Lietadlá sa budú viac triasť. Pre klímu

Lety ponad Atlantik budú znepríjemňovať častejšie otrasy. Ohrozená bude najmä posádka.

Turbulencie nad Atlantikom budú čoraz častejšie.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ TASR/AP)

BRATISLAVA. „Pripútajte sa, vchádzame do turbulencie.“ Slová, ktoré pasažieri v lietadle nemajú veľmi radi.

Väčšinou nejde o vážne nebezpečenstvo, no pocit, že vami otriasa vo výške desať kilometrov nad morom, nie je nikdy príjemný.

Vedci teraz varujú, že otrasy pri transatlantických letoch budú čoraz častejšie a silnejšie.

Podobne ako za mnohé iné veci aj za toto môže klimatická zmena. Tá podľa modelov zvýrazní jet stream nad severným Atlantikom, silný prúd vzduchu smerujúci zo západu na východ. Rýchlejší prúd bude znamenať viac turbulencií, ktoré budú navyše silnejšie.

Rady od kolegov

Kým turbulencie spôsobené mrakmi sa dajú ľahko predvídať a piloti sa im môžu vyhnúť, tie, ktoré vyvoláva prúdenie vzduchu, sa odohrávajú na čistom nebi a je ťažko ich odhadnúť.

V súčasnosti sa piloti spoliehajú na rady svojich kolegov, ktorí prešli trasu krátko pred nimi.

Britskí vedci dosadili do rôznych modelov predpokladané zvýšené hodnoty oxidu uhličitého v atmosfére do roku 2050 a na základe nich predpovedali zmeny vzdušných prúdov vo výške desať kilometrov nad morom.

„Všetkých 21 modelov ukázalo zvýšenú silu turbulencií,“ cituje National Geographic Paula Williamsa, ktorý výskum viedol. Asi dvojnásobne sa zväčší aj územie, ktoré jet stream zasahuje.

Nehrozí však, že by sa lietadlá začali vo vzduchu rozpadávať. Najsilnejšie turbulencie vo Williamsových modeloch dosahovali preťaženie 1,5 G, kým lietadlá by mali bez následkov vydržať preťaženie 2,5 G, vážne škody by im mohlo spôsobiť až pri sile 3,5 G.

Ľudia na palube to však pocítia najmä v nižšom pohodlí počas transatlantických letov. „Možno sa vám prevrhne nápoj, trochu vás nadvihne zo sedadla. Pilot určite aktivuje znamenie, aby ste sa pripútali,“ opisuje otrasy Williams.

Posádka v ohrození

Väčšie nebezpečenstvo to môže spôsobovať posádke lietadla. Stewardi, ktorí roznášľajú nápoje a jedlo, totiž často nebývajú pripútaní, otrasy by pre nich mohli byť nebezpečné. „To sú tí, ktorí budú najviac v ohrození,“ hovorí Williams.

Štúdia, ktorú uverejnili v odbornom magazíne Nature Climate Change, naznačuje, že nepôjde len o otázku pohodlia cestujúcich. Zvýšenie sily a frekvencie turbulencií bude mať aj ekonomické následky.

„Piloti sa určite budú snažiť vyhnúť turbulenciám, preto sa zvýši množstvo paliva, ktoré spália. Pre letecké spoločnosti to znamená vyššie náklady, čo sa premietne aj do vyšších cien leteniek,“ tvrdí Williams.

Severoatlantický letecký koridor je jednou z najvyužívanejších leteckých trás planéty, denne ním preletí až 600 lietadiel.

Náklady sa zatiaľ nedajú presne vyrátať, no letecké spoločnosti by na častejších opravách lietadiel a na odškodnom pre zranených mohli ročne zaplatiť asi o 120 miliónov eur viac.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Spasí nás univerzálny základný príjem?

Stroje a automatizácia prinesú v budúcnosti stratu polovice pracovných miest. Spolu s tým príde ešte väčší hnev ľudí bez práce. Bude to znamenať pád demokracie?

AUTO

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie.

ROZHOVOR

Zosnulá Jaroslava Blažková: V Kanade som žila náhradný život

V tomto smutnom svete treba vyhľadávať jagavé momenty.

Neprehliadnite tiež

Ako vyzerajú svety mimo slnečnej sústavy? Pozrite si najkrajšie exoplanéty

Vedci predpokladajú, že okolo každej hviezdy krúži aspoň jedna planéta.

V Anglicku chcú mobilnú sieť posilniť balónmi, autami aj dronmi

Ak treba signál a rýchle spojenie, netreba hneď stavať vysoké veže.

Microsoft meškal so záplatami, neopravil dve vážne chyby vo Windowse

Počítače firiem nemusia byť chránené proti všetkým slabinám systému.

Samsung chce upraviť a znova začať predávať svoje horiace smartfóny

Upravené mobily neskončia na recyklačných linkách, dostanú sa opäť do rúk spotrebiteľov rozvojových trhov.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 779
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 619
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 314
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 120
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 574
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 597
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 248
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 012
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 805
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 726

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop