SME

Vytvorili miniatúrnu nabíjačku, získali cez web desaťtisíce eur

Slováci JOZEF ŽEMLA a VIKTOR REVILIAK vyzbierali na svoj projekt miniatúrnej nabíjačky na telefóny cez web viac ako 90-­tisíc dolárov.

Jozef Žemla (30) a Viktor Reviliak (27) sa spoznali na univerzite. Ich miniatúrna nabíjačka  CulCharge nabíja mobil z počítača aj televízorov s USB portom.Jozef Žemla (30) a Viktor Reviliak (27) sa spoznali na univerzite. Ich miniatúrna nabíjačka CulCharge nabíja mobil z počítača aj televízorov s USB portom. (Zdroj: SME GABRIEL KUCHTA, CulCharge)

Ako projekt vznikol?

Žemla: Všimli sme si fenomén crowdfundingu, chceli sme to vyskúšať. Hľadali sme, o čo je na crowdfundingových portáloch záujem. Ukázalo sa, že ľudí bavia technologické hračky, kde sme hľadali dieru na trhu. Keďže obaja často cestujeme a riešime problémy s nabíjaním telefónu, prišli sme na koncept miniatúrneho nabíjacieho kábla, ktorý môže mať používateľ vždy pri sebe.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Reviliak: Spravili sme to presne opačne ako je bežné. Väčšinou majú ľudia nápad a hľadajú financovanie. My sme to otočili.

SkryťVypnúť reklamu

Neuvažovali ste, že by ste skúsili tradičný model s hľadaním investora?

Ž: Pre tento projekt nie. S bežnou cestou, kde ukazujete produkt investorovi, sú spojené viaceré problémy. Napríklad vám môžu nápad prebrať. Nemali by sme voči nim ani vyjednávacie možnosti.

R: Investor by nás napríklad mohol tlačiť do dohody, keď by sa oslabila naša pozícia vo firme.

Aké máte s nabíjačkou plány?

Ž: Najprv chceme odoslať produkty ľuďom, ktorí nás podporili v kampani. Potom nasleduje uvedenie na globálny trh. Či už s partnerom, alebo bez.

R: Je to taký paradox. Ak by sa nám pred kampaňou ozvali investori, ktorí sa nám ozývajú teraz, tak by sme ich zobrali hneď. Pomohli by finančne, ale aj s distribúciou, strategickým plánovaním a podobne. Teraz, keď sme to zvládli, si už môžeme vyberať. Máme možnosť vyjednávať. Nebránime sa tomu, že by sme v budúcnosti pribrali partnera.

SkryťVypnúť reklamu

Obdobie, keď prebieha kampaň, musí byť stres.

Ž: Hej. Súťažili sme o pozornosť so stovkami iných projektov. Rozposielali sme médiám informácie, čo nám pomohlo nazbierať skupinu fanúšikov a prvú vlnu záujmu.

Nebojíte sa, že z crowdfundingu sa stane reklamný nástroj pre veľké firmy?

Ž: Nebojíme, my sme financovanie svojho projektu už zavŕšili, ale je to piplavá robota, príprava kampane nám trvala päť mesiacov každodennej práce.

R: Napríklad v technologických hračkách sa točia miliardy dolárov. Ten trh je veľký a pojme viaceré podobné produkty. My rátame s tým, že nás Čína skopíruje. Čína skopíruje každého, môžete mať patent, aký chcete, ale potenciál, konkrétne v segmente doplnkov k mobilom, je taký obrovský, že by sme nemali mať problém odkrojiť si kúsok z koláča. Veľkí hráči začínajú do startupov investovať. Crowdfunding pomôže vybudovať značku a záujem. Veľké firmy nemusia produkt kopírovať, ale môžu dofinancovať a zobrať pod krídla.

SkryťVypnúť reklamu

Prvé prototypy ste vyrábali na Slovensku?

Ž: Nie. V Číne.

Ako vyzerá prenajatie továrne v Číne?

Ž: Je to celkom veľký skok. Oslovili sme viac výrobcov. Potom sme si dali v troch firmách spraviť formy na prototypy. Vycestovali sme do Číny, pozreli fabriky, zvážili možnosti a vybrali sme vhodného partnera – firmu, ktorá vyrába príslušenstvo pre Európu a USA, takže spĺňa kritériá náročnejších krajín.

Ako sa vôbec človek k fabrike v Číne dostane? To hľadá cez Google?

Ž: Áno, ale teraz už máme ľudí, ktorí by nám s tým vedeli pomôcť.

Prečo na Slovensku nevzniká viac takýchto projektov?

R: Mali sme ohromnú výhodu, že máme za sebou viac projektov. Riešili sme produktový dizajn a výrobu, reklamu, medzinárodný obchod. Párkrát sme sa popálili, z čoho sme sa poučili.

SkryťVypnúť reklamu

Ž: Bez predchádzajúcich skúseností by sme to nezvládli. Nie je to len nápad. Priepasť medzi nápadom a realizáciou je obrovská. Veľa vecí treba riešiť nielen ako vynálezca, ale aj ako dizajnér, stratég alebo manažér.

Ako získať peniaze cez crowdfunding?

Nový obchodný model otvára cestu malým firmám, riziko však nesú zákazníci.

Skupinové financovanie, crowdfunding v princípe funguje podobne, ako zľavové portály na webe. Firma pripraví projekt a stanoví sumu, ktorú potrebuje za určitý čas vyzbierať.

Ľudia môžu počas trvania kampane prispieť rôznymi sumami peňazí, za ktoré v prípadne úspešného projektu dostanú hotový výrobok alebo inú formu odmeny. Ak sa v stanovenom čase nenazbiera dosť peňazí, prispievateľom sa môže vrátiť celá suma.

Na rozdiel od zľavových portálov sa cez takéto stránky dá rozbehnúť celkom nový biznis. Najúspešnejšie projekty, ako napríklad inteligentné hodinky Pebble či herná konzola Ouya, vyzbierali počas svojich kampaní milióny dolárov.

SkryťVypnúť reklamu

Najväčšie crowdfundingové stránky ako Kickstarter či Indiegogo poskytujú priestor celej škále projektov od elektronických hračiek cez nezávislé filmy až po počítačové hry. Výmenou za to získavajú malé percento z celej vyzbieranej sumy každého projektu.

Výhodou crowdfundingu oproti hľadaniu veľkého investora je, že aj malá firma môže s dobrým produktom a kampaňou získať veľa peňazí bez toho, aby sa musela zaviazať investorom alebo zaťažiť úverom.

Najväčšie riziko v celom systéme je na strane zákazníkov. Crowdfundingové portály negarantujú, že projekty, ktorým sa podarí vyzbierať cieľovú sumu a dostanú peniaze prispievateľov, výrobky naozaj doručia. Podobné prípady sú doteraz skôr výnimkou.

Ondrej Podstupka

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Podcast Klik

Komentovaný prehľad technologických správ.


a 1 ďalší 1
Asteroid 2024 YR4 zachytený Webbovým teleskopom.

Objekt je doteraz najmenší, aký Webbov teleskop zameral.


TASR 1
Ilustračná snímka.

(Ne)vedecký newsletter Tomáša Prokopčáka.


3
Misia Fram2 je pomenovaná po nórskej prieskumnej lodi.

Kapsula za pomoci padákov dosadla do vôd Tichého oceánu.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu