Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Kepler skončil, inžinieri ho nedokázali opraviť

Na hľadanie ďalekých planét potrebuje aspoň tri zo štyroch svojich zotrvačníkov. Dva sa však vesmírnej misii pokazili.

Kozmický ďalekohľad Kepler vystopoval množstvo planét.Kozmický ďalekohľad Kepler vystopoval množstvo planét. (Zdroj: NASA/JPL-Caltech)

BRATISLAVA. Je ich asi stopäťdesiattisíc. Drobných bodov kdesi medzi súhvezdiami Lýry a Labute, hviezd, ktoré sa od nás nachádzajú mnoho svetelných rokov ďaleko. Práve na ne hľadel vesmírny ďalekohľad Kepler, kozmické observatórium, ktoré sledovalo drobnučké výkyvy v ich jasnosti.

Ak popred materské slnko prejde nejaký objekt, hviezda máličko zabliká. Takýmito objektmi boli ďaleké exoplanéty a kozmický detektív odhaľoval svety, ktoré v našej galaxii krúžia okolo iných hviezd.

Nové však neobjaví. Americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) priznal, že pokusy o záchranu misie zlyhali. Kepler už poriadne nefunguje.

Pokazené zotrvačníky

Misia Kepler

Do kozmu odštartovala 7. marca 2009.

Exoplanéty objavuje pomocou tranzitnej metódy, keď planéta z nášho pohľadu prejde popred hviezdu a málo sa zmení jej jasnosť.

Objavila 135 exoplanét a viac ako 3500 kandidátov.

Vesmírna misia odštartovala v marci v roku 2009. Jej cieľom bolo odhaľovať exo?planéty, hľadať také, ktoré sú správne ďaleko od svojich sĺnk a prípade objaviť nejakú, ktorá by sa ponášala na našu Zem.

Aby sa zariadenie dokázalo správne nasmerovať a udržiavalo stabilnú pozíciu, inžinieri ho vybavili štvoricou gyroskopov, akýchsi zotrvačníkov, ktoré to v kozme dokázali zabezpečiť.

Prístroj potreboval najmenej tri zo štyroch, prvý sa však pokazil minulý rok v júli, druhý teraz v máji. Inžinierom sa ani po mesiacoch skúšania nepodarilo nájsť spôsob, ako aspoň jeden z nich opraviť.

„Testy sa skončili a už neveríme, že dokážeme spustiť tretí,“ hovorí pre National Geographic Paul Hertz, riaditeľ NASA pre astrofyziku. Bez aspoň troch zotrvačníkov však nie je Kepler dostatočne presný a už nezvládne splniť svoju pôvodnú úlohu.

Môže pokračovať?

Aj napriek svojmu koncu je však misia kozmického pátrača extrémne úspešná. Pôvodne totiž mala fungovať len do novembra minulého roku a všetok čas navyše bol už iba rozšírením pôvodného projektu.

Kepler pritom objavil viac ako stotridsať planét a existenciu najmenej troch tisícok naznačil. A to vedci ešte nedokázali zanalyzovať všetky dáta, ktoré ďalekohľad získal – nové objavy tak môže Kepler urobiť aj posmrtne.

„Na začiatku našej misie nikto nevedel, či planét veľkých ako tá naša je v galaxii mnoho,“ zdôrazňuje v tlačovom vyhlásení NASA William Borucki, šéfvýskumník misie. „Ak by boli vzácne, môžeme byť v kozme sami.“

Americký úrad však nechce kozmický prístroj zničiť a pokúsi sa ho ešte nejakým spôsobom využiť. Inžinieri a vedci teraz začnú pracovať na návrhoch, čo by mohol Kepler s dvoma funkčnými gyroskopmi skúmať. NASA hovorí, že to bude jedna z priorít úradu – a návrhy na využitie ďalekohľadu by mali prísť ešte do konca tohto roka.

NASA sa dotkla asteroidu, odobrala vzorky

Čo nové sa udialo vo vede.

Podcast Pravidelná dávka

Čo nám priniesli antibiotiká a ako ich nahradíme?

O minulosti, súčasnosti a budúcnosti antibiotík.

Kanadsko-americký bývalý iluzionista James Randi, ktorý podstatnú časť kariéry strávil vyvracaním tvrdení o nadprirodzene, zomrel vo veku 92 rokov.