Regulátor stráca trpezlivosť: Prenos čísla má byť zadarmo

Už pred štyrmi rokmi chcel teleúrad zmenu operátora zadarmo, Orange napriek tomu taxu zvýšil. Úradu potom došla trpezlivosť, poplatok chce znížiť.

Zmena operátora môže zlacnieť.(Zdroj: Ilustračné - SME/Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Zákazníci, ktorí chcú odísť od Orangeu a Telekomu, no nechcú meniť svoje číslo, zaplatia za zmenu operátora asi osem eur. Orange tento poplatok zvyšoval začiatkom roka, vlani bol ešte necelých sedem eur.

Zvýšenie taxy bolo prekvapujúce, pretože Telekomunikačný úrad, ktorý môže biznis operátorom regulovať, dlhodobo žiada, aby bol poplatok za prenos čísla čo najnižší. Úrad sa preto začal o poplatok zaujímať.

„Vyhodnocujeme vzniknutú situáciu, pretože poplatky nesmú spôsobovať nezáujem o prenos čísla,“ vysvetlil hovorca úradu Roman Vavro. Neznamená to, že by úrad pre vysoké poplatky vyšetroval konkrétneho operátora.

Článok pokračuje pod video reklamou

Úrad chce nižší poplatok

Včera sa pre spoplatnenie odchodu zákazníkov stretlo vedenie regulačného úradu s operátormi. Rokovania nemali jasného víťaza.

Úrad preferuje neformálnu dohodu s operátormi, na ktorej základe by sa poplatky znížili až na nulu. Ich výšku chce dovtedy pravidelne vyhodnocovať. Keď sa s nimi nedohodne, nulový poplatok chce zaviesť reguláciou.

Orange tvrdí, že poplatok zákazníkov od zmeny operátora neodrádza. „Pokrýva náklady na službu a je nastavený tak, aby od prenosov neodrádzal, čo potvrdzuje aj prax,“ reagovala hovorkyňa firmy Alexandra Piskunová.

„Výška poplatku nemá podľa nás vplyv na rozhodnutie o zmene poskytovateľa. Kľúčová je kvalita služieb a atraktivita ponuky operátora,“ pridáva sa aj hovorca Telekomu Martin Vidan.

Orange si účtuje za odchod osem eur. Telekom má taký poplatok už pár rokov.

Telefónica naopak nikdy nepýtala od zákazníkov peniaze za odchod ku konkurencii. Tento poplatok považuje za nezmysel.

„Je to dvojaké zlo. Operátor tak pokutuje zákazníka, že chce ísť slobodne za lepšou ponukou, a je to aj bariéra, ktorou si chce umelo udržať zákazníka,“ tvrdí hovorkyňa O2 Martina Jamrichová.

Poplatok? Čistý zisk

Telekom a Orange v debatách s regulačným úradom často pripomínali, že pre ostrý cenový boj medzi nimi sa poplatok zákazníkovi vráti. Cez bonus 50 až 150 eur, ktorý získa zákazník u nového operátora.

Je to síce pravda, no firmy čiastočne zavádzajú. Peniaze, ktoré pýtajú za odchod klienta, sú totiž ich čistým ziskom.

Náklady na prechod si totiž operátori platia medzi sebou. Teda za odchod z Orangeu či Telekomu nezaplatí len zákazník, ale aj operátor, ku ktorému si číslo prenáša.

Ide asi o tri eurá, ktoré majú pokryť reálne náklady s prenosom. Z Orangeu vlani odišlo 68-tisíc zákazníkov, čo by znamenalo tržby 456-tisíc len na poplatku za prenos. Telekom prišiel vlani o 28-tisíc zákazníkov, získať tak mohol až 220-tisíc eur.

Poplatok za prenos čísla mali predvlani len tri štáty v Európe. V Macedónsku a Čiernej Hore pýtali tri eurá, nemeckí operátori až 27 eur.

Aj keď náš regulátor sa roky diktovaniu poplatkov za prenos vyhýbal a toleroval aj, keď za odchod zákazníka pýtali operátori dvadsať eur, úplne ľahostajné mu to nebolo. Už v roku 2009 vydal odporúčanie, aby bol prenos čísla bezplatný alebo s najvyšším poplatkom štyri eurá. Bolo však nezáväzné.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Vývojár palív v F1 pre SME: Niekedy vieme viac ako technici

Benoit Poulet už začína vyvíjať benzín na budúci rok.

Investigatíva Adama Valčeka

Kočner tentokrát svoj biznis nedokonal, od Unipharmy chcel 45 miliónov

Penta odmieta, že by sa spojila s Kočnerom, aby položili Unipharmu.

KOMNENTÁR PETRA TKAČENKA

Kočnerovi sa to sype pod rukami

Unipharma je ďalší klinec do rakvy.

Neprehliadnite tiež

Zvieratá, ktoré nemávajú rakovinu. Čo im v tom pomáha?

Veľké zvieratá by mali mať viac rakoviny. Pre niektoré druhy to neplatí.

PODCAST ZOOM

Zoom: Šokovala vedcov a odhalila záhadu plastov

Sarah-Jeanne Royerová zistila, že plasty sú ešte väčší problém.

PODCAST ZOOM

Zoom: Sú ako ľudia, mikróby cestujú MHD

Ako sa šíria mikróby spolu s ľuďmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  4. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  5. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  6. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  7. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  8. Vizuálny smog je problém
  9. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  10. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou
  1. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  2. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  3. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  4. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  5. Keď Slováci krotia morský vietor
  6. Ochrana pred tropickou horúčavou
  7. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  8. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  9. Savills Investment Management kupuje Gdanski Business Center II
  10. Škôlka od srdca
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 17 371
  2. Vizuálny smog je problém 10 496
  3. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 4 392
  4. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 4 195
  5. Reportáž: Hranolky z McDonald’s sú zložené z 5 ingrediencií 3 715
  6. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 3 198
  7. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 171
  8. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 2 836
  9. Prešovská Spinea tromfla Japoncov a spresnila roboty 2 443
  10. Historickým vláčikom sa prichádza previezť stále viac turistov 2 237