Piatok, 4. december, 2020 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky
OBJEKTÍV

Vedci objavili planetárne peklo, ktoré pripomína Zem

Je to prvá správne veľká exoplanéta, ktorá má zloženie ako Zem. Na jej povrchu však zrejme tečie láva.

(Zdroj: David A. Aguilar (CfA) / NASA)

Po kliknutí obrázok zväčšíte. VIZUALIZÁCIA - David A. Aguilar (CfA) / NASA

BRATISLAVA. Dobrá správa je, že je to vôbec prvá exoplanéta veľkosti Zeme, ktorá sa skladá z podobných prvkov ako naša vlastná planéta. Kepler-78b je však všetko, len nie miesto vhodné na život.

Vedci odhadujú, že planéta vyzerá ako horúce inferno, keďže svoju hviezdu obehne za osem a pol hodiny. A na jej povrchu panuje teplota, ktorá pokojne prekračuje dvetisíc stupňov.

Novoobjavená exoplanéta nie je prvou, ktorá má veľkosť podobnú Zemi. No Kepler-78b je prvou, ktorá má podobnú nielen veľkosť, ale aj hmotnosť. Astronómovia to zistili vďaka gravitačným stopám, ktoré exoplanéta zanecháva na pohybe svojho materského slnka.

Horúca exoplanéta je o čosi väčšia ako Zem a jej hmotnosť dosahuje 1,7-násobku našej planéty. Podľa NASA a štúdie v magazíne Nature tak platí, že hustoty planét sú zhruba rovnaké a teleso Kepler-78b je zložené najmä z roztavených hornín a železa.

Exoplanéta leží asi štyristo svetelných rokov od Zeme v súhvezdí Labuť.

doi:10.1038/nature12767

Objektív je pravidelný formát, ktorý predstavuje najkrajšie či najzaujímavejšie zábery zo sveta vedy.

Koronavírus na Slovensku: Niektoré školy budú môcť otvoriť už v pondelok, žiaci a rodičia musia mať test (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili už viac ako 111-tisíc nakazených. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 957 obetí.

Minister financií Eduard Heger (OĽaNO).
Minister dopravy Andrej Doležal.
Alena Zsuzsová.