.

PODCAST ZOOM

Zoom: Sú ako ľudia, mikróby cestujú MHD

Ako sa šíria mikróby spolu s ľuďmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  4. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  6. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  7. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  8. Vizuálny smog je problém
  9. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  10. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou
  1. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  2. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  3. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  4. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  5. Keď Slováci krotia morský vietor
  6. Ochrana pred tropickou horúčavou
  7. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  8. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  9. Savills Investment Management kupuje Gdanski Business Center II
  10. Škôlka od srdca
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 17 371
  2. Vizuálny smog je problém 10 496
  3. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 4 392
  4. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 4 195
  5. Reportáž: Hranolky z McDonald’s sú zložené z 5 ingrediencií 3 715
  6. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 3 198
  7. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 171
  8. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 2 836
  9. Prešovská Spinea tromfla Japoncov a spresnila roboty 2 443
  10. Historickým vláčikom sa prichádza previezť stále viac turistov 2 237