LONDÝN, BRATISLAVA. Natankujete do auta benzín a odchádzate k pokladnici, aby ste zaplatili účet. Na reklamnej tabuli pred vašimi očami však pôvodnú reklamu zrazu vystrieda nová. Kamera totiž nasnímala vašu tvár a po analýze veku a pohlavia vybrala takú, ktorá by vás mohla osloviť.
Tesco v Británii zavádza vo svojej sieti čerpacích staníc nový reklamný systém. Využíva technológiu spoločnosti Amscreen, ktorá sa snaží cielene vyberať reklamu podľa toho, kto stojí pred zobrazovacím panelom. Celkovo tak vznikne sieť 450 predajných miest, ktoré novú metódu otestujú.
„Nejde o novú technológiu. Nevyhodnocujeme, či ľudia reklamu sledujú, nearchivujeme snímky z kamery, neidentifikujeme zákazníkov,“ povedala hovorkyňa spoločnosti. Cieľom je podľa nej iba zamerať reklamu na zákazníkov, ktorí by na ňu mohli zareagovať.
Pri podobných systémoch je kľúčové, ako chránia súkromie ľudí a do akej miery doňho zasahujú. Ak systémy identifikujú podľa tvárí konkrétnych ľudí, zbierajú o nich informácie a naďalej ich spracúvajú spolu s obrazovými dátami, človek si zrejem rozmyslí, v ktorých predajniach bude nakupovať.
Nick Pickles z organizácie Big Brother Watch upozorňuje, že každá firma je povinná svojim zákazníkom vopred prezradiť, akým spôsobom zozbierané dáta spracúva a do akej miery zasahuje do ich súkromia.
Tesco má so zberom dát dlhodobé skúsenosti. Prevádzkuje napríklad vernostný systém, pri ktorom vyhodnocuje správanie rodín pri nákupoch a tieto dáta páruje s meteorologickými a miestnymi informáciami.
Systémy s krátkym predstihom upozornia na blížiaci sa nápor v odbyte zmrzliny, grilovacích klobások či iného tovaru.
Informovala o tom britská BBC.