Lietadlá sa budú viac triasť. Pre klímu

Lety ponad Atlantik budú znepríjemňovať častejšie otrasy. Ohrozená bude najmä posádka.

Turbulencie nad Atlantikom budú čoraz častejšie.Turbulencie nad Atlantikom budú čoraz častejšie.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ TASR/AP)

BRATISLAVA. „Pripútajte sa, vchádzame do turbulencie.“ Slová, ktoré pasažieri v lietadle nemajú veľmi radi.

Väčšinou nejde o vážne nebezpečenstvo, no pocit, že vami otriasa vo výške desať kilometrov nad morom, nie je nikdy príjemný.

Vedci teraz varujú, že otrasy pri transatlantických letoch budú čoraz častejšie a silnejšie.

Podobne ako za mnohé iné veci aj za toto môže klimatická zmena. Tá podľa modelov zvýrazní jet stream nad severným Atlantikom, silný prúd vzduchu smerujúci zo západu na východ. Rýchlejší prúd bude znamenať viac turbulencií, ktoré budú navyše silnejšie.

Rady od kolegov

Kým turbulencie spôsobené mrakmi sa dajú ľahko predvídať a piloti sa im môžu vyhnúť, tie, ktoré vyvoláva prúdenie vzduchu, sa odohrávajú na čistom nebi a je ťažko ich odhadnúť.

V súčasnosti sa piloti spoliehajú na rady svojich kolegov, ktorí prešli trasu krátko pred nimi.

Britskí vedci dosadili do rôznych modelov predpokladané zvýšené hodnoty oxidu uhličitého v atmosfére do roku 2050 a na základe nich predpovedali zmeny vzdušných prúdov vo výške desať kilometrov nad morom.

„Všetkých 21 modelov ukázalo zvýšenú silu turbulencií,“ cituje National Geographic Paula Williamsa, ktorý výskum viedol. Asi dvojnásobne sa zväčší aj územie, ktoré jet stream zasahuje.

Nehrozí však, že by sa lietadlá začali vo vzduchu rozpadávať. Najsilnejšie turbulencie vo Williamsových modeloch dosahovali preťaženie 1,5 G, kým lietadlá by mali bez následkov vydržať preťaženie 2,5 G, vážne škody by im mohlo spôsobiť až pri sile 3,5 G.

Ľudia na palube to však pocítia najmä v nižšom pohodlí počas transatlantických letov. „Možno sa vám prevrhne nápoj, trochu vás nadvihne zo sedadla. Pilot určite aktivuje znamenie, aby ste sa pripútali,“ opisuje otrasy Williams.

Posádka v ohrození

Väčšie nebezpečenstvo to môže spôsobovať posádke lietadla. Stewardi, ktorí roznášľajú nápoje a jedlo, totiž často nebývajú pripútaní, otrasy by pre nich mohli byť nebezpečné. „To sú tí, ktorí budú najviac v ohrození,“ hovorí Williams.

Štúdia, ktorú uverejnili v odbornom magazíne Nature Climate Change, naznačuje, že nepôjde len o otázku pohodlia cestujúcich. Zvýšenie sily a frekvencie turbulencií bude mať aj ekonomické následky.

„Piloti sa určite budú snažiť vyhnúť turbulenciám, preto sa zvýši množstvo paliva, ktoré spália. Pre letecké spoločnosti to znamená vyššie náklady, čo sa premietne aj do vyšších cien leteniek,“ tvrdí Williams.

Severoatlantický letecký koridor je jednou z najvyužívanejších leteckých trás planéty, denne ním preletí až 600 lietadiel.

Náklady sa zatiaľ nedajú presne vyrátať, no letecké spoločnosti by na častejších opravách lietadiel a na odškodnom pre zranených mohli ročne zaplatiť asi o 120 miliónov eur viac.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Farmári prišli opäť protestovať do Bratislavy. Čo ich najviac trápi

Premiér dá ministrom domáce úlohy podľa požiadaviek farmárov.

Dobré ráno

Dobré ráno: Fico nikam neodchádza. Zatiaľ, asi, možno

Toto nie sú žiadne tri kroky dopredu.

Komentár Zuzany Kepplovej

Prijatie farmárov dáva zmysel

Smer a SNS sa pokúšali protestujúcich poľnohospodárov odsunúť. Nepodarilo sa.

Neprehliadnite tiež

Zomrel vedec, ktorý zaviedol termín globálne otepľovanie

Americký klimatológ Wallace Smith Broecker sa dožil 87 rokov.

Wallace Smith Broecker
Unikátny hlavec ploský.

Paradox sociálnych sietí. Sme pre modernú technológiu osamelí?

Sme prepojenejší než kedykoľvek predtým.

Kubánci už môžu surfovať po internete aj na mobiloch.
Raketa dopraví na Medzinárodnú vesmírnu stanicu nových členov posádky. Predchádzajúci pokus 11. októbra bol neúspešný z dôvodu zlyhania nosnej rakety Sojuz-FG.
Pinnova-Brelstaffova ilúzia. Sústreďte sa na bodku v strede a hlavou sa približujte a vzďaľujte od obrazovky.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  6. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  8. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  9. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  10. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  1. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  2. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Lídri farmárov? Jeden je spájaný so zločinom. A druhý?
  5. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  8. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  9. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  10. Noerr advised on WebSupport deal
  1. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 15 233
  2. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 13 540
  3. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 11 748
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 10 513
  5. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 8 614
  6. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 384
  7. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 869
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 483
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 3 847
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 554