CAMBRIDGE, BRATISLAVA. Čím viac klikáte na tlačidlo Like, tým viac o sebe dávate vedieť. A to nielen prevádzkovateľom Facebooku a ich inzerentom. Ktorejkoľvek firme, ktorá sa rozhodne analyzovať verejne prístupné informácie z internetu.
Tím výskumníkov z Národnej akadémie vied v Cambridge sa zameral na skúmanie viac ako 58-tisíc používateľských účtov na Facebooku. Sústredil sa pritom na zápisy o kliknutí na tlačidlá Like, aby našiel odpovede na vopred stanovené otázky.
Výskumníci vytvorili softvérový model, ktorý sa snažil nachádzať odpovede na rôzne otázky. Zamerali sa na zisťovanie veku, náboženského vyznania, etnickej príslušnosti, pohlavia, sexuálnej orientácie či požívania drog, alkoholu a tabakových výrobkov. Využívali pri tom indikátory, ktoré nepriamo môžu viesť k určeniu odpovedí.
Pri svojej práci po konfrontácii so skutočnosťou zistili, že má význam venovať sa budovaniu systémov s podobným poslaním. S 95-percentnou úspešnosťou dokázali odlíšiť belochov od černochov, s 85-percentnou úspešnosťou odlíšili demokratov od republikánov a úspešne označili aj 9 z 10 homosexuálov.
Horšie to však bolo s určovaním konzumentov drog, kde úspešnosť nepresiahla hranicu 65 percent.
Vedcov zaujal potenciál tohto projektu. So silným sociologickým zázemím by dokázali vytvoriť systém, ktorý by dokázal vytvárať profily skúmaných ľudí na základe ich aktivity v sociálnej sieti. To možno využiť na presné smerovanie marketingu, ale hoci aj na hľadanie zamestnancov.
Za každým kliknutím na tlačidlo Like sa tak skrýva viac ako iba sympatia ku konkrétnej stránke či článku. Súbor kliknutí o vás vyzradí veci, ktoré si možno ani sami neuvedomujete.
Informoval o tom denník Vancouver Sun.