PEKING, BRATISLAVA. Apple znovu obsadilo titulky čínskych médií. Ešte nestihla odznieť téma nespravodlivých servisných podmienok v porovnaní s okolitými trhmi a už sa objavuje téma o úžere študentov, ktorí si zakúpili luxusné hračky od Apple.
Silnejúca Čína zintenzívňuje na domácej pôde tlak na zahraničné firmy, aby pomohla domácim. Začína si uvedomovať svoj technologický rast a vplyv módnych trendov na spotrebu. Dlhodobou taktikou je prepieranie firiem v médiách.
Koniec minulého týždňa sa niesol v znamení pôžičiek firmy Home Credit s úrokovou sadzbou tesne pod hranicou 50 percent. Nešťastné osudy 20 tisícok školákov, ktorí si vypožičali viac ako 20 miliónov eur, spájajú s firmou Apple.
Školáci sú podľa štátnych médií natoľko zaujatí technologickými hračkami, že sú ochotní nezmyselne sa zadĺžiť nad svoje možnosti. Príbehy o darcovstve obličiek na získanie peňazí pre kúpu produktov od Apple správy pestro prifarbujú.
V polovici mesiaca sa spotrebiteľský program v televízii CCTV zaoberal neférovými záručnými podmienkami firmy Apple, ktorá ich na tlak médií mierne menila približne pred pol rokom. Firme vyčítajú kratšie záručné lehoty, ale aj podivné praktiky servisov, ktoré využívajú namiesto nových náhradných dielov recyklované.
Relácia vzbudila masívnu odozvu mikroblogovacej sieti Weibo. V priebehu prvej hodiny po odvysielaní sa v nej v súvislosti s Apple objavilo 50-tisíc krát slovo Apple. Väčšina internetistov popisovala svoje negatívne skúsenosti.
Olej do ohňa priliala kauza s taiwansko-americkým hercom Petrom Ho, s 5,3 miliónmi internetových fanúšikov, ktorý v príspevku kritizoval popredajné služby firmy v krajine.
Netajil sa tým, že ako fanúšik Apple sa cíti byť zneužitý a podvedený. S 12-hodinovým odstupom sa ukazuje na televíznych obrazovkách a informuje o tom, že sa ktosi nabúral do jeho účtu na Weibo a zneužil jeho identitu. Kto za týmto krokom stojí možno iba tipovať.
Zdá sa že Apple bude musieť sústrediť svoju šikovnosť a sily, aby situáciu upravila. Podobnému tlaku však čelia aj iné firmy. V jednom týždni je to Volskwagen, inokedy McDonald či Carrefour.
Napísal o tom magazín Forbes.