AKTUALIZOVANÉ 17:30

Slovák navrhuje Britom autá bez vodičov

Dokážu šoférovať a sú bezpečné. Robotické vozidlá z Oxfordu sa dostanú na cesty.

Viaceré firmy a univerzity chcú autá bez vodičov.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – WIKIMEDIA)

Pôvodný text sme nahradili článkom z tlačeného vydania SME.

LONDÝN, BRATISLAVA. Dopravné zápchy, kolóny a preťažené cesty. Ale aj množstvo nehôd, ktoré sú následkom nepozornosti či riskovania vodičov. Odpoveďou na podobné problémy by mohli byť robotické autá, samostatné vozidlá bez vodičov.

Veľká Británia teraz dovolí, aby sa už koncom roka dostali takéto zariadenia z testovacích okruhov do skutočných podmienok. Sú to roboautá a na ich vývoji sa podieľa aj slovenský študent Peter Ondrúška, ktorý pôsobí v Oxforde. Vozidlá by mali vyraziť na menšie cesty.

Budúcnosť vozidiel

„Sme presvedčení, že inteligentné autonómne automobily budú v budúcnosti každodennou realitou,“ hovorí SME mladý inžinier, ktorého po štúdiu informatiky prijali v Oxforde na štúdium mobilnej robotiky. „Takéto vozidlá poskytujú rýchlu a bezpečnú prepravu, ktorá nám ušetrí čas aj peniaze.“

Vývojári dosiaľ roboautá testovali iba na svojich vlastných pozemkoch. Britské úrady im však dovolili, že automobily môžu poslať do skutočnej premávky. Budú to však menej frekventované úseky, na ktorých budú najmä zbierať skutočné dáta zo života.

Tieto informácie sú kľúčové na zistenie, či sa takéto roboautá vyplatia. Práve na takomto výskume sa podieľa aj Ondrúška.

„Zaoberám sa totiž výskumom technológií, ktoré umožnia autonómnym automobilom rýchlejšiu a ekologickejšiu navigáciu,“ vysvetľuje.

Do konca desaťročia?

Britské ministerstvo dopravy zahrnie celý projekt pod svoje plány na zlepšenie dopravy, na ktorý dá takmer 30 miliárd libier. V každom automobile však musí sedieť aj obsluha, ktorá v prípade akýchkoľvek problémov prevezme kontrolu nad vozidlom.

Európsky projekt pritom nie je prvým pokusom dostať robotické vozidlá na bežné cesty. Autá bez vodičov chce aj americká spoločnosť Google, ktorá ich testuje v Kalifornii, Nevade a na Floride. Zatiaľ sú však príliš drahé na to, aby do úvahy prichádzala ich ozajstná sériová výroba.

Briti z Oxfordu sú o malý kúsok popredu: ich systém je vyskladaný z relatívne lacných súčiastok, takže vozidlá by sa teoreticky mohli dostať na trh v skoršom čase.

„Očakávať však komerčné nasadenie v priebehu piatich rokov je trocha predčasné,“ dodáva Ondrúška.

Informovala o tom BBC.

Autá bez šoférov

1. Automobily využívajú GPS, malé kamery a lasery, aby mapovali situáciu na ulici. Tú konfrontujú s naučenými trasami a dátami zozbieranými v minulosti. Kto vstupy spracuje najjednoduchším spôsobom, ten sa presadí.

2. Vyvíjané funkcie budú pribúdať po častiach. Začalo to parkovacím automatom a inteligentným tempomatom, postupne pribudne celý súbor technológií, ktoré raz dovedú auto do cieľa bez vodiča.

3. Prvé moderné auto bez vodiča predviedol verejnosti Mercenens-Benz v roku 1980, ktoré zostrojil v v spolupráci s Bundeswehr University Munich. Neskôr sa pridali Google, Bosch, Nissan, Toyota, Audi, Continental Automotive Systems a Univerzita v Oxforde.

Milan Gigel

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 192
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 012
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 544
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 248
  5. Rastie nám pokrivená generácia? 2 242
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 206
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 092
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 1 684
  9. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 598
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 554

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Galkova kauza odpočúvania trvá roky, súdy ju nechcú riešiť

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016. Najvyšší súd mu teraz prikázal konať.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

PRIMÁR

Mužské semeno môže preniesť desiatky vírusov

HIV, Zika a Ebola sú iba začiatok. Semeno môže obsahovať až 27 typov vírusov.

Neprehliadnite tiež

Morský koník ako zberač odpadu a smutný osud tigra. Pozrite si finalistov o najlepšieho fotky prírody

Wildlife Photographer of the Year organizuje Prírodopisné múzeum v Londýne.

Cesty na zmenu klímy nie sú pripravené, asfalty nevyhovujú

Na plánované fungovanie ciest je dnes už príliš teplo.

YouTube končí s platenými kanálmi, ľudí nezaujali

Výpadky príjmov majú tvorcom obsahu nahradiť nové projekty.