Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Pod grónskym ľadom objavili obrovský megakaňon

Pod vrstvami snehu a ľadu sa ukrýva takmer tisíckilometrová brázda v krajine.

(Zdroj: J. Bamber, University Bristol)

BRATISLAVA. Pod grónskym ľadovcom objavili vedci kaňon ohromných rozmerov. Je približne osemsto kilometrov dlhý, čo je viac ako má slávny Veľký kaňon na juhozápade USA. Podľa štúdie v magazíne Science je kaňon hlboký takmer kilometer.

Doteraz neznáma roklina je podľa vedcov pravdepodobne staršia než ľadovcový príkrov, ktorý pokrýva Grónsko už štyri milióny rokov. Má tvar meandrujúceho koryta rieky a tiahne sa od stredu najväčšieho ostrova na svete k jeho severnému cípu.

Výskumný tím vedený Jonathanom Bamberom zo School of Geographical Sciences v anglickom Bristole predpokladá, že kaňon hrá dôležitú úlohu v procese topenia a odvádzania vody z povrchu ľadovca k jeho okraju, teda do Severného ľadového oceánu.

Ešte pred vznikom ľadovcovej pokrývky pred najmenej štyrmi miliónmi rokov sa v kaňone nachádzal obrovský riečny systém odvádzajúci vodu z ostrova. Prítomnosť kaňonu podľa vedcov vysvetľuje, prečo v grónskom ľadovci - na rozdiel od iných arktických oblastí - nie sú žiadne jazerá.

Kaňon sa podarilo objaviť pomocou radarových pozorovaní, ktoré v priebehu desaťročí zhromaždil americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) a výskumníci z Veľkej Británie a Nemecka.

Objav kaňonu vyvracia názor, že povrch Zeme už bol dôkladne zmapovaný a preskúmaný. "Náš výskum ukázal, že ešte stále je čo objavovať," konštatoval Bamber.

DOI: 10.1126/science.1239794