Američania poslali do vzduchu stíhačky F-16 bez pilotov

Vyradené stíhačky upravujú tak, aby mohli lietať aj bez pilota. Riadia ich rovnako ako drony.

MONTICELLO, BRATISLAVA. Kým stíhačka F-16 predvádzala na oblohe náročné manévre so zrýchlením, ktoré by mohlo ublížiť ľudskému telu, piloti sedeli na zemi a ovládali ju na diaľku. Úspešný let z Floridy ponad Mexický záliv ukázal, že staršie stroje môžu dostať druhú šancu.

Na pohrebisku lietadiel v Arizonskej púšti stáli tieto stroje odparkované pätnásť rokov. Vo svojej dobe boli stíhačky F-16 vyrobené firmou Lockheed Martin svetovou špičkou. Dnes ich pre potreby americkej armády upravuje Boeing tak, aby mohli byť riadené pilotom z bezpečia na zemi.

Článok pokračuje pod video reklamou

Celkovo prešlo úpravou šesť strojov F-16, ktoré s novou výbavou nesú označenie QF-16. Z pohrebiska sa tak vracajú späť do služby a možno budú za nimi nasledovať ďalšie. Budúcnosť v nich armáda vidí najmä pri tréningu pilotov a pri špeciálnych misiách.

Testovací let prebiehal vo výške 12,2 kilometra pri rýchlosti 1.47 machu. Stroj vybavený mechanizmom pre samodeštrukciu vykonal v sprievode dvoch nových stíhačiek náročné manévre, aby odhalil možnosti, ktoré dosiaľ nik nevyskúšal.

Kým pri prvom zalietavaní dochádzalo pri manévroch k akcelerácii na úrovni 7G, stroj v skutočnosti znesie preťaženie až 9G. V takejto situácii by už bol pilot v ohrození. Vďaka diaľkovému ovládaniu možno tak zo strojov dostať viac, ako v čase ich činnej služby.

Po malých jednoduchých dronoch ide o prvý stroj s väčšou bojovou silou, ktorý by mohol byť nasadený v akciách amerického letectva. Aktivisti preto vyzývajú na opatrný prístup.

Informovala o tom britská BBC.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  3. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  10. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 21 078
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 902
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 14 840
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 11 199
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 634
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 5 212
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 310
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 397
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 275
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 110