Hudba v hrách…

Predstavte si hororovú filmovú scénu… Osamelá žena kráča tichou, potemnenou uličkou a v tom… Nie, nebudeme vás zaťažovať miliónkrát obohraným námetom. Skúste si ale niekedy pri podobných scénach vypnúť zvuk. Atmosféra prakticky prestane existovať, napäti

e vyprchá. Jeden z malého množstva (ak nie jediný) prostriedkov, ktorý dokáže umocniť emócie na maximum takmer v každej situácii je práve zvuk a, samozrejme, aj hudba. O účinnosti filmovej hudby by asi naozaj bolo zbytočné písať čokoľvek. O spôsoboch jej tvorby, kvalite a nákladnosti by to vyšlo na slušnú horu papiera. Možno však bude pre mnohých prekvapením, že počítačové hry dnes obsahujú hudobnú kulisu prakticky rovnocennú filmu.

Nie vždy to však bolo tak. Najskôr hudobný sprievod v hrách pripomínal pípanie burzových „digitálok“. Boli to skôr drásajúce pazvuky a škrípanie. Áno, prvé domáce počítače toho naozaj veľa nedokázali. No už na legendárnom Sinclair ZX Spectrum existovali hry a programy, ktorých hudba bola minimálne zaujímavá. Najmä pri použití „zázračného“ prídavného hardvéru s pútavým názvom „Melodik“. Pokrok vo výpočtovej technike napredoval raketovým tempom a odrazilo sa to samozrejme aj vo zvuku. Magickú hranicu 4 x 8 bit prelomila až v roku 1985 firma Commodore s modelom AMIGA 1000. Vtedy sa to v podstate celé začalo. Kto v tomto období mal možnosť prísť do styku s týmto systémom, určite ho uchvátila na tú dobu závratná kvalita zvuku. Pozadu nezostala ani firma ATARI s populárnym modelom ST a výkonným Falconom. Nastal však aj ďalší bod zlomu. Komponovanie hudby už naozaj bolo komponovanie a nie len kostrbaté pokusy o „spestrenie“. Po prvýkrát bolo evidentné, že tvorba hier nie je „len“ o programovaní a bolo jasné že ide o umenie v pravom slova zmysle a nielen akýsi prívesok „toho skutočného umenia“. Dokazujú to tituly ako Flashback, Dune2, SoccerKid, Shadow of the Beast, Alien Breed,… Výpočet týchto skvelých hier je veľmi dlhý. „Pamätníci“ by mohli rozprávať…

Dnes sa hry vyvíjajú aj niekoľko rokov a náklady na takéto projekty začínajú povážlivo rásť aj vďaka vysokej profesionalizácií celého biznisu. Už dlho nejde o záležitosť pre šialených maniakov, ktorí celé noci trávia v žiare svojich monitorov. Herný priemysel sa stal najlepšie zarábajúcim obchodom na svete, dokonca predbehol čierny trh so zbraňami a drogami. To sa väčšinou odráža aj na výslednej kvalite celého produktu. Vytvoriť hru znamená zostaviť tím špičkových odborníkov a, samozrejme, umelcov, či už ide o grafikov, scenáristov, hudobníkov alebo najať profesionálnych hercov. Pokiaľ vám to skôr pripomína písanie o filme, ani sa niet čomu čudovať. V skutočnosti môže byť vznik hry dokonca náročnejší ako vznik filmu. Tento fakt neobchádza ani ozvučenie. Opäť jedno malé porovnanie s filmom: stopáž filmu je približne 120 minút, naproti tomu u hier nie je nijak výnimočné, že herný čas presahuje 40 až 60 hodín. Samozrejme, hudba sa niekedy opakuje, čo by mohlo pôsobiť ako „uľahčenie situácie“. Odborníci však veľmi dobre vedia, že hudba sa do zostrihaného materiálu komponuje oveľa jednoduchšie ako do „niečoho“, čo nemá striktne stanovený časový sled. Hráčove konanie sa v počítačových hrách nedá nalinkovať. Úplná synchronizácia s obrazom tak môže byť len vo videosekvenciách.

O profesionálnom prístupe k hernej „muzike“ svedčí aj účasť nemalého množstva hviezd hudobného neba. Spomenieme aspoň niekoľko známych projektov. Už v dobách skvelých „Amíg“ existovala súbojová hra Rise Of The Robots, kam hudbu komponoval a nahral Brian May (Queen) a ako jeden z prvých známych sa tak podpísal pod soundtrack ku hre už v roku 1993. Pekelne šialený titul Qake kompletne ozvučil trash-industriálny mág Trent Reznor (Nine Inch Nails), ktorý spolu s Twigym Rammirezom (Marilyn Manson) skomponovali aj naozaj dokonalý soundtrack k American McGee‘s Alice. Kto túto hru hral, určite bude súhlasiť, že bez hudby by TO asi až tak nefungovalo. Futuristický závodný Wipeout 2097 znel v tempe elektronickej špičky. Na soundtracku nájdete „vypalováky“ od Leftfield, Prodigy, F.S.O.L., Fluke, atď. Art rocková legenda YES v strategickej hre Homeworld naozaj vytvorila atmosféru temnoty, opustenia, očakávania a zároveň krásy vesmíru, ktorý sa rozliehal všade dookola. „Pohodoví“ gangster raperi zo Cypress Hill to pre zmenu poriadne rozbehli v gangsterskej akčnej hre Kingpin. Herní producenti často využívajú služby aj veľkých orchestrov. Akčnú adventúru Outcast dotiahli k dokonalosti tóny Moskovského orchestra. Služby známeho Johna Williamsa a hollywoodskeho orchestra používajú prakticky všetky hry Star Wars. V novej českej hre Mafia si zas vypočujete tóny Českého národného orchestra.

O kvalite hudby v hrách teda naozaj niet najmenších pochýb. Na túto tému by sme mohli napísať ešte veľa, ale oveľa lepšie bude, keď si niektorú zo spomenutých hier vyskúšate a sami uznáte koľko umenia sa v nich skrýva.

ROBERT HEKSCH

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Na náramok treba myslieť, Rusko nemôže zájsť ani na viedenské vianočné trhy

Pavol Rusko je siedmym občanom, ktorý dostal monitorovací náramok bez odsúdenia.

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment politológ.

KOMENTÁRE

Srebrenica stále pripomína, že Európa nemusí byť imúnna

Mladič sa pred spravodlivosťou nakoniec neschoval.

Neprehliadnite tiež

Krachujúcim hudobníkom môže pomôcť veda. Ukázala, ako zmeniť vkus ľudí

Výskumníci dokonca ovplyvnili, akú sumu boli dobrovoľníci ochotní minúť za hudbu.

Google priznal zber údajov o polohe, aj keď bola vypnutá

Polohu vedel zistiť aj vtedy, ak zariadenie nemalo kartu SIM.

Intel predával roky čipy, ktoré majú bezpečnostné nedostatky

Hackeri môžu vďaka bezpečnostnej diere získať kontrolu nad počítačom.

Niekoľko stoviek webov dokáže zistiť každé stlačenie klávesnice

Bez vedomia ľudí sa môžu ich osobné údaje dostávať na servery, na ktoré nepatria.

Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  8. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  2. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  3. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  4. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  7. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  10. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 13 991
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 727
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 255
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 538
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 900
  6. Moskva alebo Petrohrad? 2 438
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 333
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 156
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 785
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 716