BRATISLAVA. Odvlani musia telekomunikačné firmy ponúkať okrem dvojročnej viazanosti aj zmluvu s viazaním na rok. Znamená to, že každý produkt musia mať aj s ročnou viazanosťou alebo stačí, že majú jediný produkt s ročnou viazanosťou?
Telekomunikačný úrad tvrdí, že platí druhá možnosť. „Dvanásťmesačnú viazanosť musia poskytnúť pri každej elektronickej komunikačnej službe, nie pri každom účastníckom programe,“ vraví regulátor.
S ročnou viazanosťou síce stačí mať jeden produkt, no musí byť samostatne pre hlasové služby, internet a multimédiá, ako je napríklad digitálna káblovka.
Vlani preveril regulačný úrad 140 operátorov, či ročnú viazanosť ponúkajú. „Najväčší operátori si v čase kontroly plnili povinnosti,“ informoval hovorca úradu Roman Vavro.
Je o ňu len malý záujem?
I keď na prvý pohľad môže byť zmluva na rok prežitkom, môžete ňou získať o trochu lacnejšie volania či internet ako bez viazanosti.
„Ceny produktov s 12-mesačnou viazanosťou sa dostávajú spravidla medzi produkt bez viazanosti a produkt s 24-mesačnou viazanosťou,“ potvrdzuje hovorca Telekomu Michal Korec.
Napríklad Slovanet si pýta za neobmedzený internet cez DSL necelých 40 eur mesačne bez viazanosti. S ročnou zmluvou cena klesne o desať eur, s dvojročnou o dvadsať eur.
Roman Greguš zo Slovanetu tvrdí, že o ročnú viazanosť je minimálny záujem. „Má síce zákazníkov a tým aj opodstatnenie, ale záujem o ňu je malý, vyberá si ju menej než desatina zákazníkov,“ vraví Greguš.
Zdôrazňujú dva roky
Nie všetci operátori ponúkali aj v minulosti ročnú viazanosť. Niektorí preto museli vlani vkladať do cenníkov nové riadky.
Telekom takto pridal ročnú viazanosť pri Neobmedzenom mobilnom internete, Magio internete či televízii Magio cez satelit a kábel. „Spravidla poskytujeme služby s viazanosťou 24 mesiacov alebo bez viazanosti,“ vraví Korec z Telekomu.
Tieto dva varianty sú populárne aj u iných operátorov, na svojich weboch ich protežujú. Nájsť cenu ročnej viazanosti môže byť preto zložitejšie, oplatí sa zavolať na zákaznícku linku či navštíviť pobočku.