Google našiel cestu, ako narušiť dominanciu Facebooku. Sociálne siete oboch firiem spolu súperia už niekoľko rokov a v otvorenom boji sa Googlu nedarí.
Facebook tento rok prekonal hranicu jednej miliardy používateľov, ktorých jemne tlačí k akútnej digitálnej závislosti. Google+ mal podľa posledných dostupných odhadov z prvej polovice roka približne 318 miliónov používateľov a ich profily sú často prázdnejšie ako severokórejský dedinský obchod.
Súčasný stav dokazuje, že Facebook dorástol do rozmerov, keď mu priamo už nevládze konkurovať ani Google. Internetový vyhľadávač radšej hľadá spôsoby, ako svoju sociálnu sieť medzi používateľov dostať inými cestami. Google+ sa preto postupne bude napájať na bočné služby.
Rozbeh bol skromý
Google +
Vznikol v roku 2011
Zastrešuje všetky aktivity Googlu v oblasti sociálnych sietí s výnimkou brazílskeho projektu Orkut.
Počet aktívnych používateľov k druhému štvrťroku 2013 odhaduje štúdia firmy GlobalWebIndex na 318 miliónov.
Začal opatrne. Koncom minulého roka firma oznámila, že recenzie aplikácií v obchode pre jej operačný systém Android budú vždy priradené ku Google+ účtu recenzenta. Dovtedy sa dali pridávať aj anonymne.
Recenzie boli dosť bezvýznamné na to, aby Googlu neprekážalo, že odstraší časť používateľov a zároveň skvelým testom ochoty ľudí prispievať pod vlastným menom. Revolta používateľov neprišla a Google začal svoju sociálnu sieť šíriť do ďalších produktov.
V priebehu tohto roka vyhľadávač zaradil pod Google+ aj správu fotografií, ktorá dovtedy žila pod službou Picassa. Objavilo sa aj oznámenie, že populárna chatová služba Goole Talk sa začlení do Google+ a premenuje sa na Hangouts.
Pôvodné verzie služieb ostávajú nateraz zachované, no z minulých skúseností je jasné, že Google ich skôr či neskôr vypne a používateľov presmeruje na sociálnu sieť.
Útok ide cez video
Najsilnejšie oznámenie prišlo tento týždeň, keď vyhľadávač ohlásil, že všetky komentáre pod videami na jeho populárnej službe YouTube sa postupom času úplne prepoja s Google+. Diskusie na YouTube, ktorý Google kúpil v roku 2006, sa všeobecne považujú za stoku internetu.
Ich prepojenie s Google+ účtom vyrieši Googlu dva problémy. Veľká skupina používateľov začne vďaka Google+ na diskusiách pod videom používať svoje skutočné meno, čo by malo vyčistiť ich obsah. Už existujúce prepojenia z Google+ tiež zjednodušia správu a čistenie diskusií. Skutočný dôvod, prečo Google systém komentovania pod videami mení, je nádej, že videá roznesú jeho sociálnu sieť po celom internete.
YouTube v súčasnosti predstavuje silu, ktorej nemôže vzdorovať nič. V praxi voči službe neexistuje alternatíva a snaha konkurenčných služieb ako Vimeo či Dailymotion s tým v najbližších rokoch nič nespraví.
Takmer každé video na Facebooku či Twitteri bude pod sebou skrývať malú pascu, ktorá bude používateľov lákať ku Googlu. Útočí pritom na lákavú demografickú skupinu mladých ľudí, pre ktorých je YouTube kľúčovým médiom. Ak sú na internete dve veci, ktoré si Facebook nemôže dovoliť stratiť, sú to tínedžeri a videá z YouTube.
Zozbieraný obsah
Tlak na zvýrazňovanie Google+ cítiť z celého protfólia Googlu. Chcete si pozrieť recenziu podniku, ktorý ste našli na mape Googlu? Otvorí sa profil reštaurácie na Google+. Posielate cloudový dokument kolegom? Nabudúce stačí namiesto vypisovania adries vytvoriť skupinu v Google+.
Ak Google dosiahne, aby sociálnu sieť bolo aspoň trochu vidieť v každej jeho službe, pokryje ňou celý internet. Bežný používateľ sa jej nebude vedieť vyhnúť.
Veľká časť z nich ani nemusí vedieť, že Google+ využíva. To Googlu neprekáža. Stačí, že si vezme ich fotky, komentáre či recenzie. Ak bude zozbieraných dát dosť, môžu vytvoriť kritickú masu, ktorá sieť nakopne. Aj keby sa to nestalo, Google bude mať dáta používateľov pohodlne zachytené pod jednou strechou.
Ťažké bremeno
Spojenie celého portfólia pod jedného spoločného menovateľa so sebou prináša aj riziká. Stačí, aby sa používateľom znepáčila jedna časť systému a nechuť sa môže cez Google+ ľahko preliať naprieč celým portfóliom firmy.
Situácia z štvrtkového doobedia, keď chyba v službách Google Talk a Hangouts spôsobila, že chatové správy chodili na nesprávne adresy bez toho, aby o tom používatelia vedeli, už neoberá o pohodlie len ľudí, čo cez Google radi chatujú. Stala sa z nej komplikácia pre celý digitálny život. Takáto zodpovednosť je také ťažké bremeno, že s ním môže mať problém aj Google.