Technologické firmy nemali v posledných rokoch pri vstupe na burzu šťastie. Akcie Facebooku, ktorý ich začal verejne predávať minulý rok v máji, sa po sto dňoch obchodovania zosunuli na polovicu uvádzacej hodnoty. Podobne dopadol zľavový portál Groupon či tvorca hier Zynga.
Facebooku sa v posledných mesiacoch podarilo vytlačiť cenu akcií nad uvádzaciu úroveň. Groupon ani Zynga sa z prudkého pádu nespamätali. Obe firmy majú dnes zlomok pôvodnej hodnoty a ich vedenie musí okrem záchrany biznisu bojovať aj so zlou náladou investorov.
Podobnému scenáru sa chce vyhnúť Twitter. Posledná z veľkých sociálnych sietí, ktorá je ešte v súkromných rukách, oznámila plán vstúpiť na burzu (takzvané IPO) v polovici septembra. Akcie uvedie na trh opatrnejšie ako jej konkurencia.
IPO otvorí okná
Každá firma musí pred takýmto krokom odovzdať sériu dokumentov, ktoré prakticky odhalia fungovanie jej biznisu. Zverejňuje podrobné hospodárske výsledky a účtovníctvo za posledné tri roky, ale aj podiely vlastníkov. Musí tiež pomenovať hlavné riziká pre svoj biznis.
Pre internetové firmy, ktoré roky poháňali len súkromné peniaze, je to citlivý moment. Ich obchodný model aj účtovníctvo po prvýkrát podliehajú vonkajšej kontrole.
Facebook napríklad v dokumentoch zverejnených pred IPO ako riziko uviedol, že nedokáže získať „zmysluplné príjmy“ z reklamy na mobilných zariadeniach. Dokumenty Grouponu zas ukázali rozsiahle diery v účtovníctve.
Načas sa schovajú
Twitter pri svojom IPO využije nový americký zákon, ktorý má pomôcť malým firmám pri vstupe na burzu. Vďaka nemu môže údaje zverejniť neskôr a za kratšie obdobie. Získa tiež čas, v ktorom môže prípadné problémy v účtovníctve prebrať s regulátormi skôr, ako sa o nich dozvie verejnosť.
Investori predpokladajú, že Twitter nečakajú veľké rizikové míny. Firma, ktorej hodnota je približne 15 miliárd dolárov, zarobí v tomto roku na kľúčovom mobilnom trhu viac ako 300 miliónov dolárov a očakáva silný rast.
Otras nepríde
Po IPO nebude musieť robiť také agresívne kroky ako Facebook, ktorý v snahe upokojiť investorov prudko zatlačil na zvyšovanie príjmov. Najväčšia sociálna sieť v druhom kvartáli minulého roka zarobila 13 centov za každého mobilného používateľa. O rok neskôr to už bolo 80 centov, čo investori prijali s nadšením.
Používatelia nový príval reklám nesú s nevôľou. Odpor bol dosť silný na to, aby Facebok prinútil agresivitu reklám znížiť. IPO tak priamo zasiahlo do toho, akým spôsobom robí Facebook biznis, a rozvrátilo spôsob, akým firma fungovala.
Twitter by sa podobným výkyvom mohol vyhnúť, keďže pri vyvažovaní záujmu investorov a používateľov nebude musieť riešiť extrémne pozície. Bude mu stačiť vyvíjať službu tak ako doteraz. Minútu po správe oznamujúcej IPO už oficiálny účet Twitteru hlásal: „A teraz naspäť do práce.“