SME

Hudba v hrách…

Predstavte si hororovú filmovú scénu… Osamelá žena kráča tichou, potemnenou uličkou a v tom… Nie, nebudeme vás zaťažovať miliónkrát obohraným námetom. Skúste si ale niekedy pri podobných scénach vypnúť zvuk. Atmosféra prakticky prestane existovať, napäti

e vyprchá. Jeden z malého množstva (ak nie jediný) prostriedkov, ktorý dokáže umocniť emócie na maximum takmer v každej situácii je práve zvuk a, samozrejme, aj hudba. O účinnosti filmovej hudby by asi naozaj bolo zbytočné písať čokoľvek. O spôsoboch jej tvorby, kvalite a nákladnosti by to vyšlo na slušnú horu papiera. Možno však bude pre mnohých prekvapením, že počítačové hry dnes obsahujú hudobnú kulisu prakticky rovnocennú filmu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nie vždy to však bolo tak. Najskôr hudobný sprievod v hrách pripomínal pípanie burzových „digitálok“. Boli to skôr drásajúce pazvuky a škrípanie. Áno, prvé domáce počítače toho naozaj veľa nedokázali. No už na legendárnom Sinclair ZX Spectrum existovali hry a programy, ktorých hudba bola minimálne zaujímavá. Najmä pri použití „zázračného“ prídavného hardvéru s pútavým názvom „Melodik“. Pokrok vo výpočtovej technike napredoval raketovým tempom a odrazilo sa to samozrejme aj vo zvuku. Magickú hranicu 4 x 8 bit prelomila až v roku 1985 firma Commodore s modelom AMIGA 1000. Vtedy sa to v podstate celé začalo. Kto v tomto období mal možnosť prísť do styku s týmto systémom, určite ho uchvátila na tú dobu závratná kvalita zvuku. Pozadu nezostala ani firma ATARI s populárnym modelom ST a výkonným Falconom. Nastal však aj ďalší bod zlomu. Komponovanie hudby už naozaj bolo komponovanie a nie len kostrbaté pokusy o „spestrenie“. Po prvýkrát bolo evidentné, že tvorba hier nie je „len“ o programovaní a bolo jasné že ide o umenie v pravom slova zmysle a nielen akýsi prívesok „toho skutočného umenia“. Dokazujú to tituly ako Flashback, Dune2, SoccerKid, Shadow of the Beast, Alien Breed,… Výpočet týchto skvelých hier je veľmi dlhý. „Pamätníci“ by mohli rozprávať…

SkryťVypnúť reklamu

Dnes sa hry vyvíjajú aj niekoľko rokov a náklady na takéto projekty začínajú povážlivo rásť aj vďaka vysokej profesionalizácií celého biznisu. Už dlho nejde o záležitosť pre šialených maniakov, ktorí celé noci trávia v žiare svojich monitorov. Herný priemysel sa stal najlepšie zarábajúcim obchodom na svete, dokonca predbehol čierny trh so zbraňami a drogami. To sa väčšinou odráža aj na výslednej kvalite celého produktu. Vytvoriť hru znamená zostaviť tím špičkových odborníkov a, samozrejme, umelcov, či už ide o grafikov, scenáristov, hudobníkov alebo najať profesionálnych hercov. Pokiaľ vám to skôr pripomína písanie o filme, ani sa niet čomu čudovať. V skutočnosti môže byť vznik hry dokonca náročnejší ako vznik filmu. Tento fakt neobchádza ani ozvučenie. Opäť jedno malé porovnanie s filmom: stopáž filmu je približne 120 minút, naproti tomu u hier nie je nijak výnimočné, že herný čas presahuje 40 až 60 hodín. Samozrejme, hudba sa niekedy opakuje, čo by mohlo pôsobiť ako „uľahčenie situácie“. Odborníci však veľmi dobre vedia, že hudba sa do zostrihaného materiálu komponuje oveľa jednoduchšie ako do „niečoho“, čo nemá striktne stanovený časový sled. Hráčove konanie sa v počítačových hrách nedá nalinkovať. Úplná synchronizácia s obrazom tak môže byť len vo videosekvenciách.

