NOBELOVE CENY

Odhalili tajomstvo bunky, majú Nobelovu cenu

Nositeľmi Nobelovej ceny za fyziológiu alebo medicínu sú James E. Rothman, Randy W. Schekman a Thomas C. Südhof. Ukázali, ako bunky prenášajú látky.

(Zdroj: WIKIMEDIA)

ŠTOKHOLM, BRATISLAVA. Nositeľmi tohtoročnej Nobelovej ceny za fyziológiu alebo medicínu sú James E. Rothman, Randy W. Schekman a Thomas C. Südhof.

Švédsky inštitút Karolinska ich ocenil za ich objav mechanizmu, ktorý reguluje pohyby vezikúl, čo je hlavný transportný systém v našich bunkách.

Vezikula, alebo takzvaný transportný mechúrik je drobná štruktúra vo vnútri bunky. Jej úlohou je skladovať a prenášať niektoré organické látky, prípadne napomáhať ich spracovaniu.

„Moja prvá reakcia bolo, môj ty bože," priznal sa podľa denníku Guardian Randy Schekman, keď sa dozvedel o svojom ocenení. „A to bola vlastne aj moja druhá reakcia."

Na správne miesto

„Títo vedci vyriešili záhadu, ako si bunka organizuje svoj transportný systém," píše sa v stanovisku Nobelovej komisie. „Každá bunka je totiž fabrikou, ktorá vytvára a vyváža molekuly."

Medzi bunkami sa presúva množstvo rôznych látok. Niektoré slúžia napríklad na prenos signálov medzi jednotlivými neurónmi. Aby tento prenos vôbec mohol fungovať, aj v rámci bunky sa musia látky nejakým spôsobom transportovať.

Práve na to slúžia takzvané membránové vačky či mechúriky, ktoré slúžia ako akýsi obal na inkriminované molekuly.

Trojica laureátov Nobelovej ceny objavila molekulárne princípy, ktoré riadia, ako sa tento náklad doručuje na správne miesto a v správnom čase, pripomína inštitútu Karolinska.

„Dnešná Nobelova cena je správne načasovaná a dokonale zaslúžená," komentoval tohtoročných laureátov Patrik Rorsman z Oxfordskej univerzity.

„Študovali a vysvetlili základný, fundamentálny proces. Ich objavy môžu mať klinické aplikácie v liečení psychiatrických ochorení, ale dôležitejšie sú možno najmä preto, že teraz chápeme, ako bunky pracujú."

Opísali mechanizmus

Schekman objavil gény, ktoré sú pre takýto prenos v bunke nevyhnutné. Rothman odhalil bielkovinový mechanizmus, ktorý vezikulám umožňuje splynúť s ich cieľom - molekulou, a tak ju prenášať.

Südhof zase ukázal, ako signály riadia tieto mechúriky tak, aby vedeli, kedy a kde presne majú „vyložiť“ svoj náklad.

James E. Rothman sa narodil v roku 1950 v Spojených štátoch. Doktorát má z Harvardovej školy medicíny, neskôr pôsobil na MIT a Stanfordovej univerzite. Dnes pôsobí na Yalovej univerzite.

Randy W. Schekman sa narodil v roku 1948 rovnako v Spojených štátoch, študoval na Kalifornskej a Stanfordovej univerzite, kde získal pod vedením Nositeľa Nobelovej ceny Arthura Kornberga doktorát. Pôsobí v Berkeley.

Thomas C. Südhof sa narodil v roku 1955 v Nemecku, doktorát získal na Gottingenskej univerzite. V osemdesiatych rokoch sa presunul do Spojených štátov a dnes pôsobí na Stanfordovej univerzite.

Ceny v minulosti

Kedy udelia ceny

Pondelok: fyziológia alebo medicína

Utorok: fyzika

Streda: chémia

Štvrtok: literatúra

Piatok: mier

Pondelok 14. 10.: ekonómia

Známu cenu (Nobelpriset i fysiologi eller medicin) udeľuje švédsky inštitút Karolinska od roku 1901.

Dosiaľ bolo udelených 103 Nobelových cien za fyziológiu alebo medicínu, ocenených nevyhlásili v rokoch 1915, 1916, 1917, 1918, 1921, 1925, 1940, 1941 a 1942. Počas vojen sa mnoho Nobelových cien neudeľovalo, v niektorých prípadoch sa však komisia rozhodla, že vzhľadom na okolnosti peniaze za ocenenie radšej presunie na ďalší rok.

Len 38 ocenení získal jeden laureát, ženy ocenili desaťkrát. Priemerný vek laureáta je tesne pred šesťdesiatkou, najmladší nositeľ, Frederick G. Banting ju v roku 1923 získal ako tridsaťdvaročný "za objav inzulínu".

Najstarší nositeľ mal 87, Peyton Rous získal nobelovku v roku 1966 "za objav vírusov indukujúcich tumory".

V roku 1939 prinútil Adolf Hitler Gerharda Domagka, aby prestížne ocenenie neprijal. Laurátom Nobelovej ceny za fyziológiu alebo medicínu sa stal za „objav sulfonamidu Prontosilu, prvého lieku účinného proti bakteriálnym infekciám“.

Len raz v histórii ocenenia došlo k prípadu, že sa jeho laureátmi stali rodinní príslušníci. V roku 1947 získali Nobelovu cenu manželia Gerty Theresa Coriová a Carl Cori „za objav mechanizmu, ktorým sa glykogén v tele mení na glukózu“.

Ako funguje nominácia na Nobelovu cenu?

Nobelova komisia každý rok rozpošle takzvané pozvánky tisíckam akademikom, univerzitným profesorom či vedcom (vrátane minulých laureátov ocenení) z rôznych krajín, ktorí následne nominujú svojich kandidátov na konkrétne Nobelove ceny v danom roku. Komisia sa pritom snaží osloviť čo najväčší počet relevantných inštitúcií.

1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  1. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  8. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  9. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  10. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 107
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 094
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 12 092
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 950
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 418
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 141
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 408
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 178

Téma: Nobelove ceny

Amnestie, Roháč a Sýkora. Čo má vplyv na prípad vraždy Remiáša

Na rozhodnutie o Mečiarových amnestiách má Ústavný súd posledné dni. Nájomný vrah Roháč dostal doživotie. Pri vražde Sýkoru sa spomína SIS.

Koalícia sa chce náhle zbaviť šéfa Ústavu pamäti národa

Ak by zmena zákona prešla, nové pravidlá začnú platiť od 15. októbra 2017.

Podivné príbehy a Instagram 19. storočia. Aký bol seriál 1890?

Historická detektívka sa pokúsila priniesť na obrazovky niečo iné.

Pozerať ale nedotýkať sa. Pľuzgiernik lekársky je náš najjedovatejší chrobák

O prvé miesto v nelichotivom rebríčku sa delí so svojimi príbuznými – májkami, ktorých telo tiež obsahuje jedovatý kantaridín.

Kolíska ľudstva nie je v Afrike ale na Balkáne, naznačuje starodávny zub

Ak by sa potvrdili výsledky nemeckých vedcov, znamenalo by to, že ľudia sa od opíc vývojovo oddelili v Európe.

Zástera z ľudských kostí či Everest zo vzduchu. Briti ukázali prvé zábery tibetskej kultúry

Niektoré zábery boli sto rokov ukryté pred verejnosťou. Najväčšia zbierka sa teraz dostáva na internet.