SME
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Vedecký stĺpček: Prečo sme sa vybrali na internet

Komunikovať výsledky výskumov verejnosti je povinnosť nás vedcov, väčšinu peňazí totiž získavame z verejných zdrojov.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SAV)

V roku 2009 sa mi stalo niečo, čomu som spočiatku nemohol uveriť. Svetové médiá sa začali zaujímať o náš slovenský výskum. Najprv sa mi ozvala novinárka z amerického vedeckého časopisu, kde sme publikovali naše zistenia. Chcela so mnou spraviť rozhovor.

Potom v priebehu rokov sa objavili rozhovory s takými známymi médiami ako The New York Times, CNN, BBC, Science alebo New Scientist.

Možno najkurióznejšia bola požiadavka z roku 2011 o rozhovor pre japonskú televíziu, čo som vďačne presmeroval na japonských kolegov, ktorí detailne poznajú našu prácu. Svojská bola taktiež požiadavka jednej francúzskej umelkyne o umelecké stvárnenie našich experimentov pre výstavu v Londýne v roku 2011 a nezvyčajný bol tiež rozhovor pre jeden indický denník minulý rok.

Skryť Vypnúť reklamu

Hovoriť s verejnosťou

Pre vedca je takáto situácia veľmi neštandardná. Sme zvyknutí komunikovať výsledky nášho bádania vo forme vedeckých článkov, ktoré sú produktmi našich výskumov. Nám sa však na základe našich vedeckých článkov objavil záujem širokej verejnosti. Preto sme sa minulý rok rozhodli vytvoriť projektovú internetovú stránku, kde prezentujeme výsledky výskumu v používateľsky priateľskej forme - www.chernobylproteomics.sav.sk.

Táto webstránka vizualizuje akumuláciu stoviek proteínov počas vývinu sójových a ľanových semien v rádioaktívnej černobyľskej oblasti a približuje detaily jednotlivých experimentov.

Verejné zdroje

Prečo to vôbec robíme? Pretože komunikovať výsledky výskumov verejnosti je povinnosť nás vedcov. Väčšinu peňazí totiž získavame z verejných zdrojov, ako sú grantové agentúry alebo rôzne výskumné programy. Zjednodušene povedané, daňový poplatníci sú hlavnými sponzormi našich výskumov.

Skryť Vypnúť reklamu

Preto by nemala existovať situácia, keď vedec odmietne novinára, ktorý chce niečo napísať o jeho výskume.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: PCR testy odhalili 1 909 nakazených, pribudlo 111 úmrtí (minúta po minúte)

Od začiatku pandémie zomrelo v súvislosti s covidom 3 637 osôb, vyliečilo sa 173 761 ľudí.

Plošné testovanie na Covid-19:Zdravotník odoberá vzorku.

Premiér obhajuje testovanie aj dátami, ktoré neexistujú

Hrozbou pre testovaných môže byť britská mutácia koronavírusu.

Plošné testovanie na Covid: Premiér Matovič oznámil plán Zachráňme spolu životy.

Oddeleniu prokuratúry, ktoré zakročilo proti ĽSNS, hrozí zánik

Novú organizačnú štruktúru pripravuje Žilinka. Odobriť ju musí vláda.

Predseda extrémistickej strany Kotlebovci - ĽSNS Marian Kotleba.
Cynická obluda

Zlý Riško a dobrý Števko

Keď máš šéfa, čo ti hrozne vynadá absolútne za čokoľvek, zatiaľ čo tvojmu kolegovi prejde úplne všetko.

Neprehliadnite tiež

Rok 2020 bol jeden z najteplejších. Nepotreboval ani pomoc

Musíme sa pripraviť na ďalšie rekordy.

Rok 2020 sa začal nezvyčajne silným obdobím požiarov v Austrálii.

Raketa Virgin Orbit sa prvýkrát dostala do vesmíru

Raketa bola vypustená nad Tichým oceánom z krídla upraveného Boeingu 747-400.

Raketa pri štarte z lietadla na únik z gravitácie spotrebuje menej paliva.
Nálezy zo Sakkáry.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  4. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  7. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  8. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 23 648
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 13 548
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 10 158
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 913
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 549
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 734
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 479
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 6 456
  9. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 391
  10. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 330