SAN FRANCISCO, BRATISLAVA. Stačí len otvoriť si webovú stránku reštaurácie, zvoliť si v kalendári želaný termín, označiť stôl a rezerváciu miesta máte vo vrecku.
Na prvý pohľad to znie jednoducho. Aby ste však mali šancu získať niektoré z lepších miest, musel by sa stať zázrak.
Človek pri rezervácii miesta nemá proti softvérovému robotovi žiadnu šancu. Programátori zo Silicon Valley totiž majú novú zábavku: využívajú svoje softvérové boty na to, aby získali rezervácie na miesta, o ktoré je najväčší záujem.
Program na rezervácie
Tento fenomén odhalil svetu programátor Diogo Monica. Mal pocit, že ak naprogramuje softvér, ktorý bude v pravidelných intervaloch kontrolovať uvoľnené rezervácie, nájde si dobré miesto.
Zistil však, že upozornenie na e-mail nestačí. Vždy, keď pohotovo zareagoval na avízo, zistil, že ho medzičasom ktosi predbehol.
Nemohol to však byť človek, keďže vychytené miesta sa minuli v priebehu minúty. Rezervácie vykonával softvér, ktorý pracuje podobne ako ten jeho.
Namiesto upozornení však automaticky vyplní rezerváciu v tom okamihu, keď rezervácie zruší niekto, komu sa náhle zmenil program.
Čím viac reštaurácií začal Monica vo svojom okolí sledovať, tým viac začalo byť zrejmé, že ide o fenomén, ktorý ovládol tento segment služieb.
"Keď sa rezervácie uvoľňovali o 04:00 a o 04:01 boli okamžite obsadené, začalo mi byť jasné že ide o prácu softvérových robotov" - vysvetľuje Diogo Monica.
Naspäť k telefónom?
Zdatní programátori v okolí San Francisca sa s výzvou vysporiadali svojimi vlastnými zbraňami. Rezerváciami poverili softvéry.
V princípe to nie je nový fenomén. Už teraz sú softvérové roboty využívané registrátormi domén na získavanie lukratívnych názvov v okamihu ich uvoľnenia, striehnu na súťaže a rôzne internetové výzvy, hľadajú cestu ako sa stať milióntymi návštevníkmi a podobne.
Programátori zatiaľ používajú rezervačné roboty iba pre svoj vlastný prospech. Začínajú sa však objavovať prvé weby, ktoré monitorujú v prémiových reštauráciách voľné miesta, aby si cez ne mohli ľudia bezplatne miesta zarezervovať.
V prípade reštaurácií by však mohlo byť riešenie jednoduché. Aby mali všetci zákazníci rovnakú šancu získať svoj obľúbený stôl, treba sa vrátiť k osvedčeným rezerváciám cez telefón.
Informovala o tom britská BBC.