Liberty City je drsnou výnimkou pravidla Nomen-Omen. Mesto s krásnym menom a ošklivými ulicami. Vysokými svetlými presklenými budovami, malými temnými ošklivými ľudskými charaktermi. Mesto, ktoré si si vybral ku krádeži banky. Kto by čakal, že ťa podrazí jediná osoba, ktorej stopercentne dôveruješ -- tvoje vlastné dievča -- a nechá ťa polišom ako pamlsok.
Súd prebehol a bol nemilosrdný. Našťastie, prevoz do väzenia mal iný priebeh, než by si zástupcovia zákona želali -- po menšej havárii a demolácii mostu si opäť tam, kde si už ani nedúfal, že sa niekedy ocitneš. Na slobode. Očistený od pút minulosti a pripravený začať od piky budovať novú budúcnosť. Vitaj v Liberty City - meste nekonečných možností! Zisti, že nie si ľuďom ľahostajný! (polícia na teba myslí 24 hodín denne)
Objav čaro kempingu! (táboráky uprostred mesta zaručené)
Nájdi nových priateľov! (Yakuza má otvorenú náruč)
Pomôž občanom v núdzi! (hľadá sa poslík pre rozvoz denných dávok) Staň sa vo voľnom čase inštruktorom:
- šoférovania (predveď sa v Porsche, Hummeri a tanku)
- lietania (TNT pod autom nadvihne každého)
- hĺbkového potápania (pre ľudí, autá aj nákladné lode)
- lásky (pre osamelé, sporo oblečené devy nočných ulíc) Vitaj v Liberty City - meste, kde život znamená príležitosť! Meste, kde ľudia rozhadzujú pri stretnutí s vami od šťastia rukami-nohami! Pred niekoľkými rokmi DMA Design (inak tvorcovia známych mierumilových Lemmingov) vyprodukovali svojrázne dielko, ktoré posunulo hranice tématickej voľnosti v počítačových hrách. Grand Theft Auto sa stalo v hernej komunite pojmom -- kontroverzný simulátor života gangstera sledujúci jeho špirálovité stúpanie v spoločenskom rebríčku podsvetia, ponúkol neuveriteľnú chytľavosť a hrateľnosť a zároveň nadvihol žalúdok nejednému mravokárcovi hľadajúcemu v každej hre prvky edusoftu. Popularita Grand Theft Auta vynútila od tvorcov datadisk a ešte podarenejšie pokračovanie, postupne s časom však GTA zmizlo z harddiskov a nezdalo sa, že sa chystá k reinkarnácii úspešnej série. Zrazu sa však nečakane u šťastných majiteľov PS2 objavil tretí diel a po určitej dobe potrebnej na konverziu mám tú česť slávnostne oznámiť príchod Grand Theft Auta 3 aj na PC! Jedná sa o kópiu úspešných princípov v trošku novšom kabáte, alebo sa autori posnažili o inovatívne prvky? Poďme sa spolu pozrieť... Po úvode (ako vystrihnutom z vynikajúceho filmu Payback s Melom Gibsonom) čaká hráča prvé prekvapenie. Autori kompletne prekopali systém hry a namiesto nadhľadu z hora kamera sleduje výčiny hlavnej postavy spoza jej pliec á la Tomb Raider. Trochu sa tým znížil prehľad o okolí postavy, avšak hra neuveriteľne získala na atmosfére -- hráč sa na mesto nedíva. Hráč v ňom JE. Po uliciach chodia ľudia s vlastnými cieľmi, potrebami a problémami. Policajti naháňajú gangsterov, pouličné šarvátky prerastajú do naháňačiek, mesto skrátka žije. Druhé prekvapenie prichádza, len čo sa dá hráč do pohybu a vyberie sa po stopách svojej "milovanej" a začne si na živobytie zarábať ako nájomný gangster pre mafie. Oproti predošlým dielom autori pridali do GTA príbeh približujúci hráčovi ciele a motivácie jednotlivých mafií. Vďaka nemu sa pobavia na mnohých gangsterských intermezzách a komických situáciách -- napríklad keď budú sledovať boj medzi konkurenčnými mafiami, ktoré nezistili, že za ich problémami nestojí druhá strana ale sám hráč. Trochu mi chýbala nelineárnosť predošlého dielu, kde hráč svojimi činmi balancoval svoj vzťah k ostatným mafiám a teda menil svojho zamestnávateľa