SME

Master of Orion 3 - tretie pokračovanie legendy

Síce som nehral Master of Orion I, ale o to viac hodín som presedel pri MoO2: Battle of Antares. Pokladám si teda za milú povinnosť napísať niečo o pripravovanom pokračovaní série pod názvom (kto by to bol povedal) Master of Orion III

Pochybujem, že sa nájde nejaký ostrieľaný stratég alebo proste len nadšenec dobrých počítačových hier, ktorý by tento skvostný výtvor nepoznal (dokonca vyšiel už aj ako cover-CD k nejakému českému časopisu). Ale predsa len spomeniem na úvod, že MoO3 bude tak, ako jeho predchodcovia, vesmírnou ťahovou stratégiou. Hráč sa vžíva do role vodcu galaktického impéria a jeho úlohou je predčiť ostatné impériá jak ekonomicky tak i vojensky. Udržať vaše impérium na rovnej ceste k pokroku a sláve je ale dosť namáhavá a piplavá robota. Práve táto piplavosť by mala byť v treťom dieli odstránená a hráč sa zameria skôr na celkovú stratégiu. K tomu nám dopomôže (či skôr nás k tomu donúti) nový systém. Na jedno kolo totiž máme pridelený určitý počet tzv. focus bodov. Za každý tento bod môže vykonať nejakú akciu. Máte ich rovnaké množstvo počas celej hry, takže kým zo začiatku sa môžete starať o všetky planétky sami, ďalej to už nebude možné. O to, čo nestihneme sa v plnej miere postarajú rôzne druhy lídrov, veliteľov, komandérov atď. Takýto dôraz na lídrov ponúka rozšírené možnosti špionáže a inej podvratnej činnosti. Súperi budú vašich lídrov podplácať, prehovárať apod. Každý líder má svoju vlastnú osobnosť, takže sa môže stať (a podplácanie k tomu určite len dopomôže), že keď si svoju planétu o pár kôl skontrolujete, s hrôzou zistíte ako vaši kolonisti hladujú. Riešenie tohto problému je jednoduché: lídra pošlete do..... (napríklad aj do hrobu) a nahradíte ho niekým novým (a budete dúfať že schopnejším). Autori však ubezpečujú, že fanatici do predošlých dielov série môžu obhospodarovať produkciu na planetárnej úrovni naďalej (ako som už spomenul, tak sme obmedzení focus bodmi).

Systém udalostí (events) prihráva viac negatívnych udalostí silnejším impériám a viac pozitívnych udalostí slabším impériám, aby hra bola vo väčšej rovnováhe a každý mal reálnu šancu vyhrať aj keď nie cestou priameho útoku. Väčšie ríše majú aj viac problémov, väčšiu byrokraciu, všeobecne všetko v nich funguje pomalšie a hlavne drahšie. Výdavky na úradníkov a podobné veci sú väčšie a v konečnom dôsledku možno vyrobia loď 2x drahšie ako ich slabší súperi.

Ďalšia zmena sa týka galaktickej mapy. Okrem toho že je v troch rozmeroch a dá sa ňou otáčať sa týka hlavne pohybu flotíl. Medzi sústavami sa lode pohybujú pomocou medzihviezdnych ciest. Transport je možný aj medzi nespojenými sústavami, ale trvá to veľmi dlho (30-40 ťahov). Tento spôsob cestovania otvorí nové strategické možnosti, ako potreba sústreďovať sa na dôležité body na mape a odstráni otravné a únavné nekonečné naháňanie sa po mape z MoO2 (čo sa dalo vyriešiť snáď len loadom potom ako som zistil kam súperova flotila smeruje. Pri multiplayeri však táto možnosť odpadá...)

Galaxia samotná už nebude len tak náhodne rozhodená skupinka hviezd, ale vždy akýmsi spôsobom pripomenie našu rodnú Mliečnu cestu. Aj jej veľkosť pekne narastie až na úctyhodné maximum 256 hviezdnych sústav po 8 planétach a ešte k tomu okolo každej planéty môže obiehať 5 mesiacov (druhý zdroj uvádza 8 mesiacov). Je to nutné na naplnenie kolonizačných chúťok všetkých rás, na druhej strane sa však bojím zvýšených nárokov na procesor, pretože aj v pokročilom štádiu MoO2 som si klikol na TURN a mohol si pokojne odskočiť...).

