Vedecký stĺpček: Prečo sme sa vybrali na internet

Komunikovať výsledky výskumov verejnosti je povinnosť nás vedcov, väčšinu peňazí totiž získavame z verejných zdrojov.

Ilustračné foto.(Zdroj: SAV)

V roku 2009 sa mi stalo niečo, čomu som spočiatku nemohol uveriť. Svetové médiá sa začali zaujímať o náš slovenský výskum. Najprv sa mi ozvala novinárka z amerického vedeckého časopisu, kde sme publikovali naše zistenia. Chcela so mnou spraviť rozhovor.

Potom v priebehu rokov sa objavili rozhovory s takými známymi médiami ako The New York Times, CNN, BBC, Science alebo New Scientist.

Možno najkurióznejšia bola požiadavka z roku 2011 o rozhovor pre japonskú televíziu, čo som vďačne presmeroval na japonských kolegov, ktorí detailne poznajú našu prácu. Svojská bola taktiež požiadavka jednej francúzskej umelkyne o umelecké stvárnenie našich experimentov pre výstavu v Londýne v roku 2011 a nezvyčajný bol tiež rozhovor pre jeden indický denník minulý rok.

Článok pokračuje pod video reklamou

Hovoriť s verejnosťou

Pre vedca je takáto situácia veľmi neštandardná. Sme zvyknutí komunikovať výsledky nášho bádania vo forme vedeckých článkov, ktoré sú produktmi našich výskumov. Nám sa však na základe našich vedeckých článkov objavil záujem širokej verejnosti. Preto sme sa minulý rok rozhodli vytvoriť projektovú internetovú stránku, kde prezentujeme výsledky výskumu v používateľsky priateľskej forme - www.chernobylproteomics.sav.sk.

Táto webstránka vizualizuje akumuláciu stoviek proteínov počas vývinu sójových a ľanových semien v rádioaktívnej černobyľskej oblasti a približuje detaily jednotlivých experimentov.

Verejné zdroje

Prečo to vôbec robíme? Pretože komunikovať výsledky výskumov verejnosti je povinnosť nás vedcov. Väčšinu peňazí totiž získavame z verejných zdrojov, ako sú grantové agentúry alebo rôzne výskumné programy. Zjednodušene povedané, daňový poplatníci sú hlavnými sponzormi našich výskumov.

Preto by nemala existovať situácia, keď vedec odmietne novinára, ktorý chce niečo napísať o jeho výskume.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Redaktor SME Adam Valček: Odkedy je Kočner vo väzení, cítim sa bezpečnejšie

Podľa Valčeka Kočner nesledoval len novinárov.

Neprehliadnite tiež

Ako si postaviť šarkana a lietať s ním podľa fyziky?

Šarkany sú obľúbenou jesennou zábavou.

Čo sa stane, keď do krídla lietadla narazí dron?

Čoraz viac ľudí lieta s malými strojmi.

Briti vydražia osobné veci Stephena Hawkinga, výťažok pôjde na charitu

Dražiť sa bude aj jedna z piatich kópií Hawkingovej dizertačnej práce Vlastnosti rozširujúcich sa vesmírov, ktorú obhájil na Cambridgeskej univerzite.

Inzercia - Tlačové správy

  1. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  2. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  3. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  4. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  5. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  6. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  7. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  8. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  9. Dva rekordy na druhý pokus
  10. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  1. Nevymením peniaze Humenčanov za hodnotenie jednej mimovládky
  2. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  3. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  4. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  5. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  6. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  7. Company´s autumn in the High Tatras
  8. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  9. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  10. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 32 523
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 26 416
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 18 006
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 467
  5. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 651
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 7 111
  7. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 5 306
  8. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 5 240
  9. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 4 899
  10. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu 4 219