SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Hudba v hrách…

Predstavte si hororovú filmovú scénu… Osamelá žena kráča tichou, potemnenou uličkou a v tom… Nie, nebudeme vás zaťažovať miliónkrát obohraným námetom. Skúste si ale niekedy pri podobných scénach vypnúť zvuk. Atmosféra prakticky prestane existovať, napäti

e vyprchá. Jeden z malého množstva (ak nie jediný) prostriedkov, ktorý dokáže umocniť emócie na maximum takmer v každej situácii je práve zvuk a, samozrejme, aj hudba. O účinnosti filmovej hudby by asi naozaj bolo zbytočné písať čokoľvek. O spôsoboch jej tvorby, kvalite a nákladnosti by to vyšlo na slušnú horu papiera. Možno však bude pre mnohých prekvapením, že počítačové hry dnes obsahujú hudobnú kulisu prakticky rovnocennú filmu.

Nie vždy to však bolo tak. Najskôr hudobný sprievod v hrách pripomínal pípanie burzových „digitálok“. Boli to skôr drásajúce pazvuky a škrípanie. Áno, prvé domáce počítače toho naozaj veľa nedokázali. No už na legendárnom Sinclair ZX Spectrum existovali hry a programy, ktorých hudba bola minimálne zaujímavá. Najmä pri použití „zázračného“ prídavného hardvéru s pútavým názvom „Melodik“. Pokrok vo výpočtovej technike napredoval raketovým tempom a odrazilo sa to samozrejme aj vo zvuku. Magickú hranicu 4 x 8 bit prelomila až v roku 1985 firma Commodore s modelom AMIGA 1000. Vtedy sa to v podstate celé začalo. Kto v tomto období mal možnosť prísť do styku s týmto systémom, určite ho uchvátila na tú dobu závratná kvalita zvuku. Pozadu nezostala ani firma ATARI s populárnym modelom ST a výkonným Falconom. Nastal však aj ďalší bod zlomu. Komponovanie hudby už naozaj bolo komponovanie a nie len kostrbaté pokusy o „spestrenie“. Po prvýkrát bolo evidentné, že tvorba hier nie je „len“ o programovaní a bolo jasné že ide o umenie v pravom slova zmysle a nielen akýsi prívesok „toho skutočného umenia“. Dokazujú to tituly ako Flashback, Dune2, SoccerKid, Shadow of the Beast, Alien Breed,… Výpočet týchto skvelých hier je veľmi dlhý. „Pamätníci“ by mohli rozprávať…

Skryť Vypnúť reklamu

Dnes sa hry vyvíjajú aj niekoľko rokov a náklady na takéto projekty začínajú povážlivo rásť aj vďaka vysokej profesionalizácií celého biznisu. Už dlho nejde o záležitosť pre šialených maniakov, ktorí celé noci trávia v žiare svojich monitorov. Herný priemysel sa stal najlepšie zarábajúcim obchodom na svete, dokonca predbehol čierny trh so zbraňami a drogami. To sa väčšinou odráža aj na výslednej kvalite celého produktu. Vytvoriť hru znamená zostaviť tím špičkových odborníkov a, samozrejme, umelcov, či už ide o grafikov, scenáristov, hudobníkov alebo najať profesionálnych hercov. Pokiaľ vám to skôr pripomína písanie o filme, ani sa niet čomu čudovať. V skutočnosti môže byť vznik hry dokonca náročnejší ako vznik filmu. Tento fakt neobchádza ani ozvučenie. Opäť jedno malé porovnanie s filmom: stopáž filmu je približne 120 minút, naproti tomu u hier nie je nijak výnimočné, že herný čas presahuje 40 až 60 hodín. Samozrejme, hudba sa niekedy opakuje, čo by mohlo pôsobiť ako „uľahčenie situácie“. Odborníci však veľmi dobre vedia, že hudba sa do zostrihaného materiálu komponuje oveľa jednoduchšie ako do „niečoho“, čo nemá striktne stanovený časový sled. Hráčove konanie sa v počítačových hrách nedá nalinkovať. Úplná synchronizácia s obrazom tak môže byť len vo videosekvenciách.

Skryť Vypnúť reklamu

O profesionálnom prístupe k hernej „muzike“ svedčí aj účasť nemalého množstva hviezd hudobného neba. Spomenieme aspoň niekoľko známych projektov. Už v dobách skvelých „Amíg“ existovala súbojová hra Rise Of The Robots, kam hudbu komponoval a nahral Brian May (Queen) a ako jeden z prvých známych sa tak podpísal pod soundtrack ku hre už v roku 1993. Pekelne šialený titul Qake kompletne ozvučil trash-industriálny mág Trent Reznor (Nine Inch Nails), ktorý spolu s Twigym Rammirezom (Marilyn Manson) skomponovali aj naozaj dokonalý soundtrack k American McGee‘s Alice. Kto túto hru hral, určite bude súhlasiť, že bez hudby by TO asi až tak nefungovalo. Futuristický závodný Wipeout 2097 znel v tempe elektronickej špičky. Na soundtracku nájdete „vypalováky“ od Leftfield, Prodigy, F.S.O.L., Fluke, atď. Art rocková legenda YES v strategickej hre Homeworld naozaj vytvorila atmosféru temnoty, opustenia, očakávania a zároveň krásy vesmíru, ktorý sa rozliehal všade dookola. „Pohodoví“ gangster raperi zo Cypress Hill to pre zmenu poriadne rozbehli v gangsterskej akčnej hre Kingpin. Herní producenti často využívajú služby aj veľkých orchestrov. Akčnú adventúru Outcast dotiahli k dokonalosti tóny Moskovského orchestra. Služby známeho Johna Williamsa a hollywoodskeho orchestra používajú prakticky všetky hry Star Wars. V novej českej hre Mafia si zas vypočujete tóny Českého národného orchestra.

Skryť Vypnúť reklamu

O kvalite hudby v hrách teda naozaj niet najmenších pochýb. Na túto tému by sme mohli napísať ešte veľa, ale oveľa lepšie bude, keď si niektorú zo spomenutých hier vyskúšate a sami uznáte koľko umenia sa v nich skrýva.

ROBERT HEKSCH

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič.
Stĺpček Petra Schutza

Vyklčovanie korupčných vzťahov a sietí v súdnictve stojí za vládu OĽaNO a spol.

Po Víchrici očakávajme Tajfún, prípadne Hurikán.

Peter Schutz.
Predseda vlády SR Igor Matovič (OĽaNO) s testom na Covid-19 počas tlačovej konferencie.

Neprehliadnite tiež

Vedátorský podcast

Vesmír obsahuje veľa neznámej formy energie

Tmavá energia je jedna z najväčších záhad vo fyzike.

Rôzne pohľady na kométu Čurjumov-Gerasimenko zo sondy Rosetta.

Kozmická loď nesúca robotické vozidlo je na polceste k Marsu

Vesmírna loď už od svojho štartu prekonala vzdialenosť 235,4 milióna kilometrov.

Z Mysu Canaveral v americkom štáte Florida odštartovalo vo štvrtok 30. júla 2020 k planéte Mars robotické vozidlo Perseverance.
Stroj Turek, ktorý vydávali za šahový automat, v skutočnosti sa v jeho vnútri skrýval človek, ktorý Turka riadil

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Aplikácia, kde z pohodlia domova zlikvidujete škodovú udalosť?
  2. Škola môže vyzerať aj inak!
  3. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  4. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  5. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  6. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  7. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  8. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  9. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  10. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 33 475
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 24 435
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 22 028
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 049
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 819
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 11 537
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 349
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 480
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 462
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 410