LONDÝN, BRATISLAVA. Chvíľu sa rýchlo otáčajte. Potom náhle prestaňte, svet sa však bude krútiť naďalej, hoci stojíte na mieste.
Kým bežní ľudia sa s podobným problémom zrejme často nestretávajú, v prípade členov baletu to môže spôsobovať vážne ťažkosti. Napriek tomu dokážu podobné piruety opakovať niekoľkokrát dokonale bez toho, aby spadli alebo sa im zakrútila hlava. Vedci tak chceli zistiť, čo sa za týmto fenoménom ukrýva.
Iný mozog
Ľudská rovnováha je zložitý systém, ktorý zahŕňa viaceré orgánové sústavy. Pracujú súčasne a pomáhajú človeku orientovať sa v správnej polohe.
Jednou z takýchto sústav sú takzvané vestibulárne orgány vo vnútornom uchu. Sú naplnené tekutinou a bývajú pokryté chĺpkami, ktoré určujú pozíciu hlavy vzhľadom na pohyb tejto tekutiny. Tá pokračuje v pohybe aj chvíľu po tom, ako sa pri rýchlom otáčaní človek zastaví. Čo je zároveň dôvodom, prečo má väčšina ľudí pocit závratu aj chvíľu po tom, ako sa dokrúti.
Baletky však majú výhodu, ktorú zapríčinili roky tréningu. Podľa štúdie v magazíne Cerebral Cortex za to môžu zmeny v mozgu.
„Pre baletku nie je dobré, keď cíti závraty alebo nerovnováhu. Mozog sa však rokmi tréningu prispôsobil tak, aby potlačil tento pocit,“ hovorí podľa BBC Barry Seemungal z katedry medicíny londýnskej Imperial College. „V dôsledku toho sú signály zodpovedné za vnímanie závratov znížené, takže tanečníci sú voči nim odolní.“
Vedci skúmali takmer tridsať baletiek a dvadsiatku veslárok v podobnej fyzickej kondícii a rovnakom veku.
Všetky krútili na stoličke v tmavej miestnosti s tým, že každá mala točiť rukoväťou sedadla až do momentu, kým prestala cítiť točivý pohyb vo svojej hlave. Následne dobrovoľníkom merali očné reflexy a pomocou magnetickej rezonancie skúmali aj štruktúru mozgu.
Zvykli si
Tím odborníkov zistil, že u baletiek boli očné reflexy a ich vnímanie otáčania oveľa kratšie než u veslárok. U tých sa navyše vnímanie točenia takmer zhodovalo s očnými reflexami, kým u baletiek takéto spojenie nebolo.
Skenovanie mozgu následne ukázalo významné rozdiely medzi oboma skupinami na dvoch miestach – v mozočku, ktorý je dôležitý pre pohybovú kontrolu, a v mozgovej kôre, ktorá vníma závraty.
Na základe týchto meraní teda vedci zistili, že baletky si na točivý pohyb zvykli a potlačili informácie prichádzajúce z vnútorného ucha do mozgu.