Ruskí vedci sa hádajú, či našli tajomné mikróby

Život z antarktického jazera Vostok možno nejestvuje. Vedci sa nevedia zhodnúť, či boli kontaminované vzorky.

(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Tá správa sa objavila koncom minulého týždňa. Ruskí vedci po rokoch neúspešných pokusov, skúšania, strachu z kontaminácie a boji s extrémnymi podmienkami sa konečne dostali k vzorkám vody.

K vzorkám, ktoré predtým milióny rokov ukrývala niekoľkokilometrová vrstva snehu a ľadu, k malej ukážke z antarktického podľadovcového jazera Vostok. A údajne tam narazili nielen na život, ale dokonca na život, ktorý sa nezhodoval s ničím známym na našej planéte. Na záhadné baktérie.

Teraz však ďalší z ruských vedcov, šéf petrohradského Inštitútu jadrovej fyziky Vladimír Korolev vyzýva na opatrnosť. Výskumníci možno nenarazili na nový život, ale len na kontaminované vzorky. Šéf výskumníkov však svoje tvrdenia obhajuje.

Spor tak rozhodne voda, ktorú v súčasnosti antarktická expedícia odoberá. Do laboratórií sa na preskúmanie dostane v máji.

Kontaminované vzorky

V päťdesiatych rokoch začali polárnici tušiť, že pod ruskou základňou v najchladnejšej oblasti Antarktídy sa môže ukrývať rozsiahle jazero. Na mieste, kde je neustále tma, studenej vode bráni v zamrznutí vysoký tlak, je v ňom nadbytok kyslíka a najmenej pätnásť miliónov rokov nemalo kontakt s okolitým svetom.

Vedci sa preto domnievali, že ak tam vôbec jestvuje život, môže vyzerať zvláštne. A práve tieto zvláštnosti nám povedia množstvo nových poznatkov o priebehu evolúcie.

Podľa Astrobiology Magazine tak vedci už v roku 1989 začali vŕtať smerom k jazeru. Projekt však pre extrémne podmienky v oblasti zlyhal. O desať rokov sa výskumníci dostali zhruba na sto metrov od jazera, no zo strachu pred jeho kontamináciou projekt prerušili. V ľade však narazili na zmrznuté baktérie, čo mohlo naznačovať, že v jazere Vostok stále funguje život.

Práve ten mali ukázať vzorky získané z minulého roku. Podľa magazínu Science v nich vedci mali objaviť neznáme druhy baktérií. Toto tvrdenie však teraz niektorí ruskí vedci napadli, malo sa ukázať, že väčšina mikróbov pochádzala od ľudí, z laboratória či priamo z vŕtacej kvapaliny.

To však neplatí pre jeden druh baktérií. Vedci si však nie sú istí, či narazili na neznámy život, alebo iba na mikróby, ktoré sa živia kerozínom a nejakým spôsobom sa dostal do vzoriek.

Ďalší výskum

Rusi svoje výsledky zatiaľ nepublikovali v žiadnom odbornom magazíne. Až nový výskum pritom v priebehu tohto roka ukáže, či v jazere Vostok naozaj žijú exotické mikróby. V súčasnosti totiž platí, že expedícia nedokáže vylúčiť kontamináciu všetkých vzoriek.

Šéf výskumníkov Sergej Bulat však pre magazín Nature svoje pôvodné tvrdenia obhajuje. A stojí si za vyhlásením, že vedci narazili na neznámy život. Jeho tím mal vykonať kroky, ktoré by vylúčili kontamináciu.

"Sme si veľmi istí tým, že to, čo sme našli, je nezaradený život," povedal Bulat pre Nature. "Vyzerá to, že patrí k druhu nekultivovaných baktérií, ktoré zatiaľ neboli určené."

Problémom bližšieho určenia je však podľa prestížneho magazínu naozaj priveľká kontaminácia vŕtacou kvapalinou. Preto vedci ani nedokážu odpovedať na otázku, ako by tieto mikróby získavali energiu.

1. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  2. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  3. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  4. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  5. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  6. Najužitočnejšia appka
  7. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  8. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  9. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  10. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  1. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  2. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE