Čínske Zakázané mesto vzniklo vďaka ľadu

Stačilo tristo ľudí na to, aby presúvali viac než stotonové kvádre. Namiesto kolies použili ľad.

Ilustračné foto.(Zdroj: SITA/AP)

LONDÝN, BRATISLAVA. Jeho výstavbu začal na začiatku 15. storočia čínsky cisár. Na budovaní Zakázaného mesta v dnešnom Pekingu pracovalo viac ako milión robotníkov, no historici si až dosiaľ nevedeli predstaviť, ako Číňania presúvali obrovské kamene z lomu vzdialeného sedemdesiat kilometrov od Pekingu.

Starý text

Vysvetlenie však poskytol preklad čínskeho textu z roku 1618. Ten opisuje, ako viac než stotonový kameň dopravili do Zakázaného mesta v roku 1557. Text v magazíne Proceedings of the National Academy of Sciences vysvetľuje, že k preprave došlo počas zimy a za pomoci zvláštnej techniky.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Môžete ísť do Zakázaného mesta, uvidíte tieto kamene a sami seba sa spýtate, ako sa ich podarilo presunúť až sem,“ hovorí podľa Nature vedúci štúdie Howard Stone z Princetonskej univerzity.

Podľa prekladu prepravili kameň do Pekingu v priebehu štyroch týždňov. Historici vypočítali, že sa musel pohybovať rýchlosťou osem centimetrov za sekundu.

Text vysvetľuje, že takúto rýchlosť kváder dosiahol vďaka ľadovej ceste, po ktorej ho ťahalo približne tristo mužov. Každých päťsto metrov pozdĺž cesty kopali jamy a liali do nich vodu, aby sa vytvorila ľadová dráha. Drevené sane nesúce obrovský kameň sa tak ľahšie kĺzali po povrchu.

Menej mužov

Trenie medzi ľadom a drevenými saňami tak bolo oveľa nižšie, ako keby sa takýto náklad presúval po obyčajnej zemi. V takom prípade by pohyb vyžadoval silu viac ako tisícpäťsto mužov.

Preklad textu ukázal, že Číňania pochopili, že presúvanie nákladu po ľade bolo bezpečnejšie, spoľahlivejšie a jednoduchšie ako vtedajšie používanie kolies.

doi: 10.1073/pnas.1309319110

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 34 954
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 240
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 686
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 031
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 839
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 352
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 099
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 515
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 786
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 680