GOTHENURG, BRATISLAVA. Sadnete za volant, otočíte kľúčikom v zapaľovaní a automaticky sa aktivuje elektronický inštruktor, ktorý na vás dohliadne pri riadení vozidla.
Ak bude mať pocit, že situáciu zvládne lepšie ako vy, preberie kontrolu a zabráni autonehode.
Roboautá a vozidlá bez nehôd
Takto si automobilová firma Volvo predstavuje budúcnosť celého motorizmu. Predstavila sadu technológií, ktoré pomôžu vytvoriť svet bez autonehôd. Do roku 2020 by chcela predstaviť aj vozidlá, ktoré ich nebudú spôsobovať.
Autá zodpovednejšie ako ľudia chce viacero spoločností. Kým Google či Oxfordská univerzita vytvárajú roboautá a učia ich nezávisle od vodiča šoférovať z jedného miesta na druhé, automobilky sa zameriavajú skôr na jednoduchšie úlohy - na systémy, ktoré budú ľuďom radiť a pomáhať.
Vodiči budú mať viac času na sledovanie krajiny. Prípadne sa zmení celá koncepcia riadenia vozidiel a ľudia budú skôr akýmsi dozorom nad automobilovými automatmi.
Parkovanie bez poslíčka
Čo dokáže parkovací automat novej generácie? Zastavíte napríklad pred supermarketom, vystúpite z vozidla a automat sa sám postará o to, aby sa auto dostalo na najbližšie parkovacie miesto.
S pomocou senzorov vyhľadá voľné miesto, zaparkuje a odošle vám na smartfón správu o svojej polohe.
Pripomína to podnikového zamestnanca, ktorému môžete dať napríkald pred luxusnou reštauráciou kľúče od auta - tu však dôverujete priamo technológiám vo vozidle. Rovnaký počítač sa postará aj o bezpečný prejazd križovatkami či ulicami miest.
Tak ako inteligentný tempomat dokáže už dnes reagovať na automobily pred sebou a dodržiavať zmenou rýchlosti bezpečný odstup na vozovke, s novým softvérom by mohol prevziať aj kontrolu nad volantom.
Bude sa držať v jazdnom pruhu bez ohľadu na to, akými kľukatými zákrutami sa cesta uberá vpred.
Svet skrytej komunikácie
Veľký pokrok sa očakáva aj v komunikácii medzi automobilmi a dopravným systémom. Ak treba uvoľniť cestu záchranárom, automobily s dostatočným predstihom uvoľnia vozovku, aby bol núdzový prejazd hladký a čo najrýchlejší.
Automobil odstavený na kraji vozovky upozorní s predstihom ostatné vozy v jeho blízkosti, prevádzkovatelia ciest budú môcť vysielať informácie o obmedzeniach.
Ak do toho vstúpia aj semafory a dopravné značky, navigačné funkcie sa z máp prenesú priamo do života.
Senzory s otvorenými očami
Veľkým prínosom by mohli byť senzory, ktoré už dnes začínajú ukazovať, ako by mohla vyzerať premávka v blízkej budúcnosti.
Kamery a radary odhalia okraje vozovky a zabránia automobilu skĺznuť z trasy, včas rozoznajú zvieratá prechádzajúce cestou či chodcov, ktorých v hmle či v tme vodič zle vidí. Rozoznávanie objektov je pritom kľúčové a môže výrazne znížiť nehodovosť.
Informoval o tom magazín Cnet.
[content type="video" source="youtube" id="sAMH12f5Lks?list=UUaY-4ndPCRKp60qXF7zBJ0w" width="590" height="332"][/content]