Vytvorili miniatúrnu nabíjačku, získali cez web desaťtisíce eur

Slováci JOZEF ŽEMLA a VIKTOR REVILIAK vyzbierali na svoj projekt miniatúrnej nabíjačky na telefóny cez web viac ako 90-­tisíc dolárov.

Jozef Žemla (30) a Viktor Reviliak (27) sa spoznali na univerzite. Ich miniatúrna nabíjačka CulCharge nabíja mobil z počítača aj televízorov s USB portom.(Zdroj: SME GABRIEL KUCHTA, CulCharge)

Ako projekt vznikol?

Žemla: Všimli sme si fenomén crowdfundingu, chceli sme to vyskúšať. Hľadali sme, o čo je na crowdfundingových portáloch záujem. Ukázalo sa, že ľudí bavia technologické hračky, kde sme hľadali dieru na trhu. Keďže obaja často cestujeme a riešime problémy s nabíjaním telefónu, prišli sme na koncept miniatúrneho nabíjacieho kábla, ktorý môže mať používateľ vždy pri sebe.

Reviliak: Spravili sme to presne opačne ako je bežné. Väčšinou majú ľudia nápad a hľadajú financovanie. My sme to otočili.

Neuvažovali ste, že by ste skúsili tradičný model s hľadaním investora?

Ž: Pre tento projekt nie. S bežnou cestou, kde ukazujete produkt investorovi, sú spojené viaceré problémy. Napríklad vám môžu nápad prebrať. Nemali by sme voči nim ani vyjednávacie možnosti.

R: Investor by nás napríklad mohol tlačiť do dohody, keď by sa oslabila naša pozícia vo firme.

Aké máte s nabíjačkou plány?

Ž: Najprv chceme odoslať produkty ľuďom, ktorí nás podporili v kampani. Potom nasleduje uvedenie na globálny trh. Či už s partnerom, alebo bez.

R: Je to taký paradox. Ak by sa nám pred kampaňou ozvali investori, ktorí sa nám ozývajú teraz, tak by sme ich zobrali hneď. Pomohli by finančne, ale aj s distribúciou, strategickým plánovaním a podobne. Teraz, keď sme to zvládli, si už môžeme vyberať. Máme možnosť vyjednávať. Nebránime sa tomu, že by sme v budúcnosti pribrali partnera.

Obdobie, keď prebieha kampaň, musí byť stres.

Ž: Hej. Súťažili sme o pozornosť so stovkami iných projektov. Rozposielali sme médiám informácie, čo nám pomohlo nazbierať skupinu fanúšikov a prvú vlnu záujmu.

Nebojíte sa, že z crowdfundingu sa stane reklamný nástroj pre veľké firmy?

Ž: Nebojíme, my sme financovanie svojho projektu už zavŕšili, ale je to piplavá robota, príprava kampane nám trvala päť mesiacov každodennej práce.

R: Napríklad v technologických hračkách sa točia miliardy dolárov. Ten trh je veľký a pojme viaceré podobné produkty. My rátame s tým, že nás Čína skopíruje. Čína skopíruje každého, môžete mať patent, aký chcete, ale potenciál, konkrétne v segmente doplnkov k mobilom, je taký obrovský, že by sme nemali mať problém odkrojiť si kúsok z koláča. Veľkí hráči začínajú do startupov investovať. Crowdfunding pomôže vybudovať značku a záujem. Veľké firmy nemusia produkt kopírovať, ale môžu dofinancovať a zobrať pod krídla.

Prvé prototypy ste vyrábali na Slovensku?

Ž: Nie. V Číne.

Ako vyzerá prenajatie továrne v Číne?

Ž: Je to celkom veľký skok. Oslovili sme viac výrobcov. Potom sme si dali v troch firmách spraviť formy na prototypy. Vycestovali sme do Číny, pozreli fabriky, zvážili možnosti a vybrali sme vhodného partnera – firmu, ktorá vyrába príslušenstvo pre Európu a USA, takže spĺňa kritériá náročnejších krajín.

Ako sa vôbec človek k fabrike v Číne dostane? To hľadá cez Google?

