KÁTHMÁNDÚ, BRATISLAVA. Je to miesto, kde musíte rátať s prítomnosťou meditujúcich mníchov. Napriek tomu sa tím archeológov pod vedením Robina Coninghama pustil do vykopávok.
Nepálska svätyňa v Lumbiní, jeden zo štyroch hlavných budhistických pútnických cieľov, bola totiž podľa tradície presne tým miestom, kde sa mal narodiť Budha.
No staršie nálezy hovorili skôr o štruktúre, ktorá pochádza zhruba z tretieho storočia pred naším letopočtom. Tá debata je totiž širšia: narodil sa Budha naozaj v 7. storočí pred naším letopočtom?
Alebo sú základy tohto celosvetového náboženstva o niekoľko storočí mladšie? Coningham sa preto rozhodol kopať hlbšie.
Najskôr odkryl kamenné štruktúry pod chrámom Maya Devi a pod nimi dokonca narazil na ešte staršie drevené nálezisko, na svätyňu pravdepodobne so stromom v strede. Bola výrazne staršia.
V strede bol strom
„To, čo tu máme, je najstaršia budhistická svätyňa na svete,“ hovorí pre magazín National Geographic britský archeológ z Durhamskej univerzity.
„Vedie sa veľká debata, kedy vlastne Budha žil, a teraz sme našli takúto štruktúru, ktorá ukazuje na šieste storočie,“ rozpráva Coningham.
Vedci zistili, že drevená svätyňa bola usporiadaná okolo centrálneho miesta, akéhosi otvoreného priestoru, v ktorého strede podľa nájdených zvyškov koreňov zrejme rástol strom. Podľa tradície sa pritom Budhova matka pri pôrode chytila práve vetvičky stromu.
Rádiouhlíkové datovanie zároveň ukázalo, že drevené štruktúry pochádzali z obdobia medzi rokmi 800 až 550 pred naším letopočtom, čo by dávalo za pravdu náboženskej tradícii.
„Videli sme už viac modlitebných miest, ktoré sa nachádzali práve okolo takéhoto otvoreného priestoru so stromom,“ dodáva aj pre New Scientist Coningham.
Naozaj Budhovo rodisko?
Podľa štúdie v magazíne Antiquity hovorí archeologické nálezisko veľa o úplných počiatkoch náboženstva, ktoré dnes vyznáva viac ako 350 miliónov ľudí.
Nie všetci odborníci sú však presvedčení, že objav je aj dôkazom raného budhizmu. Svätyňa totiž mohla slúžiť kultom, ktoré budhizmu na danom mieste predchádzali.
Uctievanie stromov a primitívne oltáre či obetné miesta boli v tých časoch bežné. A ich objav zo správneho obdobia ešte automaticky neznamená, že na danom mieste bol uctievaný aj Budha.