Utorok, 15. jún, 2021 | Meniny má VítKrížovkyKrížovky

Kréťania majú korene v Európe, nie v Egypte

Analýza DNA spochybnila egyptský pôvod jednej z prvých vyspelých kultúr v Európe.

Pozostatky jednej z prvých vyspelých civilizácií v Európe – Minojcov – objavili v roku 1900 v paláci Knossos na ostrove Kréte. Vedci teraz zistili, že skutočný pôvod Minojcov nie je v Egypte, ale v Európe.Pozostatky jednej z prvých vyspelých civilizácií v Európe – Minojcov – objavili v roku 1900 v paláci Knossos na ostrove Kréte. Vedci teraz zistili, že skutočný pôvod Minojcov nie je v Egypte, ale v Európe. (Zdroj: Wikimedia)

LONDÝN, BRATISLAVA. Keď v roku 1900 britský archeológ Arthur Evans objavil štyritisíc rokov starý palác Knossos na Kréte, rozpoznal v ňom pozostatky dávno stratenej civilizácie. Jej nositeľov nazval Minojcami podľa mýtického kráľa Minoa.

Podľa Evansa títo ľudia pochádzali zo severného Egypta. Niektorí historici však tvrdia, že Kréťania pochádzali z Blízkeho východu či z oblasti Stredozemného mora.

Kréťania nie sú Arabi

George Stamatoyannopoulos, genetik z University of Washington v Seattli, skúmal DNA objavenú v krétskej jaskyni na východe ostrova. Podarilo sa mu zhromaždiť vzorky kostí a zubov viac ako sto ľudí, ktorí žili na Kréte medzi rokmi 4900 a 3800 pred naším letopočtom.

Z nich získal 37 vzoriek DNA, ktoré sa odovzdávali z matky na dieťa. Tie potom porovnal so vzorkami ľudí z Európy, Malej Ázie či s príslušníkmi moderných národov.

Podľa štúdie zverejnenej v časopise Nature Communications porovnanie vylúčilo počiatok Minojcov v severnej Afrike.

Kréťania boli geneticky vzdialení od populácie na Arabskom polostrove, ukázala sa aj malá podobnosť s Líbyjčanmi, Egypťanmi či Sudáncami.

Ľudia z neolitu

Preukázala sa príbuznosť s populáciou zo Sardínie a Ibérie z doby bronzovej a s neolitickými vzorkami zo Škandinávie a Francúzska.

„Je pravdepodobné, že Minojci pochádzajú z neolitického obyvateľstva, ktoré sa sťahovalo do Európy z Blízkeho východu a Turecka,“ povedal podľa časopisu Nature Stamatoyannopoulos.

Podľa neho tak farmári, ktorí žili na Kréte pred približne deväťtisíc rokmi, mohli byť predchodcami tejto civilizácie.

doi:10.1038/ncomms2871

Myšacie embryá, ktoré vznikli oplodnením spermiami z Medzinárodnej vesmírnej stanice.

Z vysušených spermií sa zrodilo osem myší.

Komentovaný prehľad správ.