Štvrtok, 4. jún, 2020 | Meniny má LenkaKrížovkyKrížovky

Pramatky Židov pochádzajú z Talianska

Nový výskum naznačuje, že najpočetnejšia etnická podskupina Židov má pôvod v západnej Európe.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SITA/AP)

BRATISLAVA. V súčasnosti najpočetnejšie židovské etnikum nemusí pochádzať z oblasti dnešného Izraela.

Aškenázski Židia, ktorí tvoria štyri pätiny z celkovej židovskej populácie na svete, majú podľa výskumu tímu Martina Richardsa predkov v Európe.

Ženy boli z Európy

Štúdia zverejnená v magazíne Nature Communications skúmala spoločné znaky mitochondriálnej DNA tisícov ľudí na celom svete s cieľom nájsť predkov aškenázskych Židov.

Ukázalo sa, že približne 80 percent skúmaných vzoriek aškenázskej DNA malo pôvod v západnej Európe. Najviac sa podobali na mitochondriálnu DNA súčasných obyvateľov Talianska.

Pôvod na Blízkom východe mala podľa genetických dôkazov len desatina vzoriek. Mitochondriálna DNA sa dedí len po ženskej línii. Keďže po praslici sa tradične odvodzuje aj židovstvo, výskum má význam pre celú židovskú populáciu.

Hľadajú pôvod mužov

„Očakávam nejaký odpor proti našim záverom z určitých kruhov,“ povedal pre magazín Science Martin Richards, jeden z autorov štúdie. Nové zistenia sú v rozpore s židovskou tradíciou a čiastočne aj s predchádzajúcimi genetickými štúdiami, ktoré skúmali prevažne mužov. Tie ukázali, že 50 až 80 percent aškenázskych mužov malo predkov na Blízkom východe.

Jedným z vysvetlení by mohlo byť, že aškenázska ženská línia vznikla skôr odčlenením sa od európskych žien, ktoré neskôr konvertovali a vyberali si za partnerov židovských mužov z Blízkeho východu.

Toto vysvetlenie nachádza oporu aj u časti historikov, ktorí predpokladajú, že medzi rokmi 300 a 30 pred naším letopočtom konvertovalo na judaizmus veľké množstvo žien v oblasti Stredozemného mora.

doi:10.1038/ncomms3543

Za kaštieľom pre Fica sa ukazuje aj Brhel

Skutočný vlastník budovy nie je známy.

Predseda Smeru Robert Fico v stredu na videu povedal, že kaštieľ vo Vinosadoch mu dopriali známi.
Dobroslav Trnka prichádza na disciplinárnu komisiu Generálnej prokuratúry SR.

Koronavírus: Vláda nepredĺži núdzový stav, ak sa epidemiologická situácia nezhorší (minúta po minúte)

Slovensko eviduje spolu 1526 nakazených novým koronavírusom SARS-CoV-2. Z ochorenia COVID-19 sa dosiaľ vyliečilo 1376 ľudí.

Zasadnutie vlády.
NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Do kaštieľa, kam chodí Fico oddychovať, investoval Brhel

Podnikateľ investíciu potvrdil, neskôr ho vraj predal.

Okoloidúci vo Vinosadoch zvonku ani nedovidia na samotný kaštieľ. Skrýva sa za bránou a hustými stromami.

Na Sibíri uniklo z elektrárne viac ako 20-tisíc ton nafty

Na území celého Krasnojarského kraja vyhlásili stav núdze.

Zo zásobníka uniklo obrovské množstvo paliva.
Letecký pohľad na oblasť, kde pomocou špeciálneho laseru LIDAR našli doteraz nepoznanú mayskú stavbu, ktorá je zároveň najstaršou a najväčšou známou. Slúžila pravdepodobne na spoločné astronomické pozorovanie a náboženské slávnosti.
Štart rakety Falcon 9 s posádkou v sobotu 30. mája 2020.

Vedci sa domnievajú, že našli oblasť s najčistejším vzduchom na Zemi

Oblasť sa podľa odborníkov nachádza nad Južným oceánom.