BERLÍN, BRATISLAVA Nemecký Vodafone zlyhal pri ochrane súkromia svojich klientov. Útočníkom sa podarilo získať prístup k intranetovému serveru spoločnosti a vytiahnuť z neho databázu klientov. Tá obsahovala ich mená, adresy, dátumy narodení a čísla ich bankových účtov.
Kedy presne k prieniku došlo firma neprezradila. Je však presvedčená o tom že hackerom sa nepodarilo stiahnuť databázu obsahujúcu ich telefónne čísla, informácie o platobných kartách, PIN kódy a heslá používateľských účtov.
Bezpečnostný delikt môže mať za následok škody, ktoré vyplývajú nie z podstaty informácií ale zo spôsobu ich šikovného využitia. Používatelia sa vďaka osobným informáciám môžu stať cieľom phishingových praktík.
Pri nich sa obete nechajú oklamať e-mailom s dôveryhodným obsahom ktorý ich nasmeruje na falošné stránky služieb ktoré používajú. Nevedomky tak odovzdajú svoje prístupové mená a heslá, ktoré môžu hackeri zneužiť.
V tomto prípade sa môžu zamerať priamo na banky, pretože databáza obsahuje informáciu o tom, ktoré banky vedú účty používateľov a aké je ich číslo. Imitáciou internet bankingu s výzvou na zmenu hesla či autorizáciu platby môžu odomknúť svoje účty pre podvodné platby.
Celkovo hovorí Vodafone o úniku údajov o 2 miliónoch zákazníkov z celkového počtu 36 miliónov. Iba dôkladné vyšetrenie a preskúmanie situácie však môže naznačiť skutočný rozsah prieniku. Zatiaľ nie je známe že by sa s ukoristenými dátami aktívne pracovalo.
Vodafone upodozrieva z útoku človeka, ktorý pozná vnútorné pomery vo firme a vyzná sa v jej výpočtových systémoch. Nič to však nemení na tom, že firma môže čeliť postihu za to, že neochránila osobné informácie ktoré jej zákazníci zverili.
Informovala o tom britská BBC.