Regulátor stráca trpezlivosť: Prenos čísla má byť zadarmo

Už pred štyrmi rokmi chcel teleúrad zmenu operátora zadarmo, Orange napriek tomu taxu zvýšil. Úradu potom došla trpezlivosť, poplatok chce znížiť.

Zmena operátora môže zlacnieť.(Zdroj: Ilustračné - SME/Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Zákazníci, ktorí chcú odísť od Orangeu a Telekomu, no nechcú meniť svoje číslo, zaplatia za zmenu operátora asi osem eur. Orange tento poplatok zvyšoval začiatkom roka, vlani bol ešte necelých sedem eur.

Zvýšenie taxy bolo prekvapujúce, pretože Telekomunikačný úrad, ktorý môže biznis operátorom regulovať, dlhodobo žiada, aby bol poplatok za prenos čísla čo najnižší. Úrad sa preto začal o poplatok zaujímať.

„Vyhodnocujeme vzniknutú situáciu, pretože poplatky nesmú spôsobovať nezáujem o prenos čísla,“ vysvetlil hovorca úradu Roman Vavro. Neznamená to, že by úrad pre vysoké poplatky vyšetroval konkrétneho operátora.

Článok pokračuje pod video reklamou

Úrad chce nižší poplatok

Včera sa pre spoplatnenie odchodu zákazníkov stretlo vedenie regulačného úradu s operátormi. Rokovania nemali jasného víťaza.

Úrad preferuje neformálnu dohodu s operátormi, na ktorej základe by sa poplatky znížili až na nulu. Ich výšku chce dovtedy pravidelne vyhodnocovať. Keď sa s nimi nedohodne, nulový poplatok chce zaviesť reguláciou.

Orange tvrdí, že poplatok zákazníkov od zmeny operátora neodrádza. „Pokrýva náklady na službu a je nastavený tak, aby od prenosov neodrádzal, čo potvrdzuje aj prax,“ reagovala hovorkyňa firmy Alexandra Piskunová.

„Výška poplatku nemá podľa nás vplyv na rozhodnutie o zmene poskytovateľa. Kľúčová je kvalita služieb a atraktivita ponuky operátora,“ pridáva sa aj hovorca Telekomu Martin Vidan.

Orange si účtuje za odchod osem eur. Telekom má taký poplatok už pár rokov.

Telefónica naopak nikdy nepýtala od zákazníkov peniaze za odchod ku konkurencii. Tento poplatok považuje za nezmysel.

„Je to dvojaké zlo. Operátor tak pokutuje zákazníka, že chce ísť slobodne za lepšou ponukou, a je to aj bariéra, ktorou si chce umelo udržať zákazníka,“ tvrdí hovorkyňa O2 Martina Jamrichová.

Poplatok? Čistý zisk

Telekom a Orange v debatách s regulačným úradom často pripomínali, že pre ostrý cenový boj medzi nimi sa poplatok zákazníkovi vráti. Cez bonus 50 až 150 eur, ktorý získa zákazník u nového operátora.

Je to síce pravda, no firmy čiastočne zavádzajú. Peniaze, ktoré pýtajú za odchod klienta, sú totiž ich čistým ziskom.

Náklady na prechod si totiž operátori platia medzi sebou. Teda za odchod z Orangeu či Telekomu nezaplatí len zákazník, ale aj operátor, ku ktorému si číslo prenáša.

Ide asi o tri eurá, ktoré majú pokryť reálne náklady s prenosom. Z Orangeu vlani odišlo 68-tisíc zákazníkov, čo by znamenalo tržby 456-tisíc len na poplatku za prenos. Telekom prišiel vlani o 28-tisíc zákazníkov, získať tak mohol až 220-tisíc eur.

Poplatok za prenos čísla mali predvlani len tri štáty v Európe. V Macedónsku a Čiernej Hore pýtali tri eurá, nemeckí operátori až 27 eur.

Aj keď náš regulátor sa roky diktovaniu poplatkov za prenos vyhýbal a toleroval aj, keď za odchod zákazníka pýtali operátori dvadsať eur, úplne ľahostajné mu to nebolo. Už v roku 2009 vydal odporúčanie, aby bol prenos čísla bezplatný alebo s najvyšším poplatkom štyri eurá. Bolo však nezáväzné.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Polícia obvinila dve lekárky pre smrť dievčaťa. Zomrelo od smädu

Opätovné vyšetrovanie nariadila Generálna prokuratúra.

SVET

Saudská Arábia vraždu novinára plánovala, vyhlásil Erdogan

Turecký prezident viní Saudskú Arábiu z vraždy.

DOMOV

Lipšic podáva trestné oznámenie na Petra Tótha za ohováranie

Podľa Lipšica Tóth pokračuje v diskreditačných kampaniach.

Neprehliadnite tiež

Ako si postaviť šarkana a lietať s ním podľa fyziky?

Šarkany sú obľúbenou jesennou zábavou.

Briti vydražia osobné veci Stephena Hawkinga, výťažok pôjde na charitu

Dražiť sa bude aj jedna z piatich kópií Hawkingovej dizertačnej práce Vlastnosti rozširujúcich sa vesmírov, ktorú obhájil na Cambridgeskej univerzite.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  2. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  3. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  4. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  5. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  6. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  7. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  8. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  9. Dva rekordy na druhý pokus
  10. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  1. Nevymením peniaze Humenčanov za hodnotenie jednej mimovládky
  2. Ako zabrániť povodniam, či suchu? Riešenie nájde Climathon
  3. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  4. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  5. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  6. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  7. Company´s autumn in the High Tatras
  8. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  9. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  10. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 32 423
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 26 000
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 18 002
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 466
  5. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 650
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 7 111
  7. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 6 313
  8. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 5 864
  9. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 4 987
  10. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu 4 217