SAN JOSE, BRATISLAVA. Yahoo kupuje firmu, ktorá za 6 rokov nazbierala viac ako 100 miliónov používateľov, ale nenašla cestu k efektívnemu speňaženiu tohto potenciálu.
Tumblr – blogovacia služba s prvkami sociálnych sietí – sa stane za 1,1 miliardy dolárov súčasťou portfólia firmy Yahoo.
Yahoo sa aktívne zúčastňuje premien, ktoré sú pre internetový technologický trh fenoménom posledných rokov. Ide o ľudí a nie o technológie. Kto má pravidelných návštevníkov, má pod palcom aj trh na predaj reklamného priestoru.
Napodobňovať je jednoduché, treba zaujať
Väčšina moderných služieb na internete nie je po technologickej stránke výnimočná a každá z nich má tisíce menej úspešných či neúspešných klonov.
Napodobiť ich je jednoduché. Aby však používateľov zaujali natoľko, aby sa v miliónových počtoch pripájali k ich používaniu je záležitosťou marketingu a módy.
Nikoho preto neprekvapí, že novozaložené startupy so sviežim prístupom k trhu získavajú hordy používateľov svojich nových služieb jednoduchšie ako "dinosaury", ktorí pôsobia na internete od doby jeho vzniku.
Niektoré služby sa vyšvihli vďaka pružnému prepojeniu s mobilným svetom smartfónov, iné mali možno len šťastie že zaujali médiá a používateľov natoľko, že sa rozhodli pre ich používanie.
Tak ako nakupuje Yahoo, služby s potenciálom rastu kupuje i Facebook, Google, Microsoft či ktokoľvek iný.
Plány neprezradili
Yahoo zatiaľ svoje plány s ďalším prevádzkovaním služby Tumblr neprezradilo. Je teda otázkou, či citlivo zachová jej charakter, alebo ju začne intenzívne prepájať so svojim portfóliom služieb. Mnohí analytici sa však na kúpu pozerajú s odstupom.
Yahoo potrebuje podporiť svoj rast a Tumblr je atraktívnou cestou k dosiahnutiu cieľa. Nik však dopredu nevie odhadnúť, či sa firme podarí zmeniť ekonomický model služby, ktorá má veľmi slabý ziskový potenciál.
Pripomína to tak trochu situáciu, keď Google kúpil službu YouTube, ktorá je atraktívna pre milióny používateľov nielen pre možnosť publikovania svojich videí, ale hlavne pre sledovanie bezplatného obsahu.
A to je problém, pokiaľ treba nastaviť obchodný model tak, aby služba prinášala peniaze do firemnej kasy.
Informoval o tom denník The Australian.