TORONTO, BRATISLAVA. Prechádzate obchodnou ulicou a zrazu vás mobil upozorní na to, že v obchode pred vami majú špeciálnu zľavu na tovar, ktorý ste si obzerali pred niekoľkými dňami. Vstúpite dnu a smartfón vám povie, ku ktorému regálu sa máte vybrať.
Aj keď to znie ako sci-fi, hovoríme o súčasnosti. Obchodníci začali v USA používať technologickú platformu Swirl. Systém pozostáva z viacerých prvkov, ktoré umožňujú v kamenných predajniach poskytovať podobné služby ako v elektronických obchodoch.
Sleduje, čo chcete
Základom systému je mobilná aplikácia, ktorá cez bluetooth rozhranie sleduje signál z okolia. Ak obchodník v predajni a pri jej vstupe umiestni drobné vysielače s jedinečným identifikátorom, mobil vie vďaka databáze na internete, pred akým obchodom stojí a ku ktorému regálu sa zákazník rozhodol vykročiť.
Zvyšok je už iba otázkou softvérových technológií a šikovnosti obchodníka. Ten zbiera v systéme informácie o zákazníkoch, ich pohybe a návykoch. V závislosti na ich správaní im vie ponúknuť tovary, ktoré by ich mohli zaujať.
Je to, ako keď vám prefíkaný e-shop ponúka tovary, ktoré ste si v minulosti prezerali, kým iným zákazníkom ponúka čosi iné. Tentokrát však v skutočnom živom priestore, ktorý monitoruje pohyb ľudí označených virtuálnou identitou.
Nakupovať so smartfónom
Systém je v prevádzke u obchodníkov v New Yorku a Bostone, vývojári projektu však očakávajú prudký nárast záujmu o svoje služby. Nie sú však jedinými, ktorí sa vývojom takéhoto systému zaoberajú.
Na trhu je niekoľko podobných riešení, ktoré si kladú rôzne ciele. Kým niektoré ponúkajú zákazníkom zľavy a virtuálne kupóny, iné im pomáhajú zmonitorovať ponuku v okolitých obchodoch bez toho, aby bolo potrebné pre nahliadnutie na cenovku vstúpiť do konkrétneho obchodu.
Iné softvéry zasa umožňujú vyhotoviť nákupný zoznam, aby si ho zákazník bez prechádzania medzi regálmi mohol vyzdvihnúť priamo pri vchode.
Informovala o tom agentúra Reuters.