SAN FRANCISCO, BRATISLAVA. Dopad reklamných kampaní na predaj v internetových obchodoch je blízky nule. Odhalila to štúdia, ktorú uskutočnil aukčný web eBay. Náklady na reklamu môžu výrazne prevýšiť výnosy.
Počas štúdie, ktorá prebiehala v spolupráci so Stanfordskou univerzitou, eBay vypol v USA platenú reklamu na platformách MSN a Yahoo. Tento typ reklamy zostal aktívny iba u Google. Pri vyhodnotení výsledkov tím výskumníkov prišiel k zisteniam, ktoré prekvapili.
Reklama vo vyhľadávačoch vo forme predplatených kľúčových slov zvyčajne neosloví zákazníkov, ktorí nie sú pravidelnými klientmi elektronického obchodu. Zareagujú na ňu zvyčajne tí, ktorí by sa k rovnakému výsledku prepracovali aj bez sponzorovaných odkazov.
V prípade služby eBay to znamenalo, že po vypnutí cielenej reklamy sa počet uzavretých obchodov nezmenil. Internetisti, ktorí hľadajú cez vyhľadávače cestu k ponukám na eBay, sa k nim dostanú aj bez platenej reklamnej podpory.
Google či Bing ponúkajú klientom možnosť predplatiť si kľúčové slová, pri ktorých sa má zobrazovať ich reklama. Prínosom je, že vo výsledkoch vyhľadávania sa tak odkaz na stránky klienta zobrazí častejšie ako bez podpory.
Kým pre malé firmy s nedostatočne zindexovaným obsahom s nie veľmi dobrým hodnotením to môže znamenať prílev nových kliknutí, pre silné a etablované značky na trhu je prínos blízky nule.
Je preto otázkou, či pre veľké firmy má táto forma reklamy nejaký ekonomický zmysel.
Informovala o tom BBC.