Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

NASA objavila obývateľné planéty, podobajú sa na Zem

Vesmírny Kepler narazil na tri planéty, na ktorých môže tiecť voda.

Zľava doprava: Kepler-22b, Kepler-69c, Kepler-62e, Kepler-62f a Zem.Zľava doprava: Kepler-22b, Kepler-69c, Kepler-62e, Kepler-62f a Zem. (Zdroj: NASA Ames/JPL-Caltech.)

HOUSTON, BRATISLAVA. Ešte pred pár rokmi to bolo inak. Dnes však poznáme zhruba deväťsto planét pri iných hviezdach a objav ďalšej už veľké vzrušenie neprináša. Nové tvrdenia amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) sú však výnimkou.

Kozmické observatórium Kepler totiž objavilo trojicu planét v takzvanej obývateľnej zóne. Ale čo je dôležitejšie, nie sú oveľa väčšie ako Zem. Preto by sa tam nielenže mohla nachádzať voda v kvapalnom skupenstve, teoreticky by tam mohla existovať aj šanca na život.

Hviezda vedy

Vedci z NASA hovoria, že objavili dvojicu slnečných sústav, pričom v jednej je najmenej päť planét, v tej druhej aspoň dve.

V oboch sú tieto telesa aj v takej vzdialenosti od materskej hviezdy, že by tam mohla jestvovať tečúca voda. Navyše, v týchto sústavách okolo hviezd Kepler-62a a Kepler-69a obiehajú aj takzvané superZeme. Teda exoplanéty, ktoré sú síce väčšie ako naša planéta, ale zase nie príliš.

To je kľúčové zistenie, pretože astronómovia pátrajú po podmienkach, ktoré sa ponášajú na tie na Zemi.

„Vesmírne zariadenie Kepler sa jasne stal rockovou hviezdou vedy," hovorí podľa tlačového vyhlásenia NASA John Grunsfeld, námestník pre vedecké misie.

„Objav týchto skalnatých planét v obývateľnej zóne nás zase o kúsok približuje k objavu miesta, ktoré by pripomínalo náš domov. Je iba otázkou času, kedy sa dozvieme, či galaxia je zaplnená planétami ako Zem, alebo sme raritou."

O živote nevieme

Oba planetárne systémy nie sú príliš blízko. Kým jeden sa nachádza zhruba 1200 svetelných rokov ďaleko, ten druhý je od nás vzdialený až 2700 svetelných rokov.

Kepler-62a je chladnejšia a menšia hviezda, ako naše Slnko. Znamená to, že planéty „e" a „f" v obývateľnej zóne krúžia relatívne blízko pri svojom slnku. Zároveň je však Kepler-62f iba asi o 40 percent väčšia ako Zem a zo známych exoplanét v obývateľnej zóne sa na našu planétu ponáša najviac.

Kepler-62c zase obieha okolo hviezdy, ktorá veľmi pripomína Slnko. Exoplanéta ju obehne za 242 dní, takže vyzerať môže približne ako Venuša.

„Vedci nevedia, či na týchto novoobjavených planétach jestvuje život," zdôrazňuje vo svojom stanovisku NASA. „No ich objav je ďalším náznakom toho, že sme sa o krok priblížili k objavu sveta provnakého ako Zem."

Ďalší krok

Misia Kepler odštartovala do kozmu v marci v roku 2009. Vesmírny teleskop sleduje malý kúsok oblohy medzi súhvezdiami Lýra a Labuť.

Pozerá sa na zhruba 150-tisíc hviezd Mliečnej cesty a sleduje drobné výkyvy v ich jasnosti. Tie znamenajú, že popred slnko prešiel nejaký objekt, zväčša ohromná planéta. Niekedy však observatórium narazí aj na menšie planéty porovnateľné skôr so Zemou než s Jupiterom.

„Dosiaľ vieme len o jedinej hviezde s planétou, ktorá má život," dodáva Thomas Barclay, ktorý pracuje na misie Kepler. „To je naše Slnko. No objav planéty v obývateľnej zóne okolo hviezdy, ktorá sa na Slnko tak podobá, je veľký krok k objavu skutočných planét ako Zem."

Kozmická misia dodnes narazila na takmer tri tisícky kandidátov na exoplanéty. Astronómovia však napríklad pozemskými teleskopmi dosiaľ potvrdili existenciu „iba" 122 takýchto planét (z takmer deväťsto známych celkovo).

Vedci však predpokladajú, že len v našej galaxií sú stovky miliárd exoplanét. Naša slnečná sústava by nemusela byť ničím výnimočná.

Zákaz vychádzania pre netestovaných? Pochybnosti majú ústavní právnici aj prezidentka

Vláda riskuje, že Ústavný súd zruší testovanie skôr, ako sa začne.

Prezidentka odmieta sankcie za neúčasť na testovaní (minúta po minúte)

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy.

Prezidentka Zuzana Čaputová na rokovaní bezpečnostnej rady.
Zamestnanci spoločnosti Volkswagen Slovakia pracujú na výrobnej linke.

Významná časť národa už dávno žije v osobnom lockdowne