SME

Vychádza GTA V, zarobí miliardu dolárov

Najdrahšia videohra v dejinách začínala ako simulátor zlodeja áut, dnes stojí i zarába stámilióny.

BRATISLAVA. Keď v roku 1997 dokončilo škótske herné štúdio DMA Design hru Grand Theft Auto, nik nepredpokladal nezvyčajný úspech. Firma síce mala s vývojom hier skúsenosti, no v tom čase nemohol nik predpokladať, že videohry raz môžu stáť viac ako nakrútenie hollywoodskeho veľkofilmu. A zarábať lepšie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Teraz však vychádza nové pokračovanie tejto série a môže ísť dokonca o jednu z najväčších tohtoročných udalostí nielen vo svete videohier, ale technológií vôbec. Je to zároveň oficiálne najdrahšia hra v histórii – údajne stála viac ako 270 miliónov dolárov a zarobiť má viac ako miliardu.

SkryťVypnúť reklamu

Načítavam video...

Jednoduchá grafika

„GTA V bude najväčšou tohtoročnou udalosťou vo svete zábavy, a možno všetkých čias,“ hovorí podľa Huffington Post Tom Butler z videoherného serveru IGN. „S očakávaniami zákazníkov, ktoré prekonávajú Harryho Pottera i Twilight.“

Pred rokmi to vyzeralo inak. Jednoduchá grafika, pevný pohľad zhora a ani dvojrozmerné objekty vtedy nikomu neprekážali a dokázali navodiť skvelú atmosféru. Grand Theft Auto však vynikalo hrateľnosťou. Príbeh ste tu prežívali v troch vymyslených amerických mestách, neskôr rozšírených o podarený Londýn.

Pokračovanie vzniklo o dva roky neskôr a znova sa odohrávalo v Amerike. Vývojári tu len mierne upravili grafiku, viac potešil upravený herný systém, reagujúci na postup v hre. Objavil sa však problém: niektoré krajiny pre jej údajné navádzanie na zločin videohru zakázali a predajcom hrozili vysokými pokutami.

SkryťVypnúť reklamu

„Je to jasne najkontroverznejšia séria v histórii videohier,“ zdôrazňuje pre USA Today analytik P. J. McNealy. „Posunula hranice hrateľnosti, obsahu a násilia.“

V tretej časti sa dvojrozmerný nadhľad zmenil na trojrozmerný svet, jednoduché misie nahradili rôznorodé úlohy a príbeh. Kľúčom však zostala voľnosť vo svete i pri postupe jednotlivými misiami.

Pokojne ste mohli hodiny blúdiť mestom a hľadať nové autá, či sa len kochať krajinou. V podobnom duchu to pokračovalo vo štvrtej časti, pridala sa však špičková grafika a ďalší problém: tentoraz potreba mať výkonný počítač. Ak ste nepoužívali konzolu.

Najdrahšia hra v histórii

Na aktuálnom Grand Theft Auto V pracovalo za posledných päť rokov viac ako tristo programátorov, dizajnérov a umelcov.

SkryťVypnúť reklamu

Peniaze sa však vývojárom zrejme vrátia. Len v Spojených štátoch si objednali tri milióny kópií hry.

Recenziu pripravujeme.

Načítavam video...

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vizualizácia projektu Fizz Park.

Investor Fizz Parku presvedčil úradníkov z bratislavského magistrátu.


3
Karol Duchoň na Bratislavskej lýre v roku 1984.

Špeciálna relácia bude venovaná legende.


16
Tadej Pogačar.

Slovenský cyklista Lukáš Kubiš preteky nedokončil.


1
Daniel Bombic po skončení neverejného zasadnutia na Špecializovanom trestnom súde v Banskej Bystrici.

Ku komunikácii iných orgánov sa nevyjadruje.


TASR 41
SkryťZatvoriť reklamu