Utorok, 24. máj, 2022 | Meniny má Ela

Slnko sa chystá zmeniť svoje póly

V priebehu najbližších mesiacov sa Slnko magneticky prepóluje. Výmena magnetických pólov sa deje každých jedenásť rokov.

Slnko je stále plné záhadných fenoménov.Slnko je stále plné záhadných fenoménov. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – NASA/SDO)

BRATISLAVA. Tej udalosti stále poriadne nerozumieme, no prvé stopy už vidíme. Udalosti na našej hviezde totiž naznačujú, že Slnko si v najbližších mesiacoch vymení svoje magnetické póly.

Aj keď to na prvý pohľad znie ako príchod prírodnej katastrofy, v skutočnosti ide o pravidelnú udalosť. Na našej hviezde sa odohráva približne každých jedenásť rokov a výmena pravdepodobne súvisí so slnečným cyklom. Udeje sa vtedy, keď je solárny cyklus vo svojom maxime.

Tri, štyri mesiace

Výmena magnetických pólov

Je to pravidelná udalosť, odohráva sa zhruba každých jedenásť rokov.

Postupne sa začne magnetické pole oslabovať, na póloch na krátky okamih zmizne, aby sa objavilo s opačnou polaritou.

Aktivita na Slnku sa mení zhruba v jedenásťročných intervaloch. Znamená to, že obdobia relatívneho pokoja striedajú časy, keď sa na hviezde objavuje väčší počet slnečných škvŕn, ktoré predstavujú regióny so zvýšenou aktivitou.

Divoké Slnko vtedy vrhá aj na našu planétu viac nabitých častíc, do kozmu vystreľuje viac materiálu z hviezdnej koróny a na Zemi pozorujeme krajšie polárne žiare. Zároveň vtedy dochádza k zmene polarity magnetického poľa.

„Vyzerá to teraz tak, že nie sme viac ako tri či štyri mesiace od tejto zmeny,“ hovorí vo vyhlásení amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) Todd Hoeksema zo Stanfordovej univerzity. „Táto zmena sa bude akoby vlnami šíriť slnečnou sústavou.“

Vedci podobné zmeny sledujú už desaťročia, no dokonale im dodnes nerozumejú. Postupne sa však začne oslabovať magnetické pole na slnečných póloch, potom nakrátko zmizne, aby sa ihneď objavilo pole s opačnou polaritou.

„Severný slnečný pól už vykazuje zmenu, kým južný sa ho teraz snaží dobehnúť,“ dodáva aj solárny fyzik Phil Scherrer. „Čochvíľa budú obrátené oba póly.“

Sledovanie žiarenia

Do života na Zemi by zmena magnetických pólov nemala výraznejšie zasiahnuť - aj keď Zem môžu viac ovplyvniť prípadné búrky na Slnku.

Fenomén je tak zaujímavý skôr pre vedcov, vďaka nemu môžu lepšie porozumieť udalostiam na Slnku. A sledovať, ako dokáže počas tohto prechodného obdobia chrániť hviezda svoju planetárnu sústavu napríklad pred žiarením z ďalekého kozmu.

Dušan Kováčik dostal osemročný nepodmienečný trest.

Najvyšší súd odsúdil Kováčika na osemročný trest s minimálnym stupňom stráženia.

Aktuálna tabuľka skupiny A na MS v hokeji 2022. Ako je na tom Slovensko?

Slovenskí hokejisti hrajú svoj siedmy zápas na MS v hokeji 2022 proti Dánom.

Až teraz by sa mal Fico začať báť.

Vojna na Ukrajine trvá už tri mesiace.

davka

O troch otázkach axiológie, ktorá študuje hodnoty.

Rover Curiosity otvoril na MArse útvar, ktorý ľudskému mozgu pripomína dvere.

Skaly na Marse pripomínali aj tvár.

Aby im neublížil online svet.

23. máj

Ľudia prídu o hodiny spánku.

20. máj