WASHINGTON, BRATISLAVA. Virtuálne postavičky vedú na serveroch vojny a zo svojich obývačiek ich riadia fanúšikovia hier, ktorí vysedávajú pred hernými konzolami alebo počítačmi. Aj v tomto svete vidia spravodajské služby teroristov, ktorí sa organizujú, aby unikli pozornosti strážcov poriadku.
Nové dokumenty od Edwarda Snowdena odhalili, že od roku 2007 sa spravodajská služba NSA v spolupráci s britskou GCHQ zaujímala aj o svet virtuálnych hier.
Podľa denníkov Guardian, New York Times a organizácie Pro Publica zneužívali chyby systémov, aby zbierali dáta prechádzajúce hernou sieťou. Hľadali v nich komunikáciu, ktorá by mohla mapovať skutočný život osôb.
Prezentácia odhalila aj tím agentov, ktorí sa venovali profesionálnemu hraniu hier, aby v sieťach nadviazali kontakty s vytypovanými cieľmi a získavali od nich informácie. Či sa podarilo skutočne dosiahnuť nejaké výsledky, nie je zrejmé.
Monitorovaná bola herná sieť Xbox Live, hry World of Warcraft a Second Life. Presné praktiky úradov však nie sú známe.
Kým firma Blizzard Entertainment stojaca za hrou World of Warcraft poprela spoluprácu s NSA, Microsoft a vývojári systému Second Life sa k situácii nevyjadrili.
Popri mobiloch, počítačoch a internete sledovali spravodajské služby aj nič netušiacich hráčov sediacich pred hernými konzolami.
Napísali v denníku The Guardian.