Aby hra vyzerala ako z roku 2002, dostane do vienka 3D engine bojov v reálnom čase. V dvojke sa boj uskutočňoval na ťahy. Malo to však niekoľko “menších” múch. Tou prvou bola praktická bezvýznamnosť lodí menších tried. No a druhou..... no keď ste videli boj dvoch 150-členných flotíl (a keď ste sa dožili jeho konca), tak viete o čom hovorím. Takže tú druhú chybu by mal napraviť reálny čas a tú prvú vynovený systém. Svoje lodičky si zoskupíme do “task forces” (ako tomu bolo v hre Star Trek: BOTF) a zadáme im orientačné rozkazy, všetko ostatné už vykonajú za nás komandéri. O taktický zážitok tak snáď neprídeme... Komandéri a posádka potom získavajú v boji skúsenosti a tým vylepšujú svoje charakteristické vlastnosti.

V hre je k dispozícií celkom 8 rôznych rás. K tomu v každej rase môže byť prístupných 1-3 rôznych frakcií, takže dokopy si môžeme vybrať zo 16 rás. Najviac sa prejaví ich odlišnosť, napríklad aj v názore na ideálnu planétu pre kolonizáciu. Čo ľudia považujú za neobývateľný kus holej skaly môže byť rajom pre rasu Sillicoidov a podobne. Každá z nich by mala mať svoj vlastný výskumný strom. Opäť sa vetví na šesť hlavných smerov. Na rozdiel od MoO2 však technológie delíme na teoretické a potom aplikované. Napríklad najprv musíte objaviť princíp štiepenia atómu a až potom vaši vedci vyvinú nukleárny reaktor, nukleárny pohon atď.

Politika sa vylepší hlavne po stránke výzorovej a zvukovej. Diplomati s ktorými rokujeme sú kompletne vymodelovaní v 3D a hovoria svojím vlastným jazykom (napríklad Sakkra – jašterice budú škriekať, Silikoidi znejú skôr ako rozbité sklo či kryštály...). Pribudne nám možnosť presadzovať svoje politické záujmy aj na Orionskom sneme (paralela s Imperiálnym senátom z Lucasovych Hviezdnych vojen). Rozhodnutia a výsledky hlasovania v senáte sa samozrejme rapídne prejavia v celej hre. Napríklad keď niektorá rasa objaví nejakú extrémnu zbraň, na sneme sa môže odhlasovať zákaz jej používania. Samozrejme tento zákaz môžeme ignorovať, riskujeme tak ale vojnový stav zo všetkými rasami, čo môže byť nepríjemná vec aj pre ďaleko najsilnejšie impérium.

Lode si navrhujeme naďalej sami, pribudla však zjednodušená možnosť predvolených dizajnov pre menej pokročilých hráčov. Niektoré možnosti sa dokonca ešte prehĺbili. Môžeme si vybrať kde budú jednotlivé systémy a zbrane na lodi umiestnené, čo ovplyvní ich zraniteľnosť v boji. Veľké lode sa takisto nezaobídu bez svojich eskort a hlavne bez eskadier doterných stíhačov. Akú úlohu bude loď plniť takisto zadáme pri dizajne.

Špionáž sa taktiež neobíde bez zmien. Svojich špiónov posielame na špecifické misie, ako napríklad zisťovať tie a tie informácie, ukradnúť tú a tú technológiu či sabotovať ten a ten krížnik.

Na záver ešte pridám niečo, čo si myslím o tom všetkom ja. MoO2 je jedna z mojich najobľúbenejších hier. Nad ostatnými stratégiami vyniká hlavne prepracovanosťou, komplexnosťou, atmosférou a na svoju dobu aj spracovaním. MoO3 má nádej všetky tieto prednosti ešte rozšíriť, vychytať muchy predošlých dielov. Keď som písal preview, často som si spomenul na Star Trek: BOTF (pozri múzeum). Pretože mnoho vecičiek tu cítim práve z tejto hry. Takže v najlepšom prípade bude MoO3 mix medzi MoO2 a ST:BOTF v nablýskanej grafike a s množstvom vylepšení. Celkom isto to bude dobrá hra a mali by sme sa jej dočkať snáď už túto jar.

Oficiálny web: http://moo3.quicksilver.com/

Autor: Stano Bandzi

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu