God of War: Ascension (SCEE / Sony Santa Monica) |
|
Páči sa nám: |
skvelá akcia, dizajn, grafika, hudba |
Nepáči sa nám: |
menší útlm po epickom úvode, recyklovaný námet |
Hodnotenie: |
9,0 |
Smútok, hnev a chuť po pomste - tieto tri ingrediencie poháňajú celú sériu God of War už od roku 2005, keď sa hlavný hrdina Kratos prvýkrát objavil na PlayStation 2.
Odvtedy sme sa dočkali ďalších dvoch plnohodnotných pokračovaní pre veľký a dvoch pre malý PlayStation. God of War: Ascension prichádza vo veľkom štýle s úchvatnou grafikou, dokonalou hudbou a príbehom, ktorý má ukázať pôvod Kratosovho hnevu.
Rovno, a potom doľava
God of War nikdy nebol o voľnosti pohybu a inak tomu nie je ani teraz. Vo svojej podstate je celá hra zložená z menších častí, v ktorých sa jednoducho nedá stratiť.
Môžete ísť rovno, odbočiť, prípadne ísť zase rovno, vyliezť na vyšší objekt ... a to je väčšinou všetko. Po zvládnutí väčších či menších nepriateľov sa uvoľní cesta k ďalšej časti. Občasné hádanky presun po úrovniach spríjemnia, no nie je ich veľa a svojou jednoduchosťou nie sú pre skúseného hráča žiadnou výzvou.
Lezenie po stenách nevyžaduje precízne načasovanie pohybov a je skoro nemožné tu spadnúť. No keď vám bude za zadkom pobehovať splašená drvička, budete pri šialenom stláčaní gamepadu ďakovať za túto jednoduchosť ovládania.
Megalomanské kulisy
Nový God of War je jednou z mála hier, pri ktorých vám padne sánka už pri prvej polhodine hrania. Vývojárske štúdio v Santa Monice dokázalo zo šesťročného hardvéru vydolovať aj poslednú kvapku výkonu.
Začiatok hry sa odohráva v otvorenom prostredí, plnom obrovských stavieb a ešte väčších nepriateľov. Kým spočiatku to je len prerastený hmyz, postupne sa začnú objavovať protivníci trikrát takí ako hlavný hrdina. A to je len slabý odvar z toho, čo bude nasledovať.
To, čo vyzerá ako obrovská kulisa, sa dokáže premeniť na živú bytosť a hoci tu Kratos vyzerá ako malý mravec, dokáže zatočiť aj so stonásobne väčším nepriateľom.
Tieto bojové scény sú plné krátkych animovaných sekvencií plynule nadväzujúcich na konanie hráča. Zladené to je dokonalo a veci neznalý pozorovateľ môže rýchlo nadobudnúť dojem, že sa na obrazovke odohráva pekne animovaný film.
Zabíja s eleganciou baletky
Súbojový systém zostal vo svojej podstate zachovaný, čo je dobre. Opakujú sa aj pôvodné kombá, výrazne uľahčujúce postup v hre pre veteránov série.
Pre nováčikov je dostupný jednoduchý bojový mód, ktorý nevyžaduje presné načasovanie jednotlivých úderov, no zároveň si zachováva vysoký stupeň zábavnosti.
Kratos skáče, šikovne sa uhýba a odtína hlavy nepriateľom v kráľovských piruetách. Pri nastavení vyššej náročnosti ale musí dobre zistiť slabé miesta väčších protivníkov či nájsť špeciálne zbrane.
Mágia sa z hry nevytratila a pomáha pri samostatných kúzlach alebo pri sérii úspešných útokov zbraňou, keď je obohatená magickou silou.
Samostatnou kapitolou sú súboje s obrovskými protivníkmi, dosahujúcich pokojne aj výšku desaťposchodovej budovy. Pri nich treba ustrážiť správny moment, po ktorom nasleduje niekoľko presne načasovaných úkonov.
Prekvapivo dobrý multiplayer
Málokto od neho očakával obrovskú zábavu, no nakoniec milo prekvapil. Multiplayerovú časť vývojári neodsunuli na druhú koľaj, čo cítiť hneď od začiatku.
Obeťou za vyvážený systém súbojov je absencia Kratosa. Pre hráčov je určených niekoľko arén, v ktorých ale nejde len o čo najvyšší počet zabitých nepriateľov. Príjemným spestrením je možnosť vylepšovania zbraní a brnenia, body sa zbierajú aj za aktivované pasce či nájdené truhlice.
Celkovo je hra viacerých hráčov veľmi zábavná. Napomáha tomu aj dobrý dizajn jednotlivých arén, ktoré nepôsobia statickým dojmom. Stále je v nich čo robiť a prvé hodiny môžete pokojne stráviť objavovaním nových a nových možností.
Skvelá zábava
God of War: Ascension je najmä o skvelej zábave a preto treba k tejto hre aj náležite pristupovať. Po celý čas sa budete kochať okolím, vychutnávať si ho, a popri tom bojovať s nepriateľmi, ktorí môžu narásť do ozrutných rozmerov.
Občas vám do cesty vojde menšia hádanka, ktorej vyriešenie ale nijak nebolí. Zbieranie doplnkových zbraní a predmetov určených na vylepšenie vlastností nie je zložité – truhlice v jednotlivých úrovniach proste nemôžete minúť.
Čo zamrzí, je recyklácia množstva už použitých nápadov a nechutných príšer, ktoré to majú tak či tak nadobro spočítané. To je ale len malá drobnosť s ohľadom na skoro dokonalý zvyšok hry.