kedykoľvek, avšak celkovo považujem prítomnosť príbehu za výrazné plus. Náplň misií sa v porovnaní s predošlými dielmi nezmenila -- stále sa jedná o spoločensky neprospešnú činnosť zahŕňajúcu pašovanie drog, likvidáciu nepohodlných osôb, likvidovanie materiálov kompromitujúcich senátora z nekrofílie a podobné bežné veci ;-). Tretí rozmer hre odobral čaro pešej akcie a dodal kúzlo nové -- pocit jazdy v aute á la Driver. Je tu síce možnosť pohybovať sa po vlastných nohách a používať k premiestňovaniu metro alebo nadzemku, ale kto by odolal možnosti prísť k okoloidúcemu babrákovi, vysadiť ho z jeho auta a ukázať mu, čo jeho miláčik naozaj dokáže. Väčšinu Grand Theft Auta 3 tak strávite v niektorom z takmer 50 druhov áut (plus variácie) líšiacimi sa rýchlosťou, výdržou, správaním i jazdnými vlastnosťami, na ceste za cieľom alebo potenciálnou obeťou. Nechýbajú samozrejme dramatické naháňačky s policajtmi alebo získavanie bonusov za efektné havárie a kotrmelce. Kam kolesá nedosiahnu, prichádzajú k slovu zbrane. Okrem nevýkonnej pištole sa dá v špecializovaných obchodoch zakúpiť i automat Kalašnikov, stará dobrá útočná puška M-16, matrixovská UZI-na a na fajnšmekrov čaká napríklad bazooka alebo plameňomet, ktorý vyčistí skutočne všetko dočista dočista. Nepriatelia však o nič nezaostávajú. Bežné mafie majú výzbroj približne na vašej úrovni, problém však prichádza, keď konáte svoju prácu hlučne a polícia začuje smrteľný chrapot civilistov. Spočiatku vás lenivo naháňa osamelý policajt, ktorému váš otravný prípad odtrhol koláč od úst, ak je však svedkom ďalších výčinov, volá si na pomoc kolegov, začnú vytvárať barikády a bez výzvy strieľať. Ak to neprináša patričný efekt, na pomoc prichádzajú špeciálne jednotky SWAT a helikoptéry. Nedajbože podráždite aj tie a máte na krku FBI. Ďalej je už len peklo -- po likvidácii Muldera a Scullyovej prichádza armáda s tankami a tie prežije veru už len ten najotrlejší hráč. Po búrlivých misiách nasleduje odpočinok v podobe uloženia hry (možné len medzi misiami), dokúpenia brnenia a výzbroje a vyliečenia sa. Liečiť sa dá viacerými spôsobmi -- najjednoduchšie je zregenerovať sa pri miestnej nemocnici, ale efektnejšie je zastaviť v naleštenom aute pri ľahkej deve a odviezť sa s ňou do bočnej uličky... tvorcovia naozaj nemali žiadne zábrany. Keď je po všetkom, kolotoč sa roztáča odznova, stereotypu sa však netreba báť -- hra svoje karty vykladá postupne. Liberty City sa skladá z troch častí, ktoré postupne navštívite. Každá z nich má charakteristickú vizáž, nové vizuálne efekty a najmä -- tvrdšie a drzejšie misie... Za jedinú väčšiu nevýhodu PC konverzie sa dá považovať samotný engine hry. Jedná sa o licencovateľný middleware engine Renderware, na ktorom sa dá vytvoriť pekná vizualizácia, avšak horšie je to s rýchlosťou hry pri väčšom počte polygónov na scéne. Hra tak v horúcich momentoch alebo pri environmentálnych efektoch nepríjemne znižuje framerate aj na slušnejšom stroji. Kto si tak chce vychutnať plynulé vychytávky ako napríklad reflekcie svetiel na mokrej zemi, odrazy okolia v mlákach, volumetrickú hmlu alebo hustý dážď, bude pravdepodobne nútený znížiť hranicu viditeľnosti v hre. GTA3 predstavuje dôstojného pokračovateľa znamenitej série a poskytne zábavu na veľa veľa hodín -- ak vás nedajbože omrzí lineárny príbeh, môžete si skúsiť rolu policajta, požiarnika alebo medika a robiť pre zmenu niečo pre spoločnosť prospešné. Vyberáte si temnú stranu alebo svetlú? Ja som si už vybral...
Autor: Tomáš Roller