SkryťVypnúť reklamu

O profesionálnom prístupe k hernej „muzike“ svedčí aj účasť nemalého množstva hviezd hudobného neba. Spomenieme aspoň niekoľko známych projektov. Už v dobách skvelých „Amíg“ existovala súbojová hra Rise Of The Robots, kam hudbu komponoval a nahral Brian May (Queen) a ako jeden z prvých známych sa tak podpísal pod soundtrack ku hre už v roku 1993. Pekelne šialený titul Qake kompletne ozvučil trash-industriálny mág Trent Reznor (Nine Inch Nails), ktorý spolu s Twigym Rammirezom (Marilyn Manson) skomponovali aj naozaj dokonalý soundtrack k American McGee‘s Alice. Kto túto hru hral, určite bude súhlasiť, že bez hudby by TO asi až tak nefungovalo. Futuristický závodný Wipeout 2097 znel v tempe elektronickej špičky. Na soundtracku nájdete „vypalováky“ od Leftfield, Prodigy, F.S.O.L., Fluke, atď. Art rocková legenda YES v strategickej hre Homeworld naozaj vytvorila atmosféru temnoty, opustenia, očakávania a zároveň krásy vesmíru, ktorý sa rozliehal všade dookola. „Pohodoví“ gangster raperi zo Cypress Hill to pre zmenu poriadne rozbehli v gangsterskej akčnej hre Kingpin. Herní producenti často využívajú služby aj veľkých orchestrov. Akčnú adventúru Outcast dotiahli k dokonalosti tóny Moskovského orchestra. Služby známeho Johna Williamsa a hollywoodskeho orchestra používajú prakticky všetky hry Star Wars. V novej českej hre Mafia si zas vypočujete tóny Českého národného orchestra.

SkryťVypnúť reklamu

O kvalite hudby v hrách teda naozaj niet najmenších pochýb. Na túto tému by sme mohli napísať ešte veľa, ale oveľa lepšie bude, keď si niektorú zo spomenutých hier vyskúšate a sami uznáte koľko umenia sa v nich skrýva.

ROBERT HEKSCH

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Matúš Marko z firmy Transformio.

S ChatGPT sa dá vytvoriť aplikácia, nemusíte vedieť ani programovať.


3
Ruský prezident Vladimir Putin odovzdáva medailu Žanne Gudkovovej, vdove po zástupcovi veliteľa ruskej flotily, generálmajorovi Michailovi Gudkovovi, ktorého spolu s ďalšími jedenástimi dôstojníkmi zabil cielený ukrajinský útok raketami Himars.

Záhadné úmrtia verchušky naznačujú, že vodca nemá svoje klany pod kontrolou.


45
Časť slovenskej literatúry by bez FPU nevznikla.

Niektorí dostanú o desaťtisíce menej.


1
Ilustračné foto.

Polícia začala trestné stíhanie.


TASR 12

Neprehliadnite tiež

Podcast Klik

Komentovaný prehľad technologických správ.


a 2 ďalší
Až dve tretiny nových ochorení majú pôvod v prenose zo zvieraťa na človeka.

(Ne)vedecký newsletter Tomáša Prokopčáka.


1
Herec Dwayne Johnson a speváčky Beyoncé a Rihanna sa podľa novej štúdie dajú považovať za cool osoby. No cool človek môže byť aj kontroverzný.

Skúmali, čo znamená byť cool.


20
Simulácia rozloženia hmoty v kubickej časti vesmíru. Modré štruktúry vlákien predstavujú hmotu (predovšetkým tmavú hmotu) a prázdne oblasti medzi nimi predstavujú vesmírne prázdnoty.

Kontroverzná hypotéza môže vysvetliť Hubblovo napätie.


Komerčné články

  1. Stroje skladajú ako lego. Roboty z Považia menia priemysel
  2. Za 30 rokov videl v autoškole všeličo. Vodiči už nie sú tak zruční
  3. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  4. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  5. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  7. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  4. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  5. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  6. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  1. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 9 307
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 6 993
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 2 799
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 2 359
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 117
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 077
  7. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 2 071
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 1 881
SkryťZatvoriť reklamu