Ž: Áno, ale teraz už máme ľudí, ktorí by nám s tým vedeli pomôcť.

Prečo na Slovensku nevzniká viac takýchto projektov?

R: Mali sme ohromnú výhodu, že máme za sebou viac projektov. Riešili sme produktový dizajn a výrobu, reklamu, medzinárodný obchod. Párkrát sme sa popálili, z čoho sme sa poučili.

Ž: Bez predchádzajúcich skúseností by sme to nezvládli. Nie je to len nápad. Priepasť medzi nápadom a realizáciou je obrovská. Veľa vecí treba riešiť nielen ako vynálezca, ale aj ako dizajnér, stratég alebo manažér.

Ako získať peniaze cez crowdfunding?

Nový obchodný model otvára cestu malým firmám, riziko však nesú zákazníci.

Skupinové financovanie, crowdfunding v princípe funguje podobne, ako zľavové portály na webe. Firma pripraví projekt a stanoví sumu, ktorú potrebuje za určitý čas vyzbierať.

Ľudia môžu počas trvania kampane prispieť rôznymi sumami peňazí, za ktoré v prípadne úspešného projektu dostanú hotový výrobok alebo inú formu odmeny. Ak sa v stanovenom čase nenazbiera dosť peňazí, prispievateľom sa môže vrátiť celá suma.

Na rozdiel od zľavových portálov sa cez takéto stránky dá rozbehnúť celkom nový biznis. Najúspešnejšie projekty, ako napríklad inteligentné hodinky Pebble či herná konzola Ouya, vyzbierali počas svojich kampaní milióny dolárov.

Najväčšie crowdfundingové stránky ako Kickstarter či Indiegogo poskytujú priestor celej škále projektov od elektronických hračiek cez nezávislé filmy až po počítačové hry. Výmenou za to získavajú malé percento z celej vyzbieranej sumy každého projektu.

Výhodou crowdfundingu oproti hľadaniu veľkého investora je, že aj malá firma môže s dobrým produktom a kampaňou získať veľa peňazí bez toho, aby sa musela zaviazať investorom alebo zaťažiť úverom.

Najväčšie riziko v celom systéme je na strane zákazníkov. Crowdfundingové portály negarantujú, že projekty, ktorým sa podarí vyzbierať cieľovú sumu a dostanú peniaze prispievateľov, výrobky naozaj doručia. Podobné prípady sú doteraz skôr výnimkou.

Ondrej Podstupka

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  6. Inteligencia vo všetkom
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  8. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  9. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie
  1. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  3. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  4. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  7. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 22 321
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 9 156
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 620
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 409
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 033
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 4 011
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 899
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 797
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 613
  10. Inteligencia vo všetkom 1 550

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Až teraz sa začína boj o Európu. Le Penová sa na Macrona teší

Macron vidí Francúzsko ako krajinu, ktorá má všetko. Le Penová program stavia na kritike.

KOMENTÁRE

Voľby vo Francúzsku. Čo vlastne prospeje ľuďom?

Napäté voľby zakrývali podstatnejšiu tému.

SVET

Macron k politike pristupuje ako k startupu (profil)

Emmanuel Macron bol bankárom aj ministrom hospodárstva.

Neprehliadnite tiež

Odhalili katastrofu, ktorá mohla stvoriť moderného človeka

Vďaka nákresom z najstaršieho zachovaného chrámu vedci určili, kedy Zem zasiahla obrovská kométa.

Test: Huawei P10 je skvelý fotomobil, ktorému chýbajú inovácie

Čínsky výrobca ponúka ďalší vynikajúci smartfón, no za cenu, ktorú si nezaslúži.

Čínska vesmírna loď sa spojila so stanicou na obežnej dráhe

Peking má ambíciu vyslať podobné výskumné vozidlo aj na Mars.

DETSKÁ RUBRIKA

Somáre sú na ťažkú prácu ako stvorené, našu ľútosť nepotrebujú

Osly si obľúbila aj egyptská vládkyňa Kleopatra, ktorá sa údajne kúpala v ich mlieku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop