SME

Čínske Zakázané mesto vzniklo vďaka ľadu

Stačilo tristo ľudí na to, aby presúvali viac než stotonové kvádre. Namiesto kolies použili ľad.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SITA/AP)

LONDÝN, BRATISLAVA. Jeho výstavbu začal na začiatku 15. storočia čínsky cisár. Na budovaní Zakázaného mesta v dnešnom Pekingu pracovalo viac ako milión robotníkov, no historici si až dosiaľ nevedeli predstaviť, ako Číňania presúvali obrovské kamene z lomu vzdialeného sedemdesiat kilometrov od Pekingu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Starý text

Vysvetlenie však poskytol preklad čínskeho textu z roku 1618. Ten opisuje, ako viac než stotonový kameň dopravili do Zakázaného mesta v roku 1557. Text v magazíne Proceedings of the National Academy of Sciences vysvetľuje, že k preprave došlo počas zimy a za pomoci zvláštnej techniky.

SkryťVypnúť reklamu

„Môžete ísť do Zakázaného mesta, uvidíte tieto kamene a sami seba sa spýtate, ako sa ich podarilo presunúť až sem,“ hovorí podľa Nature vedúci štúdie Howard Stone z Princetonskej univerzity.

Podľa prekladu prepravili kameň do Pekingu v priebehu štyroch týždňov. Historici vypočítali, že sa musel pohybovať rýchlosťou osem centimetrov za sekundu.

Text vysvetľuje, že takúto rýchlosť kváder dosiahol vďaka ľadovej ceste, po ktorej ho ťahalo približne tristo mužov. Každých päťsto metrov pozdĺž cesty kopali jamy a liali do nich vodu, aby sa vytvorila ľadová dráha. Drevené sane nesúce obrovský kameň sa tak ľahšie kĺzali po povrchu.

Menej mužov

Trenie medzi ľadom a drevenými saňami tak bolo oveľa nižšie, ako keby sa takýto náklad presúval po obyčajnej zemi. V takom prípade by pohyb vyžadoval silu viac ako tisícpäťsto mužov.

SkryťVypnúť reklamu

Preklad textu ukázal, že Číňania pochopili, že presúvanie nákladu po ľade bolo bezpečnejšie, spoľahlivejšie a jednoduchšie ako vtedajšie používanie kolies.

doi: 10.1073/pnas.1309319110

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vizualizácia projektu Fizz Park.

Investor Fizz Parku presvedčil úradníkov z bratislavského magistrátu.


3
Karol Duchoň na Bratislavskej lýre v roku 1984.

Špeciálna relácia bude venovaná legende.


29
Tadej Pogačar.

Slovenský cyklista Lukáš Kubiš preteky nedokončil.


a 1 ďalší 1
Daniel Bombic po skončení neverejného zasadnutia na Špecializovanom trestnom súde v Banskej Bystrici.

Ku komunikácii iných orgánov sa nevyjadruje.


TASR 47

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 829
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 522
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 310
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 918
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 758
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 736
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 856
SkryťZatvoriť reklamu