AKTUALIZOVANÉ 17:30

Slovák navrhuje Britom autá bez vodičov

Dokážu šoférovať a sú bezpečné. Robotické vozidlá z Oxfordu sa dostanú na cesty.

Viaceré firmy a univerzity chcú autá bez vodičov.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – WIKIMEDIA)

Pôvodný text sme nahradili článkom z tlačeného vydania SME.

LONDÝN, BRATISLAVA. Dopravné zápchy, kolóny a preťažené cesty. Ale aj množstvo nehôd, ktoré sú následkom nepozornosti či riskovania vodičov. Odpoveďou na podobné problémy by mohli byť robotické autá, samostatné vozidlá bez vodičov.

Veľká Británia teraz dovolí, aby sa už koncom roka dostali takéto zariadenia z testovacích okruhov do skutočných podmienok. Sú to roboautá a na ich vývoji sa podieľa aj slovenský študent Peter Ondrúška, ktorý pôsobí v Oxforde. Vozidlá by mali vyraziť na menšie cesty.

Budúcnosť vozidiel

„Sme presvedčení, že inteligentné autonómne automobily budú v budúcnosti každodennou realitou,“ hovorí SME mladý inžinier, ktorého po štúdiu informatiky prijali v Oxforde na štúdium mobilnej robotiky. „Takéto vozidlá poskytujú rýchlu a bezpečnú prepravu, ktorá nám ušetrí čas aj peniaze.“

Vývojári dosiaľ roboautá testovali iba na svojich vlastných pozemkoch. Britské úrady im však dovolili, že automobily môžu poslať do skutočnej premávky. Budú to však menej frekventované úseky, na ktorých budú najmä zbierať skutočné dáta zo života.

Tieto informácie sú kľúčové na zistenie, či sa takéto roboautá vyplatia. Práve na takomto výskume sa podieľa aj Ondrúška.

„Zaoberám sa totiž výskumom technológií, ktoré umožnia autonómnym automobilom rýchlejšiu a ekologickejšiu navigáciu,“ vysvetľuje.

Do konca desaťročia?

Britské ministerstvo dopravy zahrnie celý projekt pod svoje plány na zlepšenie dopravy, na ktorý dá takmer 30 miliárd libier. V každom automobile však musí sedieť aj obsluha, ktorá v prípade akýchkoľvek problémov prevezme kontrolu nad vozidlom.

Európsky projekt pritom nie je prvým pokusom dostať robotické vozidlá na bežné cesty. Autá bez vodičov chce aj americká spoločnosť Google, ktorá ich testuje v Kalifornii, Nevade a na Floride. Zatiaľ sú však príliš drahé na to, aby do úvahy prichádzala ich ozajstná sériová výroba.

Briti z Oxfordu sú o malý kúsok popredu: ich systém je vyskladaný z relatívne lacných súčiastok, takže vozidlá by sa teoreticky mohli dostať na trh v skoršom čase.

„Očakávať však komerčné nasadenie v priebehu piatich rokov je trocha predčasné,“ dodáva Ondrúška.

Informovala o tom BBC.

Autá bez šoférov

1. Automobily využívajú GPS, malé kamery a lasery, aby mapovali situáciu na ulici. Tú konfrontujú s naučenými trasami a dátami zozbieranými v minulosti. Kto vstupy spracuje najjednoduchším spôsobom, ten sa presadí.

2. Vyvíjané funkcie budú pribúdať po častiach. Začalo to parkovacím automatom a inteligentným tempomatom, postupne pribudne celý súbor technológií, ktoré raz dovedú auto do cieľa bez vodiča.

3. Prvé moderné auto bez vodiča predviedol verejnosti Mercenens-Benz v roku 1980, ktoré zostrojil v v spolupráci s Bundeswehr University Munich. Neskôr sa pridali Google, Bosch, Nissan, Toyota, Audi, Continental Automotive Systems a Univerzita v Oxforde.

Milan Gigel

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Inzercia - Tlačové správy

  1. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV
  2. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  3. Poďte kontrolovať novinárov denníka SME
  4. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  5. Nádcha za volant nepatrí. Môže pôsobiť ako alkohol
  6. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
  7. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  8. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  9. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  10. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  1. Najviac slovenských potravín spomedzi obchodných reťazcov ponúka
  2. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Poďte kontrolovať novinárov denníka SME
  5. Prognózy pre slovenský realitný trh v roku 2019
  6. Ako ušetriť s virtuálnym sídlom ?
  7. Rozhodnite o tom, aký projekt podporí Tesco vo vašom okolí!
  8. Nádcha za volant nepatrí. Môže pôsobiť ako alkohol
  9. Ľadový expres dopraví ľudí za lyžovačkou bez prestupov
  10. Relaxačná zóna v záhrade
  1. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí 19 633
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 17 989
  3. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 14 118
  4. Jedli ste už ružovú čokoládu? 6 602
  5. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 6 528
  6. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 5 396
  7. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 4 566
  8. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 4 093
  9. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV 3 753
  10. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 2 652

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Minúta po minúte: Kresák hovoril aj o hádkach s Bugárom, Kičuru sa pýtali na kauzu s Bonulom

Ústavnoprávny výbor vypočúva kandidátov na ústavných sudcov.

Prečo je dôležitý Ústavný súd

Ako Ústavný súd po mesiacoch zastavil bagre

Ústavný súd vás chráni, keď proti vám stojí štát.

DOMOV

Zsuzsovú obvinili v prípade ďalšej vraždy

Obvinenie súvisí s akciou NAKA na západnom Slovensku.

Neprehliadnite tiež

Xiaomi ukázala prototyp skladacieho mobilu

Ceny skladacích telefónov budú vysoké.

Podcast Zoom

Zoom: Magnetické pole Zeme sa správa čudne a presúva sa

Týždenný podcast o nových objavoch.

Technológie môžu podľa zakladateľa Alibaby spôsobiť svetovú vojnu

Technologické inovácie sú podľa neho primárnym faktorom, ktorý stojí za globálnymi konfliktmi.

Podcast Klik

Klik: Prečo HBO na Slovensku nevyhnutne porazí Netflix

Špeciálny podcast o Netflixe, Amazone a HBO.

V kostiach ľudí objavili nový druh krvných ciev

Cievy pozorovali najskôr u myší.