BRATISLAVA. Zákazníci, ktorí chcú odísť od Orangeu a Telekomu, no nechcú meniť svoje číslo, zaplatia za zmenu operátora asi osem eur. Orange tento poplatok zvyšoval začiatkom roka, vlani bol ešte necelých sedem eur.
Zvýšenie taxy bolo prekvapujúce, pretože Telekomunikačný úrad, ktorý môže biznis operátorom regulovať, dlhodobo žiada, aby bol poplatok za prenos čísla čo najnižší. Úrad sa preto začal o poplatok zaujímať.
„Vyhodnocujeme vzniknutú situáciu, pretože poplatky nesmú spôsobovať nezáujem o prenos čísla,“ vysvetlil hovorca úradu Roman Vavro. Neznamená to, že by úrad pre vysoké poplatky vyšetroval konkrétneho operátora.
Úrad chce nižší poplatok
Včera sa pre spoplatnenie odchodu zákazníkov stretlo vedenie regulačného úradu s operátormi. Rokovania nemali jasného víťaza.
Úrad preferuje neformálnu dohodu s operátormi, na ktorej základe by sa poplatky znížili až na nulu. Ich výšku chce dovtedy pravidelne vyhodnocovať. Keď sa s nimi nedohodne, nulový poplatok chce zaviesť reguláciou.
Orange tvrdí, že poplatok zákazníkov od zmeny operátora neodrádza. „Pokrýva náklady na službu a je nastavený tak, aby od prenosov neodrádzal, čo potvrdzuje aj prax,“ reagovala hovorkyňa firmy Alexandra Piskunová.
„Výška poplatku nemá podľa nás vplyv na rozhodnutie o zmene poskytovateľa. Kľúčová je kvalita služieb a atraktivita ponuky operátora,“ pridáva sa aj hovorca Telekomu Martin Vidan.
Orange si účtuje za odchod osem eur. Telekom má taký poplatok už pár rokov.
Telefónica naopak nikdy nepýtala od zákazníkov peniaze za odchod ku konkurencii. Tento poplatok považuje za nezmysel.
„Je to dvojaké zlo. Operátor tak pokutuje zákazníka, že chce ísť slobodne za lepšou ponukou, a je to aj bariéra, ktorou si chce umelo udržať zákazníka,“ tvrdí hovorkyňa O2 Martina Jamrichová.
Poplatok? Čistý zisk
Telekom a Orange v debatách s regulačným úradom často pripomínali, že pre ostrý cenový boj medzi nimi sa poplatok zákazníkovi vráti. Cez bonus 50 až 150 eur, ktorý získa zákazník u nového operátora.
Je to síce pravda, no firmy čiastočne zavádzajú. Peniaze, ktoré pýtajú za odchod klienta, sú totiž ich čistým ziskom.
Náklady na prechod si totiž operátori platia medzi sebou. Teda za odchod z Orangeu či Telekomu nezaplatí len zákazník, ale aj operátor, ku ktorému si číslo prenáša.
Ide asi o tri eurá, ktoré majú pokryť reálne náklady s prenosom. Z Orangeu vlani odišlo 68-tisíc zákazníkov, čo by znamenalo tržby 456-tisíc len na poplatku za prenos. Telekom prišiel vlani o 28-tisíc zákazníkov, získať tak mohol až 220-tisíc eur.
Poplatok za prenos čísla mali predvlani len tri štáty v Európe. V Macedónsku a Čiernej Hore pýtali tri eurá, nemeckí operátori až 27 eur.
Aj keď náš regulátor sa roky diktovaniu poplatkov za prenos vyhýbal a toleroval aj, keď za odchod zákazníka pýtali operátori dvadsať eur, úplne ľahostajné mu to nebolo. Už v roku 2009 vydal odporúčanie, aby bol prenos čísla bezplatný alebo s najvyšším poplatkom štyri eurá. Bolo však nezáväzné.