SAN JOSE, BRATISLAVA. Ako vyzerali moji priatelia na fotografiách spred 20 rokov? Do ktorých reštaurácií chodia moji rodáci a akú značku čokolády uprednostňujú stredoslovenské tridsiatničky? Odpovede na tieto otázky dokáže poskytnúť Facebook.
Výstupy, ktoré boli doposiaľ dostupné iba pre inzerentov, budú odteraz dostupné aj pre používateľov sociálnej siete. Tí, vďaka novému vyhľadávaniu s názvom Graph search, budú môcť tvoriť otázky, ktoré im odhalia anonymizované i konkrétne odpovede.
Dosiaľ testoval
Facebook službu doposiaľ testoval v uzavretej skupine používateľov. Odteraz je však natoľko vyladená, že sa stáva dostupná pre každého, kto má vo svojom profile nastavené používateľské rozhranie s americkou angličtinou.
Práve na americkom trhu oficiálne spúšťa firma novú vyhľadávaciu službu. Tá má používateľom sprístupniť v atraktívnej a novej forme informácie, ktoré postupne povkladali prostredníctvom svojich násteniek a služieb do svojich profilov.
Čím atraktívnejší výstup Facebook ponúkne, tým dlhší čas na jeho stránkach ľudia strávia. A to znamená viac predanej reklamy a vyššie príjmy pre firmu.
Novinka je zatiaľ dostupná iba na notebookoch a stolových počítačoch, mobilná verzia je vo vývoji a pribudne pre verejné použitie neskôr.
Obavy o súkromie
S uvedením sa vynárajú hlasy a znepokojenie tých, ktorí sa obávajú narúšania svojho súkromia. Práve jeho nastavenia sa opäť s príchodom vyhľadávača skomplikujú.
Z pohľadu Facebooku nejde o obyčajné vyhľadávanie. Bolo by zbytočné duplikovať prácu, ktorú robí Google či Microsoft vo svojom vyhľadávači. Ide o prácu s obsahom tvoreným používateľmi a jeho analýzu.
Informoval o tom server abcnews.com.