SAN FRANCISCO, BRATISLAVA. Stiahnete si do mobilu bezplatnú aplikáciu s primitívnou funkčnosťou a váš mobil sa nevedomky zmení na špehovacie zariadenie. Kým vy očakávate, že vám v tme pomôže posvietiť si na cestu, jej tvorcovia zbierajú marketingové údaje, aby ich predali svojim klientom.
Aplikácia inštalovaná v desiatkach miliónoch mobilov zaznamenávala polohu používateľov, pre ktorých identifikáciu využívala sériové číslo jedinečné pre každý smartfón s Androidom. Vytvárala tak databázu pohybov a návykov, aby umožnila klientom sledovať správanie spotrebiteľov či cieliť mobilnú reklamu.
Federálna obchodná komisia v USA začala vyšetrovanie a konanie voči firme Goldenshores Technologies za to, že vykonávala túto aktivitu v rozpore s nastaveniami aplikácie. Firma nakladala so zozbieranými dátami netransparentne a zbierala ich aj vtedy, ak si používatelia túto neveľmi známu funkciu v softvéri vypli.
Aplikácia navyše zbierala tieto dáta ešte pred samotným zobrazením licenčnej dohody, takže používatelia sa nemohli brániť zberu dát jej odmietnutím.
Úrady sa čoraz intenzívnejšie začínajú zaoberať podnetmi, ktoré súvisia s ochranou súkromia používateľov digitálnych služieb a zariadení. Súčasné mechanizmy kontroly a vymožiteľnosti súkromia totiž nie sú dostatočne vyvinuté.
Napísali v internetovom časopise The Register.